Informacja Wójta Gminy
o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa
Uprzejmie informujemy, że z dniem 1 lipca 2023 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa (Dz.U. z 2023 r. poz. 1073). Wniosek o przyznanie świadczenia składa się w oddziale regionalnym albo placówce terenowej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego właściwych ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy.
Zgodnie z ustawą świadczenie w wysokości 300 zł miesięcznie przysługuje osobie, która spełnia łącznie następujące warunki:
1) pełniła funkcję sołtysa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2023 r. poz. 40 i 572) przez okres co najmniej dwóch kadencji nie mniej niż przez 8 lat;
2) osiągnęła wiek:
– w przypadku kobiet – 60 lat,
– w przypadku mężczyzn – 65 lat.
Przy ustalaniu okresu pełnienia funkcji sołtysa nie jest wymagane zachowanie ciągłości pełnienia tej funkcji. Do okresu będącego warunkiem przyznania świadczenia wlicza się również okres pełnienia funkcji sołtysa na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, jeżeli osoba ta następnie pełniła funkcję sołtysa na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
Świadczenie nie przysługuje osobie skazanej prawomocnym wyrokiem za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.
Do wniosku o przyznanie świadczenia należy dołączyć:
– zaświadczenie wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwego dla sołectwa, w którym wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa, potwierdzające okres pełnienia tej funkcji;
– oświadczenie wnioskodawcy o niekaralności za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.
Jeżeli organ, o którym mowa powyżej, nie dysponuje danymi potwierdzającymi okres pełnienia przez wnioskodawcę funkcji sołtysa, wydaje postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia, ze względu na brak danych potwierdzających okres pełnienia funkcji sołtysa. Postanowienie należy dołączyć do wniosku o przyznanie świadczenia.
W przypadku kiedy organ wyda postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia z powodu braku danych potwierdzających okres pełnienia funkcji sołtysa, wówczas osoba pełniąca tę funkcję wraz z wnioskiem o przyznanie świadczenia składa pisemne oświadczenie o spełnieniu wymogu dotyczącego pełnienia funkcji sołtysa przez co najmniej dwie kadencje, nie krócej niż przez 8 lat, potwierdzone pisemnymi oświadczeniami złożonymi przez co najmniej 5 osób zamieszkujących w sołectwie w czasie, w którym wnioskodawca pełnił w nim funkcję sołtysa.
Wniosek w sprawie wydania przez Wójta Gminy Działdowo zaświadczenia potwierdzającego okres pełnienia funkcji sołtysa dostępny jest poniżej oraz w pokoju nr 21 Urzędu Gminy Działdowo.
Dodatkowe informacje w tej sprawie można uzyskać pod numerem telefonu 23 697 07 23.
Wójt
/ – / Mirosław Zieliński
Załączniki:
Wniosek o wydanie zaświadczenia (docx)
Wniosek o wydanie zaświadczenia (pdf)
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS