A A+ A++

O programie Stop Smog pisaliśmy niejednokrotnie na łamach naszego portalu. Miał on być ułatwieniem dla mniej zamożnych rodzin w pozyskaniu środków na zakup nowego źródła ogrzewania. Temat był ważny, bo chodziło przecież o walkę ze smogiem. Chętni do programu się znaleźli. Miasto znalazło kilkunastu beneficjentów. Ci natomiast czekali od 2020 roku na decyzję, czyli przekazanie środków finansowych. Problem w tym, że temat zupełnie nie wypalił.

Mieszkańcy zaskoczeni, miasto zrezygnowało ze Stop Smog

W ubiegłym tygodniu doszło do spotkania pomiędzy urzędnikami, a 27 beneficjantami programu. Obecny był też radny Karol Szymura, który zrelacjonował nam jego przebieg.

Zobacz także

Rybnik przystąpił do programu. Ludzie mieli otrzymywać 90% dofinansowanie (70% środki zewnętrzne; 20% miasto Rybnik). Mieszkaniec miał wnieść 10% wkład własny. Program trwa od 2020 roku. Każdy z mieszkańców wniósł około 5 tys. złotych. Po 3 latach okazuje się, że miasto zrezygnowało z programu. W ubiegłym tygodniu urzędnicy (z Piotrem Masłowskim na czele – red.) powiadomili ludzi, że nie dostaną dotacji, bo Rybnik rezygnuje ze Stop Smog – mówi.

Rzecz jasna na sali zapanowało oburzenie.

Argument był taki, że urząd nie wyrobi się w czasie, żeby zrealizować wszystkie zamówienia, przygotować odpowiednią dokumentację. Nie byłoby nic dziwnego, gdyby nie to, że ludzie zawarli umowy już 3 lata temu. Miasto miało sporo czasu, by działać – zauważa Karol Szymura.

Urzędnicy zaproponowali następnie, by mieszkańcy wzięli udział w programie Czyste Powietrze.

Przestawili to bardzo pięknie, że ludziom należy się 100 procent dofinansowania. Nie podali ważnej rzeczy – kryterium kwotowego dotyczącego tego, ile trzeba zarabiać, by otrzymać odpowiednią dotację. W takim przypadku jeśli chcesz otrzymać dofinansowanie do 70-80% zarobki muszą wynosić do 1800 zł, brutto. Mieszkańcy zauważyli, że to przecież mniej niż najniższa krajowa. Pytali co w przypadku, jeżeli ktoś zarabia więcej niż 1800 zł. Wtedy odpowiedziałem im, że taki ktoś łapie się na maksimum 55% dotacji. Z dyskusji wyciągnąłem wniosek, że część ludzi będzie się łapało bardziej na 70% niż 100% dofinansowania, bo ktoś coś w mieście zawalił – zaznacza nasz rozmówca.

Podzielił się też z nami fragmentami, które najbardziej go zdenerwowały.

Ktoś z sali stwierdził, że 3 lata temu były inne progi dochodowe, a dzisiaj wzrosła najniższa krajowa i mieszkańcy nie łapią się na 100% dofinansowanie. Piotr Masłowski odparł mniej więcej tymi słowami: „mnie nie jest żal ludzi, którym się powodzi lepiej”. Jak to usłyszałem, to się zastanowiłem, czy tak w ogóle wypada. Dużo osób miało szok w oczach. – słyszymy.

Co więcej, radny zauważa, że osoby, które podpisały umowy ze spółką gazowniczą, mogą mieć teraz problemy.

Chodzi o kary z tytułu zaniechania podłączenia się do gazociągu. Mocno dała mi do myślenia sytuacja starszej pani. Pytała, co z ludźmi, którzy wzięli kredyty na wkład własny. Przykro się zrobiło, to przecież nie są bogate osoby. Było też pytanie, czy będą oni karani przez straż miejską ze względu na palenie w kopciuchach. Wiceprezydent odparł, że nie, że urząd załatwi to ze strażnikami. Tu mam dylemat. Z jeden strony trzeba traktować wszystkich na równo, z drugiej rozumiem ludzi postawionych w takiej sytuacji – mówi Karol Szymura.

Jego zdaniem dobrym rozwiązaniem byłoby zadośćuczynienie mieszkańcom w postaci nowego programu lub dopłaty do nowych źródeł ogrzewania dla tych mieszkańców w podobnym procencie dofinansowania.

Co poszło nie tak?

Dlaczego miasto zrezygnowało z programu Stop Smog? Agnieszka Skupień, rzeczniczka rybnickiego magistratu przesłała nam długą odpowiedź z wymienionymi przyczynami rezygnacji:

– Zmieniono ustawę o wspieraniu termomodernizacji i remontów w trakcie trwania programu. Ta zmiana wymusiła zmianę regulaminu. Tym samym wydłużyła procedury formalne.

– Ta sama ustawa pozwala na realizację programu do 30.10.2023 roku. Rzecznik UM tłumaczy, że miasto nie było w stanie dotrzymać tego terminu ze względu na formalności, które wymagają sporo czasu.

– Problemy techniczne w audytach energetycznych.

Nie byliśmy w stanie przeprowadzić przetargu na realizację inwestycji, ponieważ pojawiły się problemy techniczne wynikające z wadliwie wykonanych inwentaryzacji budowlanych oraz audytów energetycznych dla planowanych przedsięwzięć. Sprawdziliśmy ich poprawność, zgłosiliśmy uwagi, które zostały przekazane do wykonawcy. Niestety firma, która wykonywała audyty już nie funkcjonuje na rynku (nie odbierają telefonów oraz pism) – wyjaśnia Agnieszka Skupień.

Poprawę audytów wykonała w ramach obsługi programu firma ERGOLIGHT operator programu. Ostatecznie komplet dokumentów został przekazany do Centrum Inwestycji.

Rzeczniczka magistratu zaznacza, że na etapie przygotowania przetargu na roboty budowlane pojawiły się kolejne problemy:

– czy budynki posiadają aktualne dokumenty potwierdzające stan techniczny instalacji na obiektach pod kątem współpracy z zaproponowanymi nowymi urządzeniami (brak takich danych),

– czy kotłownie spełniają wymagania rozporządzenia w sprawie „Warunków Technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie”,

– czy mieszkańcy będą musieli przygotować dokumentację projektową konieczną do złożenia do wniosku zgłoszenia robót budowlanych / pozwolenia na budowę,

– wykonanie inwentaryzacji powykonawczej,

– czy dla obiektów, w których ma być zabudowany kocioł gazowy mieszkańcy posiadają aktualne warunki przyłącza do sieci gazowej (podpisane umowy przyłączeniowe),

– czy budynki posiadają aktualne przeglądy kominiarskie (protokoły z ich wykonania),

– ponadto należy ustalić geodezyjne położenie co najmniej 6 budynków.

Galopujące ceny na rynku budowlanym powodują, że kwoty zakładane w programie są nierealne. Dziś nikt nie przeprowadzi termomodernizacji budynku za 53 tysiące (to maksymalna kwota zakładana w programie). Przeprowadzenie przetargu i wykonanie inwestycji w terminie zawartym w umowach z beneficjentami (1.08.2023 r.) jest niemożliwe do zrealizowania – słyszymy.

NFOŚiGW: nic nie wiedzieliśmy o decyzji Urzędu Miasta w Rybniku. Duże pieniądze przeszły koło nosa

Tu następuje zwrot akcji. Okazuje się, że NFOŚiGW jako źródło finansowania dotacji nic nie wiedział o decyzji miasta i rezygnacji z programu Stop Smog.

