A A+ A++

Radny Tomasz Matusiak zwrócił się z interpelacją do Burmistrza Nowego Tomyśla w sprawie przywrócenia komunikacji miejskiej do Borui Kościelnej i przedłużenie jej kursu do Borui Nowej.

Treść interpelacji

W imieniu Mieszkańców Borui Kościelnej i Borui Nowej wnoszę o przywrócenie funkcjonującej do 31 grudnia 2019 roku bezpłatnej komunikacji miejskiej do Borui Kościelnej, przy jednoczesnym wydłużeniu trasy do Borui Nowej.

-pisze radny, a dalej przedstawia argumenty mieszkańców:

Komunikacja miejska to wielka korzyść. Zwiększa się przepustowość jazdy (a ta na drodze nr 305 pomiędzy Borują Nową a przejazdem kolejowym w Nowym Tomyślu pozostawia wiele do życzenia). Zmniejszają się korki i co najważniejsze mamy czystsze powietrze. Prezentuję pytania stawiane przez Mieszkańców?

„Panie Burmistrzu… Co z Naszymi dziećmi dojeżdżającymi do szkół i z pozostałymi Mieszkańcami, dla których komunikacja miejsca była jednym środkiem transportu? Wyboru Pana na przedstawiciela Gminy Nowy Tomyśl nie dokonali tylko Mieszańcy miasta, ale także My zamieszkujący tereny wiejskie. Należy również dodać, że z kursów komunikacji miejskiej korzystali nie tylko mieszkańcy Borui Kościelnej, ale również mieszkańcy m. in. Borui Nowej, Cichej Góry, Chojnik”. Ponadto nadmienię, iż o wydłużenie trasy, uzasadniając wagę tej decyzji, wnioskowała Sołtys Borui Nowej Marzena Matusiak.

W otrzymanej odpowiedzi nie przychylono się do prośby argumentując to oszczędnościami. Stoi to w sprzeczności z informacjami płynącymi z Urzędu Miejskiego w Nowym Tomyślu, które przedstawiają naszą gminę jako „Ekonomicznego Tygrysa”. Znajdujemy się na 14. miejscu w Wielkopolsce pod względem dochodów podatkowych w przeliczeniu na Mieszkańca. Większość samorządów ulokowanych w czołówce tego rankingu dystrybuuje swój dobrobyt i dzieli się nim z Mieszkańcami m. in. poprzez utrzymywanie bezpłatnej komunikacji gminnej.

Uzasadnienie istotnego znaczenia dla gminy:

Wśród zadań własnych gminy, wynikających z uchwały o samorządzie gminnym, jest działanie takie jak zaspokajanie potrzeb w zakresie lokalnego transportu zbiorowego; (Art. 7. pkt 1, ust. 4). W Gminie Nowy Tomyśl realizuje się to działanie m. in. poprzez dofinansowanie Kolei Metropolitalnej na kwotę ponad 200 tysięcy złotych. Zwiększenie ilości osób korzystających z PKM jest możliwe dzięki zapewnieniu transportu na dworzec osobom spoza miasta. Uniemożliwienie tego powoduje, że potencjał Kolei Metropolitalnej nie w pełni jest wykorzystany. Przywrócenie funkcjonującej bezpłatnej komunikacji miejskiej, przy jednoczesnym wydłużeniu trasy do Boruj Nowej, zwiększa przepustowość drogi nr 305 pomiędzy Borują Nową a przejazdem kolejowym w Nowym Tomyślu. Zmniejszają się korki, czego efektem jest ograniczenie emisji spalin, co w kontekście działań proekologicznych na ogromne znaczenie dla Mieszkańców.

Odpowiedzi na interpelację udzieliła radnemu zastępca burmistrza Adrianna Zielińska

W pełni podzielamy Pana zadanie, iż bezpłatna komunikacja miejska to wielka korzyść zarówno dla mieszkańców gminy jak i dla środowiska naturalnego. Dlatego już w I kadencji ( 2014-2018) Burmistrz podjął decyzję o wprowadzeniu na terenie miasta Nowy Tomyśl bezpłatnej komunikacji miejskiej, a z początkiem obecnej kadencji (2018-2023) komunikacja objęła jeszcze miejscowości Sękowo, Glinno oraz Boruję Kościelną.

-napisała we wstępie, aby później rozwinąć temat:

Niestety wprowadzone ograniczenia finansowe, konieczność szukania oszczędności oraz wysokie ceny za 1 km przewozów wpłynęły na podjęcie decyzji o ograniczeniu, w roku 2020 funkcjonowania bezpłatnej komunikacji miejskiej, wyłącznie do granic miasta. Obecnie po przeprowadzeniu postępowania przetargowego Gmina Nowy Tomyśl, z uwagi na środki jakimi dysponuje, podpisała umowę z przewoźnikiem na świadczenie usługi od 1 stycznia do 30 września 2020 roku. Zakres tej usługi obejmuje 11 kursów w okresie od poniedziałku do piątku, a w sobotę 5 kursów wyłącznie w obrębie miasta. Natomiast w niedzielę i święta autobus, wzorem lat ubiegłych, nie będzie kursował.

Ponadto uprzejmie wyjaśniam, że sprawa dowozu dzieci z Borui Kościelnej i Borui Nowej do szkoły w Borui Kościelnej nie dotyczy komunikacji miejskiej. Zgodnie z Prawem oświatowym (Dz.U. z 2019 r. poz. 1148) art. 32 określa odległości z domu do szkoły dla dzieci szkolnych w różnym wieku. Jeżeli droga dziecka z domu do szkoły, w której obwodzie dziecko mieszka przekracza te odległości, obowiązkiem gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu dziecka albo zwrot kosztów przejazdu dziecka środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice.

Gmina Nowy Tomyśl realizuje ten obowiązek poprzez wybranego w postępowaniu przetargowym przewoźnika. Autobusy kursują na trasie Boruja Kościelna – Boruja Nowa i dowożą dzieci na godz. 8 00 do szkoły, a odwożą ze szkoły od 14 20 oraz 1350 lub o 15 20 w zależności od zakończenia lekcji.

-wyjaśnia Adrianna Zielińska

Jak Pan słusznie zauważył zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy (art.7 pkt 1,ust.4) należy zaspokajanie potrzeb mieszkańców w zakresie lokalnego transportu zbiorowego Gmina Nowy Tomyśl wypełnia to zadanie organizując bezpłatną komunikację miejską oraz dofinansowując Kolej Metropolitalną.

Ponadto należy wspomnieć, że żadna inna gmina w powiecie nowotomyskim (Opalenica, Zbąszyń, Kuślin, Lwówek, Miedzichowo) nie posiadała i nie posiada bezpłatnej komunikacji miejskiej.

-podkreśla zastępca burmistrza i dalej odnosi się do poruszonej przez radnego kwestii “Ekonomicznego tygrysa”

W miejscowościach, o których Pan wspomina w interpelacji i które znalazły się w rankingu opublikowanym przez Ministerstwo Finansów (Kórnik, Swarzędz, Dopiewo, Puszczykowo) komunikacja realizowana jest głównie przez Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu. Miejscowości te z racji swojego położenia w pobliżu miasta Poznania objęte zostały strefą taryfową transportu publicznego. W załączeniu mapka.

Dodatkowo w Puszczykowie funkcjonuje bezpłatna komunikacja miejska ale tylko na terenie miasta, w Kórniku funkcjonuje bezpłatna komunikacja miejska na ternie miast i gminy, prowadzona przez Spółkę gminną do której dopłaca Gmina, w Swarzędzu funkcjonuje komunikacja miejska na terenie miasta i gminy, która jest płatna ale istnieją ulgi na przejazd, w Dopiewie funkcjonuje komunikacja wewnątrzgminna na terenie miasta i gminy, komunikacja jest płatna jednak istnieją zapisy umożliwiające bezpłatny przejazd wybranym grupom.

W związku z powyższym nie jest możliwe rozszerzenie zasięgu funkcjonowanie bezpłatnej komunikacji miejskiej w roku 2020 o dodatkowe miejscowości. Natomiast w celu zapewnienia ciągłości usługi na obecnym poziomie ustalonym umową konieczne będzie znalezienie dodatkowych środków finansowych na wydłużenie umowy o miesiące październik, listopad i grudzień 2020 roku.

-kwituje wiceburmistrz

Darmowa aplikacja Nowiny Lokalne na androida. Aktualne informacje i komentarze na Twoim smartfonie.

Nowiny Lokalne

Nowiny Lokalne

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułObajtek: Wkrótce wieści
Następny artykułKleszcze w Pabianicach – jak uchronić zwierzaka?