A A+ A++

CPK wybrał wariant inwestorski. Co to oznacza dla naszego regionu?

Dzisiaj w sali marmurowej Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach ogłoszono wariant inwestorski linii kolejowej Katowice – Ostrawa. Jako rekomendowany eksperci CPK wskazali wariant W72, który przewiduje budowę nowych stacji kolejowych m.in. w Żorach Północnych i Mszanie, możliwość powstania terminala intermodalnego w Wodzisławiu Śląskim, dodatkowy odcinek łączący Wodzisław Śląski i centrum Jastrzębia-Zdroju oraz nowe odcinki umożliwiające szybkie połączenia m.in. Rybnika i Żor z Katowicami i resztą kraju.

Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK zauważył na wstępie, że wokół tematu zrodziło się wiele emocji i pytań. Te emocje było słychać nawet na konferencji prasowej transmitowanej online. Mimo kolejnych wystąpień przedstawicieli CPK, czy polityków – było słychać krzyki i gwizdy protestujących przed budynkiem osób.

Zobacz także

Jak będzie przebiegał wariant inwestorski W72Począwszy od Świerklan linia kolejowa będzie biegła wzdłuż autostrady A1. W Rybniku nie przetnie Kłokocina (czego obawiali się mieszkańcy). Następnie przetnie autostradę, staw Bies w Żorach, Pojezierze Palowickie i samą wieś. Dokładny przebieg trasy znajdziecie na stronie CPK. Musicie tylko odznaczyć niepotrzebne warianty.

Jak przekonuje Marcin Horała pełnomocnik rządu ds. CPK, odcinek Katowice – granica państwa to jeden kluczowych odcinków europejskiej sieci transportowej.

Stąd też prace są finansowe z grantów unijnych. Dla mieszkańców najważniejszy ma wymiar regionalny. Będzie cały szereg połączeń, krótszych niż obecnie: Rybnik-Katowice, Żory-Katowice czy Jastrzębie-Zdrój, które jest pozbawione kolei. Dzięki inwestycji CPK, ten stan rzeczy wreszcie ulegnie zmianie.

Marcin Horała dodał, że z Katowic do Jastrzębia-Zdroju pasażerowie dojadą w 50 min pociągiem regionalnym lub w 35 min przyspieszonym. Do Katowic z Rybnika podróż pociągiem potrwa 25 min (obecnie ponad dwa razy dłużej), a z Wodzisławia Śląskiego ok. 40 min. Z Żor Północnych do Katowic dojazd koleją zajmie ok. 20 min, a z Wodzisławia Śląskiego do Jastrzębia-Zdroju ok. kwadransa (obecnie takich połączeń nie ma w ogóle). Z Jastrzębia-Zdroju i Rybnika dojedziemy do Warszawy w 2 godz.

Rozpoczynamy etap prac projektowych, będą konsultacje i szukanie rozwiązań. Następnie złożymy wniosek o decyzję środowiskową. Po uzyskaniu zgody ruszy przetarg na budowę linii – usłyszeliśmy.

W konferencji prasowej zamierzali uczestniczyć m.in. mieszkańcy Palowic, którzy nie zgadzają się na obecność nowej linii kolejowej w ich wsi. Nie zostali jednak wpuszczeni do środka.

Minister Horała nie chce, aby strona społeczna weszła na konferencję prasową, na której będzie ogłoszony wariant inwestorski KDP! Palowice, jesteśmy tu! Nie chcą Nas wpuścić……Państwo w Państwie – relacjonowali na Facebooku.

Kilka minut później (gdy już ogłoszono decyzję), dodali, że W72 zniszczy Palowice i Pojezierze Palowickie. Zobaczcie wideo:

Co o decyzji CPK sądzą mieszkańcy regionu? Będziemy zbierali opinie.

Obserwuj nasz serwis na:

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułCzy polskie banki przyjmą przelew na zamknięte konto
Następny artykułNie będzie walki Usyka z Furym. Rozmowy w sprawie kontraktu zerwane