NFOŚiGW nie został przez Miasto Rybnik poinformowany o planowanym wypowiedzeniu/rozwiązaniu porozumienia na współfinansowanie realizacji przedsięwzięć niskoemisyjnych – pisze wprost w przesłanym do naszej redakcji mailu Ewelina Steczkowska, rzecznik prasowa NFOŚiGW.

Fundusz o planowanym wypowiedzeniu/rozwiązaniu porozumienia dowiedział się dopiero z mediów.

Ewelina Steczkowska przytacza kilka faktów z kalendarium:

1. W związku z toczącymi się pracami związanymi ze zmianą ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków, na której podstawie realizowany jest program „Stop Smog”, mającymi na celu wprowadzenie korzystniejszych dla gmin warunków realizacji programu (m.in. zwiększenie średniego kosztu realizacji przedsięwzięcia niskoemisyjnego z 53 tys. zł do 106 tys. zł, zmniejszenie wkładu gminy z 30 % do 10%, rezygnację z kryterium majątkowego dla beneficjenta końcowego) 8 marca br. NFOŚiGW wystosował do wszystkich gmin realizujących porozumienia w ramach programu pytanie dotyczące woli stosownego aneksowania porozumień.

2. 9 marca 2023 r., Miasto Rybnik przekazało mailowo do NFOŚiGW, informację odnośnie liczby realizowanych przedsięwzięć, oraz liczby porozumień, które będą podlegać aneksowaniu na nowych warunkach. Nie było tam mowy o chęci rezygnacji z realizacji porozumienia.

3. Porozumienie z Miastem Rybnik a Ministerstwem Rozwoju zostało podpisane w dn. 01.10.2020 r.

4. W dn. 31.03.2021 r. podpisano aneks nr 1 do porozumienia związany z przejęciem zadań i kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki przez Ministra Klimatu i Środowiska i NFOŚiGW.

5. W dn. 21.09.2021 r. Miasto Rybnik wystosowało pismo do Ministerstwa Rozwoju i Technologii w sprawie interpretacji nowych przepisów ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów dla wnioskodawców końcowych (kryterium dochodowe), nawet w sytuacji trwania weryfikacji wniosków czy zakończenia procedury naboru. Nowe zapisy mówią o weryfikacji dochodowości beneficjenta końcowego za okres poprzedniego roku kalendarzowego, a według starych przepisów była to weryfikacja na podstawie 3 miesięcy poprzedzających miesiąc zawarcia umowy. Wprowadzenie nowych zapisów ustawowych wymuszało konieczność aktualizacji regulaminu naboru w gminie, a według Miasta Rybnik byłaby to zmiana warunków konkursu w trakcie jego trwania, co nie powinno mieć miejsca.

6. W dn. 08.11.2021 r. Ministerstwo Rozwoju i Technologii wystąpiło o opinię do Ministerstwa Klimatu i Środowiska czy istnieje konieczność zastosowania zmienionych kryteriów wobec wniosków, które zostały złożone przed dniem wejścia w życie ustawy zmieniającej. Analiza MRiT wykazała, że przepisy ustawy zmienianej zakładają obowiązek dostosowania treści zawartych umów na realizację przedsięwzięć niskoemisyjnych, brak jest natomiast w ustawie zmieniającej zapisu przejściowego, który z jakichkolwiek względów nakazywałby weryfikację (zmianę) dotychczas zastosowanych kryteriów kwalifikacyjnych wobec beneficjentów, którzy złożyli wniosek na mocy ustawy zmienianej i których wnioski procedowane były w oparciu o postanowienia regulaminów zgodnych z ustawą zmienianą.

7. W dn. 10.11.2021 r. MKiŚ zwróciło się do NFOŚiGW o analizę i przekazanie stanowiska Funduszu w tej sprawie.

8. W dn. 19.11.2021 r. NFOŚiGW przekazał do MKiŚ swoją analizę wykazującą, że nowe przepisy powinny być zastosowane także dla wnioskodawców, którzy złożyli już wnioski, tj., że gmina może zawrzeć umowy z beneficjentem, którego dochód został wyliczony w sposób zgodny z nowymi przepisami, według nowych kryteriów dochodowych, nawet wówczas, gdy wniosek o zawarcie umowy został złożony przed dniem wejścia ustawy w życie.

9. W dn. 08.12.2021 r. MKiŚ wydało opinię dla Miasta Rybnika, podtrzymującą zdanie NFOŚiGW o konieczności stosowania nowych przepisów dotyczących dochodowości beneficjentów końcowych, bez względu na termin złożenia wniosku.

(Poniżej pojawiają się istotne informacje z punktu widzenia rybniczanina)

10. W dn. 01.12.2021 r. NFOŚiGW wysłał monit do Miasta Rybnika w sprawie przyspieszenia w realizacji porozumienia oraz podania powodów nieterminowej realizacji projektu wraz z prośbą o aktualizację Harmonogramu wypłat (zał. 3 do porozumienia) oraz Harmonogramu rzeczowo-finansowego (zał. 4 do porozumienia).

13. Od dniach 01.12.2021 r. do 31.03.2022 r. toczyło się między Miastem Rybnik a NFOŚiGW ustalanie nowych załączników 3 i 4 do porozumienia, co skutkowało podpisaniem zaktualizowanego Harmonogramu wypłat oraz Harmonogramu rzeczowo-finansowego. Ponadto Miasto Rybnik składało co kwartał wymagane Sprawozdania kwartalne gdzie aż do końca 2022 r. wykazywało zerową realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Z treści powyższego kalendarium wynika, że Urząd Miasta w Rybniku nic nie zrobił w kwestii programu Stop Smog. Co więcej, wg słów rzeczniczki NFOŚiGW tylko Rybnik zrezygnował z programu. Czekamy na odpowiedź magistratu.

Co teraz mogą zrobić uczestnicy Stop Smog? Miasto proponuje mieszkańcom przystąpienie do programu Czyste Powietrze w formie dotacji z prefinansowaniem. Uboższe gospodarstwa domowe mogą otrzymać dofinansowanie na wymianę źródła ciepła oraz termomodernizację.

– Dotacja z prefinansowaniem polega na wypłacie części przyznanej dotacji w wysokości max. do 50% firmie jeszcze przed rozpoczęciem remontu.

– Powyższa kwota wpłacana jest w terminie do 14 dni od zawarcia umowy przyznającej dotację. Jednakże nie wcześniej niż 14 dni przed inwestycją.

– Pozostała część dotacji wypłacana jest po zakończeniu inwestycji w terminie do 30 dni od złożenia wniosku o płatność

– W przypadku opłacenia wystawionej faktury dotacja przekazywana jest na konto beneficjenta

Czas na wykonanie inwestycji to 18 miesięcy od złożenia wniosku o dofinansowanie. Ponadto każdy z beneficjentów, którzy mieli podpisane umowy z Miastem może indywidualnie otrzymać pomoc w przygotowaniu i wypisaniu wniosków w ramach programu „Czyste Powietrze”. Aktualnie (na stan z 3.04.2023r.) umówione są 4 spotkania z mieszkańcami – mówi Agnieszka Skupień.

Wysokość dotacji zależy od dochodów. W programie obowiązuje zasada – im niższe są dochody tym wyższa dotacja:

– dla gospodarstw domowych uprawionych do podwyższonego poziomu dofinansowania – maksymalnie można otrzymać dotacji do 99 000 zł;

– dla gospodarstw domowych uprawionych uprawnionych do najwyższego poziomu dofinansowania – maksymalnie można otrzymać dotacji do 135 000 zł.

Obserwuj nasz serwis na:

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł12 kwietnia oddaj krew w Rybniku [ZAPOWIEDŹ]
Następny artykułЛьвів'янин затримав грабіжника, який напав на його 21-річну дружину