A A+ A++

Policjanci z rudzkiej drogówki zatrzymali do kontroli kierującego microcarem Aixam. Mundurowi chcieli sprawdzić czy kierowca posiada odpowiednie uprawnienia do kierowania takim czterokołowcem. Szybko okazało się, że 47-latek nie dość, że nie miał uprawnień na ten typ pojazdu, to miał jeszcze aktywny zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych.

Wczoraj na ulicy Joanny, do kontroli drogowej został zatrzymany kierowca małego czterokołowca Aixam. Policjanci chcąc sprawdzić, czy siedzący za kierownicą tego microcara mężczyzna ma uprawnienia, ujawnili, że w ogóle nie powinien za nią siadać. 47-letni rudzianin miał bowiem aktywny sądowy zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych. Błędnie myślał, że jego zakaz nie dotyczy takich mikrosamochodów. Niestety niestosując się do sądowego zakazu, naraził się na przestępstwo zagrożone karą do 3 lat pozbawienia wolności.

Zacznijmy od tego, czym w ogóle jest microcar. W praktyce to mały pojazd silnikowy, przypominający normalny samochód, z silnikiem niewielkiej mocy, którego homologacja wypełnia ustawowe kryteria, kwalifikujące go do tej samej grupy, w której znajduje się motorower. Jak się jednak okazuje, panuje mylne przeświadczenie, że do prowadzenia tych małych aut nie potrzeba uprawnień. Dlatego przypominamy, że aby kierować mikrocarem, który jest czterokołowcem lekkim trzeba mieć minimum prawo jazdy kategorii AM.

Co jakiś czas policja odnotowuje sytuacje, w których kierowcy mikropojazdów prowadzą bezprawnie. Przyczyna tkwi najczęściej w niewiedzy lub nieprecyzyjnych, a nawet mylnych informacjach zamieszczanych w internecie.
19 stycznia 2013 r. weszła w życie ustawa o kierujących pojazdami z 5 stycznia 2011 r. (Dz. U. z 2011 r. nr 30, poz. 151 z późn. zm.), która zmieniła ustawę Prawo o ruchu drogowym. Pojawiła się wówczas kategoria praw jazdy AM.
Kategoria AM uprawnia do kierowania:
– motorowerem – pojemność silnika spalinowego do 50 cm3 lub moc silnika elektrycznego do 4kW, prędkość maks. 45 km/h,
– czterokołowcem lekkim (quadem i mikrosamochodem), którego parametry precyzuje europejska kategoria L6e: masa własna do 350 kg, rozwijający prędkość maksymalną do 45 km/h.
Na mocy ustawy (art. 133 ust. 3), osoby, które w chwili wejścia jej w życie (19.01.2013 r.), miały ukończone 18 lat, zachowują prawo do kierowania tylko motorowerem, bez żadnych dodatkowych dokumentów stwierdzających do tego prawo.
Przepis nie dotyczy czterokołowców (w tym i microcarów). Z przytoczonego przepisu wynika, że w przypadku pojazdów mikro i quadów, czyli tzw. czterokołowców lekkich, których masa własna nie przekracza 350 kg i nie rozwijają one prędkości większej niż 45 km/h, wymagane jest jednak prawo jazdy kategorii AM.

Jak pokazuje opisana na początku tego komunikatu sytuacja, kierowca tego mikrosamochodu nie powinien w ogóle siadać za jego kierownicę. Coraz częściej zdarza się, że po cofnięciu uprawnień co niektórym wydaje się, iż przesiadając się na taki pojazd, mogą dalej jeździć. Przestrzegamy, że sytuacja prawna osoby, która spowoduje kolizję czy wypadek, a nie posiada wymaganych prawem uprawnień, może się bardzo skomplikować. Takie zdarzenie potrafi przysporzyć wielu problemów, przede wszystkim finansowych, związanych z kwestią pokrycia kosztów strat i odszkodowań. Ubezpieczenie OC zabezpiecza sprawcę, który jest, co oczywiste, trzeźwy, ale musi też posiadać stosowne uprawnienia do kierowania pojazdem.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułTina Turner nie żyje. “Królowa rock and rolla” odeszła w wieku 83 lat
Następny artykułW sierpniu ruszą wewnętrzne testy roweru metropolitalnego