A A+ A++

NIO, chińska firma, nie jest jedynym podmiotem, który eksperymentuje z wymiennymi bateriami. Również CATL, renomowany producent akumulatorów, ma podobne plany. CATL rozpoczyna projekt o nazwie Qiji Energy, który zakłada wprowadzenie modułowych akumulatorów umożliwiających łatwą wymianę w ciężarówkach.

Wymiana akumulatorów zajmuje tylko „kilka minut”, w przeciwieństwie do ich ładowania.

Samochody elektryczne NIO oferują szybką wymianę rozładowanych akumulatorów na naładowane na stacjach wymiany. Obecnie istnieje ponad 1400 takich stacji na świecie, z czego 16 już znajduje się w Europie. Również firma CATL, która specjalizuje się w rozwoju akumulatorów, pracuje nad własnym modułowym rozwiązaniem, mającym na celu wprowadzenie wymiennych akumulatorów do samochodów ciężarowych. Projekt ten nosi nazwę Qiji Energy i ma umożliwić szybkie “uzupełnienie” energii bez konieczności zatrzymywania ciężarówki na ładowarce.

Chiński producent akumulatorów CATL przedstawił rozwiązanie umożliwiające wymianę akumulatorów w ciężkich samochodach ciężarowych z napędem elektrycznym.

Oprócz akumulatorów i stacji wymiany akumulatorów jako komponentów sprzętowych rozwiązanie uzupełnia platforma chmurowa. 

W projekcie Qiji Energy zakładano, że ciężarówki będą miały od jednego do trzech modułów, z których każdy mógłby pomieścić 171 kWh energii. Oznaczałoby to, że całkowita pojemność akumulatorów w ciężarówce wyniosłaby nawet 513 kWh. W przypadku potrzeby, kierowca mógłby udać się na stację wymiany, gdzie moduły baterii zostałyby szybko wymienione. CATL przedstawił kompleksowy ekosystem obejmujący nie tylko stacje i baterie, ale także platformę chmurową, która umożliwiałaby kierowcom płynne działanie i planowanie wymian.

W samochodach ciężarowych Qiji Energy stosowane są ogniwa LFP trzeciej generacji, które charakteryzują się niższą gęstością energii w porównaniu do ogniw NCM i innych (są cięższe przy tej samej ilości energii). Konstrukcja CTP (Cell-to-Pack) została wprowadzona w celu poprawy wykorzystania przestrzeni w akumulatorze, co powinno przynieść lepsze wyniki, zwłaszcza jeśli chodzi o objętość. Ogniwa LFP są znane ze swojego wysokiego poziomu bezpieczeństwa i przeszły rygorystyczny zestaw ponad 200 testów bezpieczeństwa. Przewiduje się, że żywotność tych baterii przekroczy 15 000 cykli, co jest znakomitym wynikiem. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że akumulator o pojemności 171 kWh może umożliwić ciężarówce przejechanie około 130 km, oznaczałoby to żywotność około 2 milionów km dla każdego z tych modułów. W ciężarówce wyposażonej w 3 takie moduły, akumulatory wystarczyłyby na łączną odległość 6 milionów km. Oczywiście są to wartości teoretyczne na papierze.

CATL obliczył, że ten model powinien przynieść oszczędności w wysokości od 30 do 60 tysięcy (17 000 – 33 000 zł) juanów w porównaniu do tradycyjnego rozwiązania, które polega na samochodzie o spalaniu 33 litrów oleju napędowego na 100 km i rocznym przebiegu 200 tysięcy km. Te oszczędności nie są wystarczające, aby zrekompensować różnicę w cenie samochodów elektrycznych.





Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKino dzielnicowe #wgdyni – pokaz filmu pt. “Gra fortuny” w Chyloni
Następny artykułЖодних кексиків, краників, квіточок: як легко говорити з дітьми про секс