A A+ A++

Samochodów elektrycznych na polskich drogach jest coraz więcej. Mowa nie tylko o tych, które wyjeżdżają prosto z salonu, ale też używanych. AAA Auto pokazuje skalę transformacji motoryzacji na przykładzie ilości ofert.

Na rynku wtórnym w kontekście samochodów wciąż liderami są modele napędzane silnikami spalinowymi. “Diesli” jest wprawdzie coraz mniej, a to oznacza, że ich ceny rosną. Coraz więcej jest z kolei elektryków – i mowa tu o wzroście na poziomie o 9 358 proc. na przestrzeni minionych lat.

Używane samochody elektryczne. W kilka lat przybyło sporo ofert

Jeszcze w 2018 r., kiedy elektromobilność w Polsce raczkowała, liczba ogłoszeń z samochodami elektrycznymi z drugiej ręki była równa 60. Przez ostatnie lata jednak sytuacja uległa dużej zmianie, a AAA Auto mówi o wzroście liczby ofert o ponad 9 000 proc. W 2022 r. chętni na zakup używanego elektryka mogli już wybierać spośród 5 675 ofert.

Zwiększona dostępność nie idzie w parze z niższymi cenami – jest wręcz przeciwnie. Mediana cen dostępnych w 2018 r. samochodów na prąd z rynku wtórnego wynosiła 77 750 zł, a w 2022 r. 115 000 zł. Oznacza to, że zakup auta jest coraz łatwiejszy z uwagi na szeroki wybór oferowanych egzemplarzy, jednak wymaga to poświęcenia większego budżetu. W Polsce wciąż rosną ceny nawet najtańszych samochodów elektrycznych.

Model Liczba ofert I kw. 2023 Mediana ceny (zł) Mediana przebiegu (km) Mediana wieku (lat)
Nissan Leaf 304 72 400 68 500 5,3
BMW i3 154 118 250 49 000 4,9
Renault Zoe 109 74 900 41 790 4,8
Tesla Model 3 107 210 502 37 500 2,4
Tesla Model S 90 202 400 122 000 6,2
Fiat 500 73 60 000 35 000 1,9
Audi e-tron 62 349 900 18 678 1,5
Volkswagen Golf 48 88 450 82 288 4,9
BMW iX 46 449 900 8 318 0,9
Skoda Enyaq 45 239 000 15 001 1,4

Źródło danych: AAA Auto

W 2023 r. najczęściej oferowane są Nissany Leaf

Podsumowanie pierwszego kwartału bieżącego roku pokazało, że najwięcej ofert używanych aut dotyczy Nissanów Leaf. W Q1 2023 liczba ogłoszeń przekroczyła 300 i stanowiła niemal dwukrotność ofert z BMW i3. Mediana ceny najpopularniejszego modelu wyniosła 72 400 zł przy przebiegu 68 500 km i wieku 5,3 lat. Drugi w tabeli model i3 statystycznie jest droższy, bo jego mediana ceny jest równa 118 250 zł. Lepiej wypada też w kwestii przebiegu (49 000 km) i wieku (4,9 lat).

Tak olbrzymi wzrost liczby ofert aut elektrycznych na rynku wtórnym wynika przede wszystkim z szybko rosnącej liczby sprzedaży nowych samochodów, ale nie tylko. Klienci są bardziej świadomi, ponieważ w stosunku do okresu sprzed kilku lat rzadziej interesują się zakupem aut z Dieslem” – mówi Karolina Topolova, dyrektor generalna AURES Holdings, operatora AAA Auto.

Najszybciej swoich samochodów pozbywają się właściciele nowych BMW iX, których ofert w pierwszych miesiącach 2023 r. było 46, a mediana przebiegu wszystkich egzemplarzy wyniosła 8 318 km. Jest to jednocześnie statystycznie najdroższy i najmłodszy elektryk w pierwszej dziesiątce listy AAA Auto (449 900 zł i 0,9 lat).

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułМЗС Молдови викликало посла РФ після заяв Пєскова і Медведєва
Następny artykułRey na starość miała szkolić nowych Jedi? Przynajmniej w niezrealizowanym scenariuszu