A A+ A++

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, odbędzie się protest zorganizowany przez Polską Izbę Stacji Kontroli Pojazdów i Związek Dealerów Samochodów. Diagności będą odmawiali wykonywania przeglądów, aby zaprotestować przeciwko brakom podwyżek od niemal 20 lat.

Protest diagnostów i właścicieli Stacji Kontroli Pojazdów

Zapowiadany już wcześniej protest, będzie miał miejsce w najbliższą środę, 26 kwietnia, a biorą w nim udział warszawskie Stacje Kontroli Pojazdów. Kierowcy, którzy tego dnia przyjadą na badanie, nie będą zatem mogli go wykonać. Dowiedzą się natomiast o powodach organizacji protestu oraz problemach całej branży.

Co więcej już dzisiaj i we wtorek, przeglądy odbywają się w tak zwanym “trybie awaryjnym”. Diagności będą przeprowadzać badania, ale nie będą wysyłać ich do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Przepisy przewidują taką możliwość, na wypadek właśnie awarii i problemów z połączeniem z siecią. Stacje Kontroli Pojazdów muszą oczywiście odpowiednie informacje dosłać, kiedy problem zniknie, co w ramach protestu ma nastąpić 26 kwietnia o godzinie 12:00. Może to doprowadzić do przeciążenia serwerów CEPiK-u, a co za tym idzie utrudni życie wszystkim korzystającym z bazy.

Jak już wcześniej wyjaśniał w rozmowie z Interią Marcin Barankiewicz – Prezes Zarządu Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów – protest przybrał na sile, ponieważ wcześniejsze apele oraz dwie demonstracje uliczne, nie odniosły oczekiwanego skutku.

Dlaczego diagności protestują?

Diagności od dawna informują o swoich problemach i apelują o zmianę obowiązujących stawek. Obecne ceny za przeglądy nie zmieniły się od 19 lat, więc w żaden sposób nie uwzględniają inflacji i ogólnych realiów gospodarczych.

Aby lepiej sobie uzmysłowić problem, wystarczy powiedzieć, że 19 lat temu minimalna pensja pozwalała opłacić 8 badań okresowych samochodu osobowego. Obecnie wystarcza ona na 35 badań. Z perspektywy kierowców to świetna wiadomość, ale z punktu widzenia właścicieli SKP oraz ich pracowników, zupełnie nie.

Ile zarabia diagnosta na stacji kontroli pojazdów?

Jak te realia przekładają się na zarobki pracowników stacji diagnostycznych? Rozpoczynając pracę diagnosta liczyć może na wynagrodzenie w wysokości około 3,5 tys. netto. W dużych miastach zarobki sięgają około 5 tys. zł “na rękę”, ale mało kto pochwalić się może pensją dochodzącą do 6 tys. zł. Pracodawca nie jest w stanie zapłacić diagnostom większych pieniędzy, bo wówczas nie wystarczy mu pieniędzy na opłaty związane z bieżącą działalnością stacji – tłumaczą przedstawiciele SPK.

Jaka jest cena badania technicznego samochodu osobowego?

Przypomnijmy, że opłata za badanie techniczne to 98 zł brutto, ale z tego jedna trzecia to podatki – VAT i podatek dochodowy. Przedsiębiorcy zostaje ok. 64 zł, z czego pokryć musi wszystkie koszty związane z prowadzeniem działalności. W efekcie wiele stacji balansuje na progu rentowności.

Nie trzeba chyba tłumaczyć, że cierpi przy tym jakość samych badań. By przetrwać stacje muszą posiłkować się efektem skali i – mówiąc dyplomatycznie – zabiegać o klientów. Jeśli któraś z nich zaczyna mieć opinię zbyt “restrykcyjnej”, kierowcy starszych pojazdów (przypominamy, że średni wiek auta w Polsce to ponad 15 lat), zaczynają ją omijać. A takie podejście nie ma nic wspólnego z bezpieczeństwem i dbaniem o to, aby po polskich drogach poruszały się tylko sprawne pojazdy.

Ministerstwo Infrastruktury nie chce podwyżek stawek za badania techniczne

Problem stawek za badania techniczne poruszany jest przez środowisko diagnostów już od dawna. Póki co jednak rządzący patrzą na to nieprzychylnie. Przypomnijmy choćby, że w sierpniu ubiegłego roku, w odpowie … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWrocław: Zabytkowa fontanna wymaga remontu. Czeka na dotację [WIZUALIZACJE]
Następny artykułAktywiści klimatyczni blokują Berlin. Przykleili się do jezdni i blokują ruch