Budowa elektrowni jądrowej na pomorzu w ostatnim czasie powoduje dużo kontrowersji. Znajdują się zwolennicy oraz przeciwnicy budowy, natomiast Polskie Linie kolejowe przygotowują się do realizacji projektu budowy trasy kolejowej do inwestycji.
Przygotowanie dokumentacji oraz uzyskanie wymaganych decyzji administracyjnych ma zająć 27 miesięcy, od podpisania umowy, które miało miejsce 10 marca 2023 roku.
Multiconsult Polska sp. z o.o. i Transprojekt Gdański sp. z o.o. będą odpowiedzialne za przygotowanie koncepcji programowo-przestrzennej dla dwóch wariantów inwestycji, dla których ma zostać wydane pozwolenie na budowę.
Według planów przewidziano dwa warianty:
- Wariant podstawowy obejmuje modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo wraz z budową nowych odcinków, modernizację linii nr 229 na odcinku Lębork – Łeba, budowę nowego fragmentu linii kolejowej z Choczewa poprzez elektrownię jądrową do połączenia z linią nr 229 w obszarze stacji Steknica oraz budowę łącznicy do linii nr 229 w kierunku Łeby.
- Wariant opcjonalny zakłada modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo – Garczegorze, linii nr 229 na odcinku Lębork – Garczegorze, budowę nowej linii z Choczewa do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino oraz łącznicy do linii nr 230 w kierunku Lęborka.
– Nie tylko prowadzimy rekordowe inwestycje na kolei, ale i planujemy kolejne. Tak odważne inwestycje jak elektrownia jądrowa, która powstanie w Polsce, wymagają dobrego skomunikowania. Spokojnie, systematycznie i z dużą determinacją przygotowujemy się do realizacji wszystkich inwestycji towarzyszących – powiedział podczas piątkowego briefingu Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
Urzędnicy zapewniają, że realizowana inwestycja ma zapewnić sprawny i bezpieczny dowóz ładunków na planowaną budowę. Na nowym połączeniu przejadą składy o długości 750 metrów i nacisku 221 kN (22,5 t/oś).
Dla podróżujących w powiecie lęborskim i wejherowskim nowa inwestycja, w przypadku uruchomienia przewozów pasażerskich, oznacza więcej dostępu do kolei na nieczynnych linii 230 i linii 229 wykorzystywanej na odcinku Lębork – Łeba w okresie letnim.
Istniejące stacje i przystanki mają zostać zmodernizowane, a także zaplanowano budowę nowych.
Nowa trasa ma umożliwić przejazd pociągów pasażerskich i towarowych z prędkością do 120 km/h.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS