Działanie rozrządu (paska rozrządu) polega na synchronizacji ruchu wału korbowego i wałka rozrządu. Obrót wału korbowego na wałek rozrządu przenoszony jest za pośrednictwem kół zębatych i paska rozrządu. Pasek rozrządu jest integralną częścią w wielu typach i modelach silników spalinowych.
Co to jest zestaw pasków rozrządu
Zestaw paska rozrządu, według danych paska rozrządu z autoczesciexpert.pl, to zespół części zapewniających przeniesienie momentu obrotowego z koła pasowego wału korbowego na wałek rozrządu, zapewniając synchronizację pracy zaworów i tłoków silnika.
Standardowy pasek rozrządu to gumowy pierścień o określonej średnicy z wewnętrznymi zębami, które zostały odlane z najwyższą możliwą precyzją. Profil zębów może być trzech typów: trapezowy (jest uważany za klasyczny profil zębów), zaokrąglony (stosowany w aplikacjach o wysokim momencie obrotowym) oraz profil mieszany (łączy możliwości użytkowe dwóch poprzednich typów i jest rzadko stosowany w praktyce). Aby zapobiec przedwczesnemu rozciąganiu się paska podczas pracy, pasek posiada podstawę z linki (power backing). Oprócz paska rozrządu w niektórych silnikach można zastosować łańcuch rozrządu – mocniejszy i trwalszy od paska, ale bardziej skomplikowany w montażu i znacznie droższy.
Pasek rozrządu z kołami pasowymi (zębatymi), rolkami i napinaczami tworzy napęd pasowy, zapewniając przeniesienie momentu obrotowego podczas rozruchu silnika z wału korbowego na wałek rozrządu. Jego ważnym zadaniem jest zapobieganie kolizji zaworów i tłoków silnika.
Pasek rozrządu znajduje się na zewnątrz silnika i jest obudowany kapturem ochronnym. W zależności od konstrukcji silnika owija się on wokół różnej liczby kół pasowych.
Kiedy należy wymienić zestaw paska rozrządu
Żywotność paska rozrządu zależy od jakości zastosowanego materiału. Ponadto elementy układu rozrządu są narażone na duże naprężenia podczas pracy, spowodowane tarciem, wibracjami i zmianami temperatury. Wszystko to prow … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS