Rząd przyjął w środę projekt ustawy o zniesieniu opłat za autostrady zarządzane przez GDDKiA – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
To jest projekt ustawy, który – mam nadzieję – (…) pozwoli nam znieść opłaty na tych dwóch przeze mnie wymienionych odcinkach już niebawem, mamy nadzieję, że 1 lipca – powiedział Adamczyk.
Jak wyjaśnił minister, zniesienie opłat dla samochodów osobowych i motocykli dotyczy przejazdu autostradami zarządzanymi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad; to odcinek A2 Stryków -Konin oraz A4 Wrocław – Sośnica.
Adamczyk podkreślił, że zniesienie opłat pozwoli zmniejszyć dobowe obciążenie lokalnych dróg równoległych.
Na zniesienie płatności, jeśli chodzi o koncesjonowane odcinki autostrad, dajemy sobie rok – powiedział Adamczyk. Mamy nadzieję, że będzie to szybciej – dodał minister.
Szef MI wskazał, że w kwestii opłat dla samochodów osobowych i motocykli na koncesjonowanych odcinkach autostrad “zmiana ustawy będzie możliwa wówczas, gdy wynegocjujemy z koncesjonariuszami stosowne warunki, na jakich odpłatność będzie mogła zostać zniesiona”.
W tych negocjacjach chcemy być skuteczni. Wierzę, że będziemy skuteczni. Rozpoczynamy te negocjacje niebawem. Rozpoczynamy te rozmowy niebawem – powiedział Adamczyk.
Jak zaznaczył minister, “zawsze na początku jest tak, że wpierw jedna strona się usztywnia i nie chce niczego dać; druga strona sprawia wrażenie, że chce zabrać wszystko, ale przecież chodzi o to, żeby się porozumieć”.
Jesteśmy w stanie porozumieć się z koncesjonariuszami na zasadzie symetrii. Powinni skorzystać i koncesjonariusze, ale szczególnie powinno skorzystać państwo polskie z tych właśnie rozwiązań, które będą efektem negocjacji z koncesjonariuszami. Proszę nie kazać mi teraz odsłaniać strategii negocjacyjnej, która jest już przygotowywana – powiedział.
Jak dodał, katalog instrumentów, możliwości jest bardzo szeroki, bardzo otwarty. Ale ja bym nie rozpoczynał od kwestii związanych z wywłaszczeniem – mówił.
Projekt ustawy o zmianie o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw we wtorek został opublikowany w wykazie prac legislacyjnych i programowych rządu. Projekt przygotowywał resort infrastruktury.
“Celem projektu jest zaniechanie poboru opłat za przejazd autostradą od pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (czyli samochodów osobowych oraz motocykli) na odcinkach autostrad płatnych zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad” – wskazano w projekcie.
Jak dodano, wprowadzenie całkowitego wyłączenia poboru opłat za przejazd autostradą jest “podyktowane potrzebami społecznymi bezpłatnego korzystania z autostrad płatnych zarządzanych przez organy państwowe”.
“Zmiany wprowadzane w pozostałych nowelizowanych ustawach stanowią konsekwencję zmian przewidzianych w ustawie o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym. Konieczne będą przepisy przejściowe regulujące kwestie opłat za przejazd autostradą pobranych lub dochodzonych przez KAS przed wejściem w życie ustawy oraz elementów organizacyjnych związanych z systemem poboru tej opłaty przyjętych przez KAS” – dodano.
Jak podaje na swojej stronie GDDKiA, obecnie płatny jest przejazd pięcioma odcinkami autostrad, przy czym trzy z nich są zarządzane przez prywatnych koncesjonariuszy:
A1 Rusocin – Nowa Wieś (AmberOne – GTC), A2 Świeck – Konin z wyłączeniem odcinka między węzłami Poznań Zachód i Poznań Wschód (Autostrada Wielkopolska S.A. i Autostrada Wielkopolska II S.A.), A4 Katowice – Kraków (Stalexport Autostrada Małopolska SA). Płatne są również odcinki państwowe zarządzane przez GDDKiA: A2 Konin – Stryków oraz A4 Wrocław (węzeł Bielany Wrocławskie) – Sośnica (węzeł Sośnica).
W niedzielę prezes PiS Jarosław Kaczyński podsumowując konwencję “Programowy Ul Prawa i Sprawiedliwości” zapowiedział, że opłaty za autostrady zostaną zniesione.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS