W minionym tygodniu rozdzwoniły się telefony w naszej redakcji i otrzymywaliśmy maile od czytelników w sprawie uciążliwości związanych z samolotami latającymi nad Ostrowcem Świętokrzyskim.
– Mam już tego dość- mówi czytelnik z Kolonii Robotniczej. Dlaczego te samoloty upatrzyły sobie nasze osiedle i akrobacje wykonują nad domami. Obraz pikującego w dół samolotu nad linią domów to nic komfortowego. Obok są przecież lasy, czy nie można tam skupić się na tych manewrach.
Inny z głosów dotyczył z kolei naruszeń spokoju, bowiem osoby korzystające z gospodarstw agroturystyczny nie liczyły na takie atrakcje decydując się na wypoczynek.
– Nad Ostrowcem Świętokrzyskim loty wykonują samoloty szkolne PZL-130 „Orlik” oraz M-28 „Bryza” z 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego, stacjonujące na lotnisku Warszawa Radom- odpowiada nam ppor. Marlena Kuna p.o. rzecznik prasowy 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. Loty mają charakter szkolny. Samoloty wykonują zadania pilotażowe, zgodnie z wydzielonymi strefami pilotażu TRA 05. Miejscowość Ostrowiec Świętokrzyski znajduje się w strefie TRA 05D. Loty w rejonie Ostrowca Świętokrzyskiego będą się odbywały się zgodnie z zaplanowanym harmonogramem szkolenia. Loty odbywają się na bezpiecznej wysokości, zgodnie z przepisami lotów nad miejscowościami.
Rzeczniczka 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego poprosiła za naszym pośrednictwem mieszkańców Ostrowca Świętokrzyskiego i okolic o wyrozumiałość, gdyż jako 4SLSz wykonywane są zadania w powietrzu ważne z punktu widzenia potrzeb Sił Zbrojnych RP.
Już wkrótce Orliki będziemy mogli podziwiać podczas Air Show Radom 2023. Impreza ma się odbyć w ostatni weekend wakacji – 26 i 27 sierpnia.
W pokazach po pięciu latach przerwy zaprezentują się w najlepsi polscy lotnicy, którzy brali udział w takich misjach jak ochrona sojuszniczego nieba w ramach Air Policing, akcje humanitarne, transporty medyczne, transporty organów do przeszczepów „Akcja Serce”, czyli misje ratujące życie, oraz wirtuozi pilotażu z zespołu akrobacyjnego „Orlik”. A zatem hasło „Niezwyciężeni w przestworzach” odnosi się nie tylko do historii bohaterskiego przelotu kapitana pil. Stanisław Skarżyńskiego w 1933 roku, ale również do dzisiejszych polskich żołnierzy i lotników służących w Siłach Zbrojnych.
Polskie lotnictwo dziś jest ważnym elementem bezpieczeństwa NATO. Nie jesteśmy jednak tylko tymi, którzy dzięki NATO mogą się czuć bezpieczni – my to bezpieczeństwo również tworzymy. Choćby poprzez udział wydzielonego komponentu Sił Powietrznych, przeznaczonego do ochrony przestrzeni powietrznej państw bałtyckich, które od 2006 roku funkcjonuje jako Polski Kontyngent Wojskowy Orlik. Szczególnie dziś doceniamy to, że NATO prowadzi misję w przestrzeni powietrznej krajów bałtyckich od 2004 roku – kiedy Litwa, Łotwa i Estonia zwróciły się z prośbą do Sojuszu o ochronę ich nieba. Wówczas dowództwo NATO zdecydowało, że misja Baltic Air Policing (BAP) będzie prowadzona rotacyjnie, a decyzją Rady Północnoatlantyckiej postanowiono, że misja nad państwami bałtyckimi będzie się toczyć bezterminowo. Na Baltic Air Policing polscy żołnierze wylecieli po raz pierwszy w 2006 roku. Od tamtej pory przestrzeni powietrznej państw bałtyckich strzegli lotnicy z Mińska Mazowieckiego, Malborka, Krzesin i Łasku.
Na imprezie w Radomiu pojawią się więc piloci Zespołu Akrobacyjnego Orlik z 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego, którzy reprezentują Siły Powietrzne podczas licznych pokazów w kraju i poza jego granicami. Debiutowali 22 lipca 1998 r. w Fairford (Royal International Air Tattoo) w Wielkiej Brytanii. Tym mocnym uderzeniem ZA Orlik zainaugurował działalność, trwającą do dziś.
Piloci ZA Orlik z 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego są jedynym wojskowym zespołem akrobacyjnym w Polsce. Obecnie Zespół Akrobacyjny Orlik tworzą: kapitan Michał Jabłoński (lider), kapitan Oskar Wrona (prawe skrzydło), kapitan Jakub Krych (drugie prawe skrzydło), kapitan Tomasz Litwinek (lewe skrzydło), porucznik Adrian Iberle (drugie lewe skrzydło),
kapitan Eryk Parzyszek (zamykający), podpułkownik Michał Anielak (solista).
Od początku istnienia zespół wykonał kilkaset pokazów na ponad stu różnych imprezach lotniczych. Każdy z tych sezonów obfitował w dalekie, często egzotyczne dla polskich lotników przeloty. Trzeba przy tym pamiętać, że PZL-130 Orlik to samolot o zasięgu nieco ponad 1000 km, jego pułap wynosi 9.000 m.
Od roku 2013 cały zespół wykonuje pokazy na samolotach PZL-130 TC-II Orlik. PZL-130 TC-II ORLIK jest jednosilnikowym, dwumiejscowym samolotem polskiej konstrukcji wyposażonym w silnik turbośmigłowy z automatycznie przestawianym śmigłem. Konstrukcja jest całkowicie metalowa z chowanym podwoziem. Samolot zaprojektowany do szkolenia pilotów wojskowych.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS