Może ruszać budowa obwodnicy Chełma w ciągu drogi ekspresowej S12. Wojewoda lubelski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). W praktyce to oznacza, że maszyny mogą wyjeżdżać w teren.
Kontrakt na budowę obwodnicy Chełma podpisano w połowie 2021 roku. 13,5-kilometrowy odcinek trasy powstanie w ciągu drogi ekspresowej S12, prowadzącej z Lublina do granicy z Ukrainą. Droga jest budowana w formule Projektuj i Buduj, co oznacza, że po podpisaniu kontraktu wykonawca najpierw miał drogę zaprojektować, a następnie uzyskać decyzję ZRID, co właśnie mu się udało.
To oznacza definitywnie zakończenie prac projektowych i rozpoczęcie budowy.
Kosztem 442 mln zł powstanie 13,5 km dwujezdniowej drogi, z dwoma pasami ruchu. Wybudowane zostaną cztery węzły drogowe: Chełm Zachód, Chełm Północ, Chełm Okszów, Chełm Wschód, 17 obiektów inżynierskich, w tym dwa mosty w ciągu drogi ekspresowej. Powstaną też przejścia dla zwierząt, a także urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD). W ramach inwestycji zbudowane zostaną również drogi do obsługi ruchu lokalnego.
Nowa droga przebiegać będzie w nowym śladzie i ominie Chełm od północnej strony. Jadąc drogą krajową od strony Piask (zachodniej), kierowcy wjadą na obwodnicę pomiędzy Stołpiem i Janowem, na węźle Chełm Zachód. Drugi z węzłów, Chełm Północ, powstanie w miejscowości Horodyszcze. Tutaj powstanie też Obwód utrzymania drogi ekspresowej.
Dalej trasa przekroczy rzekę Uherkę i ominie Okszów, gdzie powstanie węzeł drogowy Chełm Okszów. Za Okszowem obwodnica przekroczy linię kolejową nr 81 relacji Chełm – Włodawa. Koniec odcinka zaplanowano za węzłem Chełm Wschód, na połączeniu z obecną DK12 w Kolonii Antonin.
Obwodnica Chełma ma być gotowa do użytku w 2025 roku i będzie częścią liczącego około 75 km odcinka S12 Piaski – przejście graniczne w Dorohusku. W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga, po dwa pasy w każdym kierunku oraz drogi do obsługi ruchu lokalnego.
Wyłoniono już najkorzystniejsze oferty w przetargach na budowę odcinków Piaski – Dorohucza, Dorohucza – Chełm oraz Chełm – Dorohusk. Dla odcinków Piaski – Dorohucza oraz Chełm – Dorohusk zakończyły się już obligatoryjne kontrole Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych i wkrótce dojdzie do podpisania umów z wykonawcami. Z kolei dla odcinka Dorohucza – Chełm kontrola ta jeszcze trwa.
Nie obyło się jednak bez kłopotów. Z pierwotnych planów, po wykonani … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS