Nowe badania wskazują, iż baterie w autach elektrycznych potrafią działać jeszcze przez długi okres po zakończeniu okresu gwarancji. Przy czym nie wiąże się to ze znacznym obniżeniem ich sprawności.
Źródło fot. Tesla.
i
Zakup „elektryka” wiąże się często z obawą o konieczność wymiany drogiej baterii, która często kosztuje tyle, ile wynosi wartość auta. Nowe dane pokazują jednak, że niekoniecznie jest się czego obawiać.
Baterie w EV są wytrzymałe
Przedsiębiorstwo Recurrent Auto przeprowadziło badanie na grupie 15 tysięcy aut elektrycznych w Stanach Zjednoczonych w celu oszacowania żywotności zastosowanych baterii u szeregu marek takich jak Tesla, Hyundai, Nissan i innych.
Uzyskane wyniki pokazały, że do konieczności wymiany baterii w okresie życia auta dochodziło w zaledwie 1,5% przypadków. Jeśli już było to konieczne, to z reguły odbywało się w okresie gwarancji.
Nie dziwi fakt, że kierowcy obawiają się wymiany baterii w aucie elektrycznym. Źródło: Unsplash | Robert Linder.
Kolejna dokonana obserwacja dotyczy zmniejszenia możliwego do pokonania zasięgu wraz z postępującym zużyciem baterii. Pogorszenie następowało po przejechaniu określonej odległości, jednak później wydajność baterii stabilizowała się i nie ulegała znacznemu pogorszeniu nawet po okresie ujętym przez producenta w gwarancji.
W przypadku BMW i3 w czasie ośmiu lat użytkowania lub przy przebiegu rzędu 160 tysięcy km, bateria traciła 20% fabrycznej pojemności. Ponadto wskazano, iż żywotność akumulatorów jest wyższa w coraz to nowszych autach, gdzie wykorzystuje się aktywne chłodzenie.
Autorzy raportu wskazują, iż baterie stosowane w autach elektrycznych nie muszą być problemem dla środowiska. Wymieniają dla nich szereg zastosowań. Stare akumulatory znajdują nowe życie w celu zasilania latarni ulicznych, centrów danych czy posłużą jako awaryjne źródło zasilania.
Temat ten poruszył Arek w swoim tekście o recyklingu baterii samochodowych.
Oczywiście część modeli (np. Chevrolet Bolt EV bądź Hyundai Kona) zauważalnie odbiegało od normy i częściej wymagało wymiany baterii, jednak w zasadzie normalną sprawą są pojedyncze „gorsze” przypadki. Przykładowo Nissan LEAF z wczesnych lat produkcji borykał się z kłopotami w kwestii funkcjonowania zasobnika energii w gorętszych środowiskach, jednak z czasem ten problem wyeliminowano. W przeszłości przekazano że akumulatory w tych autach pozostają sprawne od 12 lat, a nawet oszacowano całkowitą ich trwałość w „elektrykach” na nawet 22 lata.
Może Cię zainteresować:
Zapraszamy Was na nasz nowy kanał na YouTube – tvtech, który jest poświęcony zagadnieniom związanym z nowymi technologiami. Znajdziecie tam liczne porady dotyczące problemów z komputerami, konsolami, smartfonami i sprzętem dla graczy.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS