Wydział Finansowy
Skarbnik Powiatu
Zadania wydziału
- przygotowanie projektu budżetu Powiatu zgodnie z procedurami i terminami przy współpracy
z komórkami organizacyjnymi Starostwa; - wykonywanie budżetu i sprawowanie nadzoru nad dysponentami środków finansowych;
- analizowanie stanu wykonania budżetu i wnioskowanie zmian w budżecie w celu racjonalnego dysponowania środkami finansowymi oraz podejmowanie działań zabezpieczających realizację budżetu zgodnie z przyjętymi kierunkami i ustawami;
- opracowywanie układu wykonawczego budżetu powiatu oraz przekazywanie informacji jednostkom i komórkom organizacyjnym;
- przekazywanie informacji o dokonanych zmianach w budżecie jednostkom i komórkom organizacyjnym;
- czuwanie nad zachowaniem równowagi budżetowej oraz zapewnienie odpowiedniej relacji między realizacją wydatków a zachowaniem rytmicznej realizacji budżetu;
- opracowywanie długookresowych prognoz źródeł dochodów i kierunków wydatków;
- nadzorowanie i kontrolowanie spraw związanych z przestrzeganiem dyscypliny finansów publicznych;
- analiza wykorzystania przyznanych dotacji i subwencji;
- sporządzanie okresowych sprawozdań i analiz z wykonania budżetu Powiatu;
- prowadzenie ewidencji i rozliczeń dochodów Skarbu Państwa oraz Powiatu;
- windykacja należności Powiatu i Skarbu Państwa w ramach postępowania egzekucyjnego
w administracji oraz w ramach sądowego postępowania egzekucyjnego – sporządzanie i wysyłka wezwań do zapłaty not odsetkowych i potwierdzanie salda; - naliczanie i ewidencjonowanie odsetek od nieterminowych płatności;
- kontrola zaciągania zobowiązań angażujących środki Powiatu;
- zarządzanie długiem publicznym Powiatu i prowadzenie ewidencji zadłużenia Powiatu;
- określanie źródeł finansowania deficytu budżetowego;
- przedstawianie propozycji przeznaczania nadwyżek budżetowych;
- opracowywanie analiz i opinii dotyczących budżetu Powiatu w zakresie:
a) emisji papierów wartościowych,
b) zaciągania kredytów i pożyczek,
c) udzielania gwarancji i poręczeń;
- sprawdzanie zgodności realizacji umów i porozumień pod względem finansowym;
- sporządzanie określonej przepisami prawa sprawozdawczości budżetowej i pozabudżetowej Powiatu,
- współdziałanie z bankiem w zakresie bankowej obsługi Powiatu, nadzorowanie realizacji wykonywania umowy zawartej z bankiem obsługującym budżet Starostwa;
- prowadzenie ksiąg rachunkowych organu i sporządzanie sprawozdań finansowych;
- przyjmowanie bilansów jednostek i sporządzanie łącznego sprawozdania finansowego;
- wystawianie faktur VAT, faktur VAT korygujących na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, decyzji itp.;
- prowadzenie rejestru sprzedaży VAT i sporządzanie deklaracji VAT;
- przekazywanie informacji o udzielonej pomocy publicznej na podstawie danych przekazanych
od wydziałów i referatów; - sporządzanie półrocznych informacji z przebiegu wykonania budżetu oraz sprawozdania rocznego
z wykonania budżetu Powiatu; - sporządzanie kwartalnych informacji o wykonywaniu budżetu Powiatu oraz ich publikacja w BIP;
- kontrola wydatkowania środków finansowych przyznanych z budżetu Powiatu w jednostkach organizacyjnych;
- koordynowanie zadań wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz
o przeciwdziałaniu finansowania terroryzmu, poprzez pełnienie funkcji jednostki współpracującej
z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej w Ministerstwie Finansów, a w szczególności opracowanie instrukcji postępowania w przypadkach wskazanych w ustawie; - koordynacja i prowadzenie spraw związanych z pomocą publiczną dla przedsiębiorców, współpraca z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów w zakresie udzielania tej pomocy.
- w zakresie Referatu Księgowości:
- sporządzanie planów finansowych dochodów i wydatków Starostwa,
- prowadzenie ksiąg rachunkowych Starostwa,
- klasyfikowanie dochodów i wydatków Starostwa i ich prawidłowe ujmowanie,
- sprawdzanie dokumentów złożonych do realizacji pod względem kompletności, formalno – rachunkowym, rzetelności, prawidłowości i przejrzystości,
- sprawdzanie, przed realizacją zgodności wydatków z zawartymi umowami lub porozumieniami,
- prowadzenie ewidencji zaangażowania wydatków budżetowych na podstawie dokumentów źródłowych przekazanych przez komórki organizacyjne,
- bieżąca analiza wydatków i dochodów Starostwa,
- naliczanie i ewidencjonowanie odsetek od nieterminowych płatności,
- sporządzanie sprawozdawczości budżetowej Starostwa,
- naliczanie amortyzacji i umorzenia środków trwałych,
- prowadzenie ewidencji analitycznej środków trwałych, przeprowadzanie inwentaryzacji Starostwa w zakresie uzgadniania sald i weryfikacji, opiniowanie protokolu rozliczenia inwentaryzacji oraz ujęcie w księgach rachunkowych wyników rozliczenia inwentaryzacji prowadzonej w formie spisu z natury,
- sporządzanie sprawozdań finansowych Starostwa,
- prowadzenie ewidencji księgowej wadiów,
- obsługa funduszu płac i wynagrodzeń, prowadzenie spraw płacowych i ubezpieczeniowych pracowników urzędu oraz osób wykonujących prace na podstawie umów cywilno – prawnych
w tym:
- sporządzanie list płac,
- prowadzenie dokumentacji zasiłków płatnych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
- sporządzanie wszystkich dokumentów rozliczeniowych wymaganych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych,
- sporządzanie dokumentów rozliczeniowych z Urzędem Skarbowym w zakresie podatku
od osób fizycznych, sporządzanie dokumentów PIT, - sporządzanie przelewów dotyczących wynagrodzeń i potrąceń z wynagrodzeń;
- sporządzanie sprawozdań z funduszu płac;
- naliczanie ryczałtów za korzystanie przez pracowników Starostwa z prywatnych samochodów do celów służbowych;
- prowadzenie kart wynagrodzeń, kart zasiłkowych oraz wydawanie zaświadczeń o zarobkach
i zatrudnieniu; - prowadzenie obsługi kasowej Starostwa;
- sporządzanie deklaracji na podatek od nieruchomości i podatek rolny w zakresie mienia Powiatu;
- dokonywanie wypłat diet radnych na podstawie list sporządzonych przez Wydział Organizacyjny;
- kontrola dokumentów księgowych oraz umów i porozumień pod względem formalno – rachunkowym oraz zgodności z obowiązującymi przepisami prawa finansowego
i obowiązującymi procedurami w zakresie obiegu i kontroli dokumentów księgowych; - prowadzenie obsługi księgowo – finansowej Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
- pobieranie i ewidencjonowanie opłaty skarbowej oraz przekazywanie jej do gmin.
Co i jak załatwić
Oryginalne źródło: ZOBACZ
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS