A A+ A++

Czy da się pogodzić ilość i jakość w kształceniu lekarzy? Na te pytanie odpowiadają rekomendacje wydane przez KRAUM.

Zespół specjalistów z uczelni zrzeszonych w Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych (KRAUM) opracował rekomendacje, mające wspierać planowanie procesu kształcenia na kierunkach medycznych. Dokument zawiera wskazówki, które stanowią próby odpowiedzi na wątpliwości dotyczące prowadzenia efektywnego kształcenia w zawodach medycznych w sposób nowoczesny i odpowiadający współczesnym potrzebom zdrowotnym społeczeństwa. 

Po co są rekomendacje KRAUM

W założeniu rekomendacje KRAUM mają wskazywać, jak przygotować przyszłych pracowników   ochrony zdrowia do pracy w nieustannie zmieniającym się i nieprzewidywalnym otoczeniu. Są też ważnym głosem w toczącej się od pewnego czasu dyskusji o powszechnym otwieraniu kierunków lekarskich przez uczelnie niemedyczne. Dokument ogłoszono podczas konferencji prasowej zorganizowanej na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym.

– Rekomendacje przygotowało 16 uczelni zrzeszonych w KRAUM, które mają liczące kilkadziesiąt lat doświadczenie w nauczaniu w zawodach medycznych. To zbiór dobrych praktyk w obszarze jakości kształcenia, odpowiadających na wyzwania nie tylko dynamicznie rozwijającej się wiedzy medycznej czy otoczenia społeczno-gospodarczego, ale także oczekiwań studentów – zaznaczał przewodniczący KRAUM prof. Marcin Gruchała, rektor GUMed.

– W naszych zaleceniach mówimy też o środowisku, w jakim studenci powinni być kształceni, w jakim mają możliwość poznania aktualnych metod diagnostycznych i nowoczesnych metod leczenia. Uważamy, że najbardziej naturalnym środowiskiem nauczania są uczelnie akademickie i szpitale kliniczne, które są liderami we wdrażaniu nowych technologii i innowacyjnego podejścia do leczenia, jak również prowadzą wartościowe badania naukowe – mówił Gruchała.

Trzy obszary kompetencji

Rekomendacje koncentrują się na trzech obszarach: gwarantowania zdobycia w procesie kształcenia właściwych kompetencji zawodowych, metodyki kształcenia i środowiska nauczania. Twórcy dokumentu podkreślają, że najważniejszą rolą pracowników ochrony zdrowia jest bycie ekspertem w zakresie swojego zawodu. W ich rozumieniu oznacza to nabycie kluczowych kompetencji, w tym wiedzy, umiejętności technicznych, poznawczych i społecznych oraz prezentowanych postaw niezbędnych do pracy w ramach funkcjonującego systemu tak, by zapewnić bezpieczeństwo pacjentów.

Co jest ważne w kształceniu lekarzy

W kształceniu medycznym, jak podkreślali specjaliści, niezwykle ważne jest zdobywanie umiejętności klinicznych na odpowiednim poziomie. Studenci odbywają zajęcia praktyczne w szpitalach klinicznych, o wysokim poziomie referencyjności, dla których podmiotem tworzącym jest uczelnia wyższa. Ma zatem realny wpływ na ich funkcjonowanie i może oddziaływać na jakość oferty dydaktycznej realizowanej w szpitalu.

Nowość w procesie nauczania

–  Proponowaną przez nas nowością jest uwzględnienie w procesie kształcenia nie tylko opinii wystawianych przez nauczyciela akademickiego, ale również ocena studenta przez pacjentów, w warunkach symulowanych i klinicznych, z użyciem wystandaryzowanych narzędzi oceny – mówiła prof. Agnieszka Zimmermann, kierująca pracami zespołu opracowującego rekomendacje.

Rekomendacje powstały z uwzględnieniem opinii wszystkich przedstawicieli środowiska akademickiego, także grona studentów. Podczas konferencji podkreślano także misyjność zawodów medycznych i wynikającej z niej szczególnych predyspozycji absolwentów tych kierunków. W powszechnej opinii stają się oni przedstawicielami zawodów zaufania publicznego, co sprawia, że powinni charakteryzować się nie tylko odpowiednim poziomem przygotowania merytorycznego, ale także respektowaniem norm etycznych, empatią, zdolnością do zachowania w tajemnicy informacji o pacjencie i wysokim poziomem kultury osobistej.

Priorytetem wykonywania zawodu medycznego jest dobro pacjenta, dlatego ważne jest, by kandydaci na studia byli świadomi wagi powołania do jego wykonywania.

Pacjent teraz oceni medyka

Rektor WUM prof. Zbigniew Gaciong podkreślił znaczenie rekomendacji.

– Kształcenie na kierunku lekarskim podlega pewnym procedurom i ocenie przez odpowiednie komisje. Tymi rekomendacjami chcemy pomóc tym, którzy prowadzą kształcenie na kierunkach lekarskich, jakie kryteria powinny być spełnione, aby taki kierunek gwarantował odpowiednią jakość kształcenia. Rekomendacje mogą być pomocne ponieważ proponują pewne formy kształcenia nie tylko opierając się na ustawowych treściach i wymaganiach. Rekomendacje wprowadzają kilka elementów, które do tej pory nie funkcjonowały w nauczaniu. Na przykład ocenę studenta przez pacjenta, a także zajęcia interprofesjonalne. To grupy ćwiczeniowe, czy seminaryjne, w których są studenci różnych kierunków: lekarski, pielęgniarski, położnictwo, fizjoterapia, ratownictwo. To wydaje mi się bardzo, bardzo istotne, gdyż już podczas studiów w szkole medycznej lekarz powinien się dowiedzieć, że będzie współpracował z pielęgniarką i musi się pracy zespołowej nauczyć. Natomiast ocena przez pacjenta to jest rzecz podstawowa w zawodzie lekarza. Jesteśmy nieustannie oceniani przez pacjentów i musimy wiedzieć jak się zachowywać, aby uzyskać najwyższą ocenę – mówił prof. Gaciong.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPapież: zarzuciliśmy adorację, trzeba do niej powrócić
Następny artykułMick Jagger wraz z partnerką wystawili na sprzedaż dom na Florydzie za 3,5 mln dolarów