W ramach realizowanego przez Stowarzyszenie Wrażliwi Społecznie projektu „Zaangażowanie mieszkańców Starachowic w inicjatywę bezpłatnej komunikacji” finansowego z MF EOG – powstała druga inicjatywa rzecznicza. Jest nią złożona do Sejmu RP Petycja w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej w zakresie wprowadzenia przepisów dotyczących subwencji transportowej.
Na zaproszenie Komisji do spraw petycji w dniu 15 czerwca 2023r. członkowie stowarzyszenia: Paweł Lewkowicz, Barbara Głowacka-Lewkowicz i Beata Gorczyca uczestniczyli w posiedzeniu komisji przy ul. Wiejskiej w Warszawie. Po zreferowaniu petycji przez zastępcę przewodniczącego komisji poseł Urszulę Augustyn – w dyskusji głos zabrał Paweł Lewkowicz. Powiedział, że subwencja transportowa wychodzi naprzeciw oczekiwaniom średnich miast tracących funkcje społeczno-gospodarcze (jest ich w delimitacji ze Starachowicami – 114), które wymagają specjalnego wsparcia. Również pomysł subwencji jest zgodny z Krajową Polityką Miejską, w której jest zapisane wypracowanie rozwiązań prawnych o charakterze systemowym podając przykład nieskomplikowanego systemu ulg z nowym finansowaniem. Stąd w Petycji zaproponowano algorytm, jako roczny koszt całkowity komunikacji miejskiej przez liczbę mieszkańców. Następnie wynik ilorazu x 8%, 16% lub 24% (dla jst w których jest bezpłatna komunikacja). W taki sposób wyliczona byłaby stawka subwencji na jednego mieszkańca danego kryzysowego miasta.
Reklama
Podano przykład Starachowic, gdzie wydatki całkowite na komunikację z pierwszego kwartału 2022r. oscylowały na poziomie 11,5mln zł, a plan na 2023r. osiągnął pułap powyżej 21 mln zł.
Paweł Lewkowicz polemizując z opinią Biura Analiz Sejmowych wskazał, że subwencja transportowa mogłaby być wzorowana na oświatowej lub rezerwie ogólnej. Coroczne środki mogłyby być dzielone wg ustalonych kryteriów uzgodnionych wspólnie przez stronę rządową i samorządową. Tego typu subwencja ogólna mogłaby być tworzona w Budżecie Państwa na podstawie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
Prezes Stowarzyszenia poprosił Komisję Sejmową o poparcie Petycji przez podjęcie inicjatywy legislacyjnej, wystąpienie o opinię do Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Transportu, wystosowanie dezyderatu oraz docelowo zainicjowanie dialogu społecznego w tematyce subwencji transportowej.
Ostatecznie członkowie komisji zdecydowali o opracowaniu dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów o podjęcie pogłębionych prac i analiz w Ministerstwie Finansów i Ministerstwie Infrastruktury w celu możliwości utworzenia czegoś w kształcie subwencji transportowej.
Posłowie bardzo pozytywnie wypowiadali się o petycji, natomiast posłanka sprawozdawczyni podkreśliła merytoryczność, kompleksowość i trafność petycji dodając, że tematyka subwencji transportowej będzie też w pracach legislacyjnych Sejmu przyszłej kadencji. Wiele wskazuje, że stowarzyszenie Wrażliwi Społecznie będzie zaproszone na kolejne spotkanie w rzeczonej tematyce.
Komunikat prasowy opracował: Zarząd SWS
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS