A A+ A++

Kilka miliardów złotych czeka na polskie
innowacyjne przedsiębiorstwa w ramach ścieżki SMART. Jak jednak ocenić, czy nasz
pomysł ma szanse uzyskać dofinansowanie? W tym krótkim materiale opiszemy
najważniejsze kwestie, z którymi przedsiębiorcy przyjdzie się zmierzyć podczas
pracy nad wnioskiem oraz podczas oceny projektu i rozmowy na panelu ekspertów.

Ścieżka SMART. Czy twój projekt ma szanse na dotacje unijne? Sprawdź
fot. Lemon Workshop Design / / Shutterstock

Szybkie określenie, czy dany pomysł
wpisuje się w kryteria obowiązujące dla innowacji wspieranych w ramach unijnych środków dostępnych w ścieżce SMART jest dość trudnym zadaniem.

Jednak praktycznie rzecz biorąc, gdy
chcemy na wstępie określić, czy mamy szansę na wsparcie  ze Ścieżki SMART, musimy spojrzeć na (umownie) dwie grupy aspektów, które trzeba
uwzględnić pod kątem całościowej oceny projektu. Pierwsze to aspekty związane
z technologiczną, innowacyjną stroną projektu, które decydują o innowacyjności
rozwiązania. Drugie to aspekty biznesowe sprowadzające się do oceny rynkowego
zapotrzebowania na innowację. W nowej perspektywie finansowej zwiększono nacisk
na skomercjalizowanie innowacji, tak by przyniosła ona wymierne korzyści
finansowe. Więcej o kryteriach
branych pod uwagę przy ocenie projektów dla ścieżki SMART pisaliśmy tutaj.

Aspekty technologiczne – najważniejsze są prace
B+R

Analizując
pomysł pod kątem technologicznym, musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy planowane usługi lub produkty są oparte na wynikach prac B+R? 

Nie każdy dobry
pomysł będzie innowacyjny – innowacja ma być efektem zakupionych
wyników prac B+R lub przeprowadzonych przez przedsiębiorcę poza projektem, lub planowanych do przeprowadzenia w ramach agendy badawczej modułu Infrastruktura
B+R albo planowanych do przeprowadzenia w module B+R. Dlatego też nowe
paramenty, funkcjonalności usług czy produktów mają być rezultatem prac
badawczo-rozwojowych.

Co więcej, musimy zweryfikować swój
pomysł, czy faktycznie jest on innowacyjny.
Trzeba zgłębić branżę, czy ktoś nie osiągnął już tego, co my dopiero planujemy.
Pomocny będzie tutaj Urząd Patentowy oraz internet – dobry research jest
konieczny, by mieć pewność, że nasz pomysł
nie jest jeszcze w Polsce realizowany i nie jest zastrzeżony patentem.

Od przedsiębiorców oczekuje się innowacji
na poziomie minimum krajowym, niemniej przegląd stosowanych technologii i
rozwiązań musi być wykonany odniesieniu do aktualnego stanu, jaki jest na
świecie.  

Aspekty biznesowe – Fundusze Europejskie
przeznaczane są na projekty obiecujące biznesowo

Innowacyjność to „rzecz święta”

Wiedząc już, że
nasz pomysł jest innowacyjny, przychodzi czas, by rozejrzeć się za kupcem naszej
innowacji. W tym momencie trzeba zrobić solidny przegląd / rozpoznanie rynku, aby
móc uzasadnić, że istnieje popyt na naszą nową usługę lub produkt czy wyniki
prac B+R.

Oceniający nasz projekt zwrócą uwagę przede
wszystkim na to, czy propozycja, tj. nowe cechy czy też funkcjonalności
(produktów/usług), jest nowością w odniesieniu do oferty krajowej. Produkty/usługi muszą znacząco różnić się od tych
istniejących na rynku
. Co ważne, liczą się tutaj konkrety – nowe cechy i funkcjonalności mają być wyrażone
parametrami jakościowymi i ilościowymi.

Innowację
trzeba wdrożyć

Kolejną rzeczą, którą trzeba przemyśleć, jest proces wdrożenia wyników prac B+R. Innowację możemy wdrożyć
samodzielnie lub poprzez nabywców chętnych do zakupu wyników naszych prac B+R. Wyniki
prac B+R trzeba wdrożyć w terminie określonym we wniosku. Nawet jeżeli w
projekcie planujemy moduł B+R, to musimy planować ich wdrożenie.  

Wdrożenie
definiuje się jako: (1) wprowadzenie wyników do własnej działalności przez
rozpoczęcie produkcji lub świadczenia usług (2) udzielenie licencji (na
zasadach rynkowych), (3) sprzedaż (na zasadach rynkowych) praw do wyników.

Rentowna innowacja to opłacalna innowacja

Jak już wcześniej wspomniano, w najnowszej puli Funduszy Europejskich dla
firm na innowacje zwiększono nacisk na opłacalność innowacji. A rentowna
innowacja opłaca się podwójnie
.
Wynika to z faktu, że wdrożenia innowacji ze wsparciem funduszy unijnych
finansowane są na zasadzie dotacji warunkowej.

O tym, jak działa
ten mechanizm, pisaliśmy w artykule pt. „Fundusze
europejskie po nowemu i z korzyścią dla firm. Przeglądamy zmiany”. W
skrócie można powiedzieć, że im wyższe dochody ze sprzedaży netto innowacji,
tym wyższa dotacja, czyli mniej środków do zwrotu.

Pomoc dla innowacyjnych podmiotów

Warto przypomnieć,
że dla podmiotów stawiających pierwsze kroki w świecie dotacji unijnych na
innowacje przewidziano wsparcie. Unijne pieniądze na innowacje w obecnej
perspektywie są ogromne – do podziału jest aż 4,4 mld euro. Firmy, które chcą
je zdobyć, muszą dobrze przygotować projekt i opisać go we wniosku. Sprawdź,
gdzie szukać pomocy.

Uwaga! Materiał
ten dotyczy innowacji produktowych, tj. gdy planowane są nowe usługi lub produkty, a nie innowacje procesowe.

fot. Materiał Partnera / 
Źródło:
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułBędą zmiany w AlphaTauri
Następny artykuł“Puchate kurczaczki z milutkiej włóczki” – wielkanocne warsztaty dla dzieci