W opublikowanym przez sąd uzasadnieniu zaznaczono, że Sony opłacało studia za pomijanie lub celowe opóźnianie wydania gier na konsole Microsoftu.
Źródło fot. Unsplash/Onur Binay
i
Nieustannie otrzymujemy nowe informacje nt. głośnej rozprawy Microsoftu przeciwko Federalnej Komisji Handlu Stanów Zjednoczonych. Ostatnio dowiedzieliśmy się, że sąd odrzucił wniosek tego organu regulacyjnego o wstrzymanie fuzji producenta Xboksa z Activision Blizzard, a teraz możemy bliżej poznać uzasadnienie tej decyzji sędziny Jacqueline Scott Corley prowadzącej sprawę. Przytacza w nim ona między innymi fragmenty zeznań Phila Spencera i Jima Ryana.
Sony płaciło za pomijanie gier na Xboksa
Na najciekawsze fragmenty wspomnianego uzasadnienia zwrócił uwagę Florian Mueller na Twitterze, który specjalizuje się w tematach regulacyjnych. Dzięki temu możemy dowiedzieć się, że
- japoński gigant często płacił producentom za gorsze traktowanie Xboksa. Firmy miały celowo pomijać lub opóźniać wydania gier na konsole Microsoftu (to oficjalnie potwierdzenie dotychczasowych domysłów i pogłosek);
- jako przykład podano Final Fantasy XVI, które zadebiutowało na rynku 22 czerwca. Sędzina zaznacza, że poprzednie odsłony serii trafiały na urządzenia giganta z Redmond, a teraz Sony zapłaciło Square Enix, aby pominęło Xboksa w swoich planach i uczyniło z gry tytuł ekskluzywny na PlayStation 5;
- ZeniMax także zostało opłacone przez Sony, żeby pominęło wydanie Deathloop i Ghostwire na Xboksa, ale że Microsoft w 2020 roku przejął firmę za ponad 7 miliardów dolarów, to plany Japończyków nie zostały zrealizowane.
W dokumencie zawarto też znany fakt też, że Microsoft obawiał się zamiarów Sony nt. podpisania umowy z ZeniMax na ekskluzywność Starfielda. To był jeden z głównych powodów, dla których producent Xboksa postanowił przejąć ZeniMax.
Sony vs Microsoft – stosunek tytułów ekskluzywnych 8 do 1
W uzasadnieniu napisano również, że Sony opiera markę PlayStation przede wszystkim na ekskluzywnych tytułach tworzonych przez własne studia oraz kupowanych od zewnętrznych deweloperów. To one zapewniają firmie sukces i są kluczowe dla japońskiego producenta.
- Przez lata takiego funkcjonowania Sony zapewniło sobie ogromną przewagę nad konkurencją, wspierając się jednocześnie muzyką, telewizorami czy biblioteką filmową.
- Porównując aktualną liczbę ekskluzywnych tytułów Sony i Microsoftu, można powiedzieć, że na każdy 1 „ex” amerykańskiej firmy przypada aż 8 „exów” od Japończyków.
Nic zatem dziwnego, że na tej podstawie sąd odrzucił obawy Federalnej Komisji Handlu o zdominowanie przez Microsoft konkurencji po finalizacji przejęcia Activision Blizzard.
Po ostatnich sukcesach sądowych Microsoftu Sony jest obecnie w defensywie. Japończycy mogą jednak ponownie zwrócić na siebie uwagę, ujawniając PlayStation 5 Slim. Według niedawnych, niepotwierdzonych doniesień Sony w sierpniu przygotuje specjalne wydarzenie i zaprezentuje odchudzoną wersję swoją najnowszej konsoli.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS