Samochodów elektrycznych na polskich drogach jest coraz więcej. Mowa nie tylko o tych, które wyjeżdżają prosto z salonu, ale też używanych. AAA Auto pokazuje skalę transformacji motoryzacji na przykładzie ilości ofert.
Na rynku wtórnym w kontekście samochodów wciąż liderami są modele napędzane silnikami spalinowymi. “Diesli” jest wprawdzie coraz mniej, a to oznacza, że ich ceny rosną. Coraz więcej jest z kolei elektryków – i mowa tu o wzroście na poziomie o 9 358 proc. na przestrzeni minionych lat.
Używane samochody elektryczne. W kilka lat przybyło sporo ofert
Jeszcze w 2018 r., kiedy elektromobilność w Polsce raczkowała, liczba ogłoszeń z samochodami elektrycznymi z drugiej ręki była równa 60. Przez ostatnie lata jednak sytuacja uległa dużej zmianie, a AAA Auto mówi o wzroście liczby ofert o ponad 9 000 proc. W 2022 r. chętni na zakup używanego elektryka mogli już wybierać spośród 5 675 ofert.
Zwiększona dostępność nie idzie w parze z niższymi cenami – jest wręcz przeciwnie. Mediana cen dostępnych w 2018 r. samochodów na prąd z rynku wtórnego wynosiła 77 750 zł, a w 2022 r. 115 000 zł. Oznacza to, że zakup auta jest coraz łatwiejszy z uwagi na szeroki wybór oferowanych egzemplarzy, jednak wymaga to poświęcenia większego budżetu. W Polsce wciąż rosną ceny nawet najtańszych samochodów elektrycznych.
Model | Liczba ofert I kw. 2023 | Mediana ceny (zł) | Mediana przebiegu (km) | Mediana wieku (lat) |
---|---|---|---|---|
Nissan Leaf | 304 | 72 400 | 68 500 | 5,3 |
BMW i3 | 154 | 118 250 | 49 000 | 4,9 |
Renault Zoe | 109 | 74 900 | 41 790 | 4,8 |
Tesla Model 3 | 107 | 210 502 | 37 500 | 2,4 |
Tesla Model S | 90 | 202 400 | 122 000 | 6,2 |
Fiat 500 | 73 | 60 000 | 35 000 | 1,9 |
Audi e-tron | 62 | 349 900 | 18 678 | 1,5 |
Volkswagen Golf | 48 | 88 450 | 82 288 | 4,9 |
BMW iX | 46 | 449 900 | 8 318 | 0,9 |
Skoda Enyaq | 45 | 239 000 | 15 001 | 1,4 |
Źródło danych: AAA Auto
W 2023 r. najczęściej oferowane są Nissany Leaf
Podsumowanie pierwszego kwartału bieżącego roku pokazało, że najwięcej ofert używanych aut dotyczy Nissanów Leaf. W Q1 2023 liczba ogłoszeń przekroczyła 300 i stanowiła niemal dwukrotność ofert z BMW i3. Mediana ceny najpopularniejszego modelu wyniosła 72 400 zł przy przebiegu 68 500 km i wieku 5,3 lat. Drugi w tabeli model i3 statystycznie jest droższy, bo jego mediana ceny jest równa 118 250 zł. Lepiej wypada też w kwestii przebiegu (49 000 km) i wieku (4,9 lat).
“Tak olbrzymi wzrost liczby ofert aut elektrycznych na rynku wtórnym wynika przede wszystkim z szybko rosnącej liczby sprzedaży nowych samochodów, ale nie tylko. Klienci są bardziej świadomi, ponieważ w stosunku do okresu sprzed kilku lat rzadziej interesują się zakupem aut z Dieslem” – mówi Karolina Topolova, dyrektor generalna AURES Holdings, operatora AAA Auto.
Najszybciej swoich samochodów pozbywają się właściciele nowych BMW iX, których ofert w pierwszych miesiącach 2023 r. było 46, a mediana przebiegu wszystkich egzemplarzy wyniosła 8 318 km. Jest to jednocześnie statystycznie najdroższy i najmłodszy elektryk w pierwszej dziesiątce listy AAA Auto (449 900 zł i 0,9 lat).
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS