Jedyna kara czasowa w GP Kanady pozbawiła dwóch punktów Lando Norrisa. Ten po doliczeniu pięciu sekund spadł z 9. na 13. miejsce, a w mediach rozgorzała dyskusja odnośnie podejścia arbitrów w tej sprawie.
Samo wykroczenie Brytyjczyka – zbyt wolna jazda, która miała na celu wyrobienie sobie odstępu na wykonanie podwójnego pit-stopu podczas neutralizacji – było zrozumiałe dla większości obserwatorów, gdyż w poprzednich latach nieraz karano za taki występek. Wątpliwe okazało się jednak tłumaczenie sędziów, którzy dość zaskakująco powołali się na Międzynarodowy Kodeks Sportowy (ISC).
This is why Lando Norris received 5 sec penalty and dropped out of the points he deserved after brilliant performance yesterday.
So tempting to slow down when you are double stacking, but almost 100% you got caught. Also, he would probably not loose a position anyway. #F1 pic.twitter.com/MmWmqSEIir
— F1newsletter.com (@F1_Newsletter) June 19, 2023
W ramach jego zapisów posłużono się terminem “niesportowe zachowanie”, za co formalnie przyznano karę Norrisowi zamiast klasycznego nieprzestrzegania procedur związanych z samochodem bezpieczeństwa. Nic dziwnego więc, że zaczęto doszukiwać się drugiego dna w całej tej sytuacji. Swoimi interesującymi przemyśleniami podzielił się m.in. Andrea Stella:
“Po wyścigu dyskutowaliśmy z sędziami, gdyż według nas uzyskiwanie takich prędkości w warunkach pełnej lub wirtualnej neutralizacji nie powinno być traktowane jako przewinienie. Być może arbitrzy chcą wprowadzić nowe standardy i będziemy z nimi o tym rozmawiać”, tłumaczył szef McLarena, cytowany przez The Race.
“Ostatecznie przyjmujemy ich ocenę, choć analizujemy zachowanie Lando, bo jesteśmy zaskoczeni tym, że poskutkowało ono przyznaniem kary. Rozumiemy stanowisko sędziów i to, że mogą próbować wprowadzić nowy precedens. To oznacza, że mamy nowy sposób interpretacji tego, jak należy podążać za safety carem. Jeżeli o to w tym chodzi, okej, ale szkoda, że jesteśmy bezpośrednio zaangażowani we wprowadzanie nowych standardów.”
Zdecydowanie mocniejszą wypowiedzią podzielił się sam poszkodowany, który zwrócił uwagę, że w przeszłości podobne tego typu incydenty uchodziły niektórym kierowcom na sucho:
“Dla mnie nie ma to sensu. Wykraczałem poza deltę może trzy, cztery sekundy, co często dotyczy też innych. Nie planowaliśmy wówczas pit-stopu, a tuż przed wjazdem do boksu zostałem do niego wezwany. Jestem zaskoczony, bo zwalniasz, przyśpieszasz i chcesz utrzymywać właściwą temperaturę w oponach, więc wszyscy robią sobie takie odstępy”, wyjaśniał Norris przed kamerami Sky Sports.
“To przecież nie było tak, że wykraczałem około 10 sekund poza deltę, a jeśli faktycznie chodziło o różnicę delty, to większość stawki powinna otrzymywać za to kary w ostatnich trzech/czterech latach. Jestem zatem nieco zmieszany, ale nic nie mogę z tym zrobić. Aby dogrzać opony, zwolniłem, a kiedy zespół wezwał mnie do boksu, naciskałem i gnałem do niego tak szybko jak mogłem.”
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS