A A+ A++

Plan Generalny, jeden z kluczowych dokumentów koniecznych do założenia lotniska i budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, został zaakceptowany przez Ministra Infrastruktury. Dokument określa plan rozwoju nowego portu lotniczego do końca 2060 r.

Zatwierdzony Plan Generalny jest warunkiem wystąpienia o tzw. promesę zezwolenia na założenie lotniska, o którą spółka CPK zwróci się  do Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) w ciągu najbliższych dni. Promesa będzie potem jednym z załączników do wniosku o decyzję lokalizacyjną, który następuje po otrzymaniu wyczekiwanej już decyzji środowiskowej, a poprzedza wniosek o pozwolenie na budowę.

Przed skierowaniem wniosku o zatwierdzenie Planu Generalnego CPK na lata 2022-2060 do Ministra Infrastruktury został on skonsultowany z władzami 13 gmin z otoczenia inwestycji, pozytywnie zaopiniowany przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) oraz uzgodniony z ministrami: obrony narodowej (MON) oraz funduszy i polityki regionalnej (MFiPR).

– Zatwierdzony Plan Generalny jest potwierdzeniem fundamentalnych założeń projektu CPK. To bardzo dobra wiadomość w kontekście zaawansowanego już procesu wyboru partnera finansowego, który obejmie mniejszościowy pakiet udziałów w spółce będącej operatorem lotniska – mówi pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.

Plan Generalny lotniska obejmuje obszar 13 gmin z otoczenia inwestycji. W województwie mazowieckim są to: Baranów, Jaktorów, Grodzisk Mazowiecki i Milanówek (powiat grodziski), Brwinów (pow. pruszkowski); Nowa Sucha, Sochaczew i Teresin (pow. sochaczewski); Błonie (pow. warszawski zachodni); Wiskitki i Żyrardów (pow. żyrardowski). Natomiast w woj. łódzkim jest to gmina Bolimów (pow. skierniewicki).

Dokument określa kolejne etapy rozwoju lotniska do końca 2060 r., czyli w horyzoncie czasowym prognoz lotniczych dla Polski z Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA).

Faza pierwsza Planu Generalnego  obejmuje okres od 2028 r. – to zakładany rok uruchomienia lotniska. Plan zakłada, że lotnisko będzie miało wtedy dwie równoległe drogi startowe, infrastrukturę na ok. 330 tys. operacji lotniczych (startów i lądowań) rocznie i terminal dostosowany do przepustowości 40 mln pasażerów w ciągu roku.

W pierwszym etapie lotnisko ma zajmować ok. 2150 hektarów, dla którego to obszaru spółka intensywnie wykupuje grunty. Do Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN) zgłoszonych jest już 80 proc. nieruchomości zabudowanych. Podpisane akty notarialne obejmują obszar prawie 450 ha, na akty notarialne oczekuje ok. 100 ha, a ok. 1100 ha jest na etapie zaawansowanych negocjacji.

Dalszy rozwój infrastruktury jest rozpisany na fazy i etapy, a uzależniony od prognoz. Faza druga obejmuje okres do 2060 r. W tym czasie port lotniczy może już posiadać trzy równoległe drogi startowe, infrastrukturę na ok. 450 tys. operacji lotniczych rocznie i terminal dostosowany do przepustowości ok. 65 mln pasażerów w ciągu roku. W tym okresie powierzchnia lotniska może wynosić do 3900 hektarów.

Byłeś świadkiem wypadku? Stoisz w gigantycznym korku? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie? Poinformuj o tym innych mieszkańców Pruszkowa, Grodziska i okolic. Przesyłaj zdjęcia i informacje do redakcji WPR24.pl na adres e-mail: [email protected] lub SMS i MMS pod nr tel. 600 924 925.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWyścig Górski Magura Małastowska 2023
Następny artykułOd środy (14.06.) ruch wahadłowy na ul. Bytowska – Leśna