A A+ A++
Takie zmiany przy Hali Targowej w Gdyni proponuje nasz czytelnik. graf. Trojmiasto.pl

Jak zmienić ruch wokół Hali Targowej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni, by zyskała więcej klientów? Odważne rozwiązanie proponuje pan Marek, nasz czytelnik. Oto jego spostrzeżenia i pomysły.

Pan Marek jest gdynianinem i klientem Hali Targowej, ale jak wszyscy użytkownicy – niezależnie od tego, jaki transport wybierają – ma często problem z dotarciem na miejsce. Dlatego zastanawiał się nad tym, jak ten problem rozwiązać.

***


Zamiast trzech parkingów okalających halę od strony ulic Jana z Kolna zobacz na mapie Gdyni, 3 Maja zobacz na mapie Gdyni oraz Wójta Radtkego zobacz na mapie Gdyni, można zorganizować buspasy z jezdniami wyniesionymi do poziomu chodnika, z małą architekturą oraz zielenią.

  1. od strony ul. Jana z Kolna – w miejsce obecnego parkingu – zrobić wyniesione buspasy, z przystankami pomiędzy nowym buspasem a obecną ulicą. Można wtedy pociągnąć buspas już od placu Kaszubskiego lewą stroną ulicy, aż do hali (opcjonalnie zaraz za Domem Rybaka, na lewym pasie zrobić warunkową jazdę prosto dla komunikacji miejskiej). Na wysokości hali rybnej buspas włączałby się do ruchu za pomocą sygnalizacji świetlnej z pierwszeństwem dla komunikacji miejskiej.
  2. od strony ul. 3 Maja, zamiast parkingu, można zrobić przystanek autobusowy. Pozostałą część powierzchni przeznaczyć chociażby na funkcje handlowe, miejsca parkingowe dla niepełnosprawnych lub dostawców lub też zrobić mały placyk z zielenią lub ławkami.
  3. od strony ul. Wójta Radtkego zrobić podobne rozwiązanie, co od strony Jana z Kolna. Tutaj można by poprowadzić buspas od pl. Konstytucji lewą stroną ulicy, przy hali wyniesienie go do poziomu chodnika, wytyczenie przystanków między buspasem a ulicą, a przy ulicy 3 Maja na wysokości obecnego przejścia – sygnalizacja z pierwszeństwem dla komunikacji miejskiej, tak, aby mogła włączyć się do ruchu. Jest tam na tyle dużo miejsca, że bez problemu pojazdy będą mogły zjechać na prawy pas, skręcający na ul. 3 Maja.

Oprócz proponowanych zmian, szansą na ożywienie hali byłoby wydłużenie godzin otwarcia oraz zadbanie o nowoczesny wygląd samej hali i pawilonów. Ale może to nastąpi w momencie, gdy zwiększy się liczba klientów, chcących z niej skorzystać. Niestety w tej chwili otoczenie hali jest dość ponure i w godzinach popołudniowych odstrasza zarówno mieszkańców, jak i turystów.

Parking w sąsiedztwie Hali Targowej

Wiem, że dużą przeszkodą budzącą duży opór mieszkańców jest brak miejsc parkingowych. Ten problem jednak można rozwiązać, budując w sąsiedztwie hali lub dworca parking miejski wielopoziomowy, który prędzej czy później powinien stanąć na granicy Śródmieścia. Zdaję sobie sprawę z ogromu dodatkowych kosztów, jakie proponuję, ale uważam, że obecny stan rzeczy jest nie do zaakceptowania, a gdyńska hala ma szansę stać się wizytówką miasta. Zwłaszcza w perspektywie przyszłego rozwoju Międzytorza jest to uzasadnione działanie.

Odpowiada Agata Grzegorczyk, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Gdyni:

Agata Grzegorczyk.
Agata Grzegorczyk. fot. Mateusz Ochocki/KFP

Bardzo nas cieszy, że nasi mieszkańcy nie są tylko biernymi obserwatorami zmian zachodzących w mieście. Propozycja Państwa Czytelnika jest bardzo ciekawa, nie uwzględnia jednak polityki miasta mocno ukierunkowanej na wyprowadzenie jak największej liczby samochodów z centrum Gdyni. W nowoczesnych centrach miast priorytet mają piesi, indywidualny transport ekologiczny, taki jak rowery oraz transport zbiorowy. Dlatego też nie planujemy budowy dodatkowych parkingów wokół hali ani w jej podziemiach, co zresztą – jak Państwa Czytelnik słusznie przypuszcza – jest konstrukcyjnie niemożliwe.

Miejskie Hale Targowe otoczone są trzema jednokierunkowymi trzypasmowymi drogami powiatowymi. Ich przepustowość jest na tyle duża, że nie ma potrzeby ustanawiania priorytetu dla komunikacji zbiorowej.

Natomiast w najbliższym czasie modernizować będziemy zatoki przystankowe w ramach bardzo dużego projektu z unijnym finansowaniem, m.in. właśnie zatokę autobusową Gdynia Dworzec Główny PKP – Hala/Jana z Kolna. Powstanie też nowe przejście dla pieszych poprawiające bezpieczeństwo poruszania się w tym rejonie.

Docelowa zmiana organizacji ruchu dla tego obszaru określona zostanie w projekcie przebiegu tzw. Nowej Węglowej. Dlatego też bezcelowe jest ponoszenie znacznych nakładów finansowych dla jedynie tymczasowych rozwiązań.

Co Cię gryzie – artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie.
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWynalazki tak oczywiste, że aż dziwne, że nie są powszechne
Następny artykułPolowanie na nianię – czyli jak wybrać opiekunkę?