A A+ A++

Przyszłość jest w komunikacji miejskiej?

Umowę popisali Piotr Kuczera, Prezydent Miasta Rybnika oraz Maciej Nietopiel, Prezes Zarządu PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. – firmy, która wygrała przetarg na realizację zadania, oferując 66 149 680 zł.

Przedmiotem zamówienia jest wyprodukowanie i dostarczenie 20 sztuk fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów miejskich wodorowych wraz z wyposażeniem elektronicznym, niezbędnym oprogramowaniem, dokumentacją i przeprowadzeniem szkoleń.

Zobacz także

Zdaniem prezydenta Piotra Kuczery, komunikacja miejska jest przyszłością miast, a Rybnik ma ambicje, by być w czołówce.

Jesteśmy miastem, które staje na czele promowania nowej formy transportu, zmienia jakość komunikacji publicznej, stawia na nowoczesne rozwiązania. Zainteresowanie paliwami alternatywnymi to odpowiedź Rybnika na trendy ogólnoświatowe, wskazujące na ekologiczne podejście w różnych aspektach życia – mówił podczas dzisiejszego spotkania w urzędzie miasta.

Po raz kolejny wspomniał też o tym, że przyszłość to przekształcenie Rybnickiego Okręgu Węglowego w Rybnicki Okręg Wodorowy.

Autobusami wodorowymi dajemy jasny sygnał, że ta technologia jest obecna w życiu i może być naszą przyszłością – dodał.

Z kolei Maciej Nietopiel, Prezes Zarządu PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. ocenił, że zakup autobusów wodorowych (w kontekście zwiększenia procentu udziału autobusów nisko i zeroemisyjnych) jest racjonalna.

Trzeba sobie zdać sprawę z tego, że to, co się dzieje w Rybniku, to jest coś, co będzie musiało się zadziać również w innych polskich miastach. Ci, którzy są w awangardzie, jak Rybnik, będą szybciej spełniali wymogi, co będzie się przekładało na wymierne efekty ekologiczne i ekonomiczne – wskazał.

Co będą posiadały NesoBusy?

Zgodnie z planem, pierwsze autobusy wodorowe powinny zostać dostarczone do Rybnika na koniec III kwartału 2023 roku, pozostałe – w IV kwartale.

Autobus wodorowy tak naprawdę jest autobusem elektrycznym. Wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną „mini-elektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej parę wodną. Ta woda jest w pełni destylowana – można przeczytać w opisie pojazdu NesoBus, który będzie jeździł w Rybniku, na stronie producenta.

Pojazdy mają być klimatyzowane, wyposażone w ogrzewanie wodne, wykorzystujące ciepło z układu chłodzenia układu napędowego i/lub pompy ciepła. Każdy pojazd ma pomieścić min. 86 osób, z czego 32 na miejscach siedzących. Autobusy wodorowe mają mieć też porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, oświetlenie obszaru drzwi, wyświetlacze LED i LCD, automatyczne zapowiedzi, nagłośnienie, kasowniki, monitoring, system zliczania pasażerów, w kabinie kierowcy przewidziano alkomat oraz lodówkę.

Produkt, który oferujemy, to produkt najwyższej jakości. Nasz autobus jest bardzo efektywny – zużywa około 8 kg wodoru na 100 km. Zbiorniki mają pojemność 37,5 kg wodoru, co pozwala na przejechanie ok. 450 km, a tankowanie trwa 15 minut – podkreślił Maciej Nietopel.

Spalinówki” w odwrocie?

Jak podkreślił Łukasz Kosobucki, prezes Komunikacji Miejskiej Rybnik – miks taborowy, polegający na eksploatacji pojazdów o różnym napędzie, co pozwala osiągnąć bezpieczeństwo energetyczne, ekologiczne i ekonomiczne.

W tej chwili linie autobusowe komunikacji miejskiej, organizowane przez Miasto Rybnik, obsługują w sumie: 23 autobusy elektryczne różnej długości; 12 autobusów zasilanych sprężonych gazem ziemnym różnej długości oraz ok. 60 zasilanych olejem napędowym.

Na zakup 20 autobusów wodorowych miasto uzyskało dotację w wysokości 45,5 mln zł z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Teraz Miasto musi ogłosić postępowanie przetargowe na dostawy odpowiedniej ilości wodoru, co planowane jest w przyszłym miesiącu.

Tymczasem przy ul. Budowlanych 6, powstaje druga w Polsce komercyjna, ogólnodostępna stacja tankowania wodoru. Wg założeń, dostarczany do stacji wodór będzie pochodził całkowicie ze źródeł odnawialnych – będzie to tzw. zielony wodór. Stacja budowana jest na terenie dzierżawionym od miasta przez spółkę PAK-PCE STACJE H2 (spółka będąca własnością ZE PAK oraz Grupy Polsat Plus). Oddanie stacji do użytkowania przez inwestora jest planowane na II kwartał br.

Obserwuj nasz serwis na:

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPrzedszkole z oddziałami integracyjnymi w Glinnie z lotu ptaka
Następny artykułJakie zabiegi na twarz po 45. roku życia?