Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie
wydał decyzję środowiskową dla budowy lotniska i węzła kolejowego
Centralnego Portu Komunikacyjnego – poinformował Centralny Port
Komunikacyjny. Jak podano, decyzja ta oznacza zielone światło dla budowy
CPK.
“Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie
wydał decyzję środowiskową dla budowy lotniska i węzła kolejowego
Centralnego Portu Komunikacyjnego. Teraz spółka ma otwartą drogę do
wnioskowania o decyzję lokalizacyjną, a w dalszej kolejności pozwolenia
na budowę” – poinformował w poniedziałek Centralny Port Komunikacyjny.
Wyjaśniono, że decyzja środowiskowa obejmuje m.in. terminal
pasażerski, budynki i obiekty wspierające funkcjonowanie lotniska, wieżę
kontroli ruchu lotniczego, drogi startowe i kołowania, płyty postojowe,
węzeł kolejowy i drogowy, a także infrastrukturę towarzyszącą, np.
hotele, budynki komercyjne oraz parkingi. Jej otrzymanie umożliwia
inwestorowi dodatkowo m.in. usuwanie drzew i krzewów, prowadzenie prac
geologicznych oraz wymaganych badań archeologicznych i konserwatorskich.
“Decyzja środowiskowa wydana przez RDOŚ w Warszawie oznacza zielone
światło dla budowy CPK w poszanowaniu dla ludzi i środowiska
naturalnego. Naszym celem jest prowadzenie projektu w sposób optymalny
dla regionu – zaznaczył wiceminister funduszy i polityki regionalnej
Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK. “Jeszcze w lipcu możliwe jest
uzyskanie promesy zezwolenia na budowę z Urzędu Lotnictwa Cywilnego. To
otworzy drzwi do złożenia wniosku do wojewody o wydanie decyzji
lokalizacyjnej. Kolejnym krokiem będzie wniosek o pozwolenie na budowę” –
zapowiedział.
“Otrzymanie decyzji z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w
Warszawie w połowie 2023 r. umożliwia spółce utrzymanie ambitnego
harmonogramu” – powiedział cytowany w komunikacie prezes CPK Mikołaj
Wild.
Przypomniano, że w czerwcu Minister Infrastruktury zatwierdził Plan
Generalny dla CPK, a spółka przyjęła projekt koncepcyjny lotniska i
dworca kolejowego.
Dodano, że raport środowiskowy dla CPK, przekazany do RDOŚ w
październiku 2022 r., był podstawą wniosku o decyzję i liczył ok. 20
tys. stron wraz z załącznikami. Zaznaczono, że opracowanie to efekt
kilkunastu miesięcy badań przyrodniczych zespołu m.in.: botaników,
ichtiologów, ornitologów, herpetologów, chiropterologów, akustyków,
geodetów i geologów. Decyzja środowiskowa ma ponad 350 stron.
“Swoje uwagi do raportu w ramach udziału społeczeństwa mogli zgłaszać
obywatele. W efekcie do RDOŚ w Warszawie wpłynęło kilkaset zgłoszeń –
łącznie ponad tysiąc pytań i wniosków, do których Regionalny Dyrektor
odniósł się w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach” – poinformował
CPK w komunikacie.
Wskazano, że projekt CPK przeszedł z fazy planowania do projektowania
i budowy. Zaawansowane prace projektowe dla terminalu pasażerskiego i
dworca kolejowego prowadzi dla CPK, jako master architekt brytyjskie
konsorcjum Foster+Partners – “gotowy jest projekt koncepcyjny, a trwają
prace nad budowlanym” – dodano.
CPK poinformował także, że jednocześnie prowadzony jest proces wyboru
partnera strategicznego projektowanego lotniska CPK, czyli
mniejszościowego udziałowca spółki lotniskowej, która będzie odpowiadać
za budowę i zarządzanie lotniskiem. Skarb Państwa zachowa w niej, co
najmniej 51 proc. udziałów. “Obecnie na krótkiej liście inwestorów są
już tylko trzy zagraniczne podmioty – każdy z ogromnym doświadczeniem i
uznaną światową reputacją” – podała spółka.
Zwrócono uwagę, że od początku roku “na dużą skalę” trwają już
pierwsze budowlane prace przygotowawcze: rozbiórki, przeprowadzki i
odwierty geologiczne. “Jak wynika z harmonogramu, pierwszy etap lotniska
CPK, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi
40 mln pasażerów rocznie, ma zostać uruchomiony w 2028 r.” –
poinformowano w komunikacie.
Spółka CPK jest w 100-proc. własnością Skarbu Państwa.(PAP)
autorka: Anna Bytniewska
ab/ drag/
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS