A A+ A++

Koktajl malinowy, budyń, tosty, kanapki i świeżo wyciskany sok – to mogłoby być idealne menu np. na piknik, ale to też świetne propozycje do przygotowania samodzielnie przez najmłodszych. Z takiego założenia wychodzą nauczyciele z Zespołu Szkół Specjalnych w Ostrowie Wielkopolskim i proponują swoim wychowankom praktycznie codziennie zajęcia kulinarne – dzieci gotują, smażą, kroją i przyprawiają, a wszystkie te czynności są dostosowane do ich potencjału i możliwości.

To, że uczniowie Zespołu Szkół Specjalnych w Ostrowie Wielkopolskim mają głęboką niepełnosprawność ruchową i do tego nie widzą, nie oznacza, że nie mogą brać czynnie udziału w zajęciach kulinarnych. Do tego rodzaju zadań służy specjalny niebieski przycisk.  – Nazwa tego sprzętu to PowerLink, są takie specjalne przyciski sensor. W naszym przypadku, jak mamy dzieci głębokie – one nie widzą, także ten sprzęt daje to, że możemy podłączyć różnego rodzaju sprzęty, czy kuchenne, czy inne, przeróżne. Dzieci za pomocą tego przycisku potrafią nacisnąć, uruchomić ten sprzęt – tłumaczy Anna Chojnacka-Nowak, nauczycielka w Zespole Szkół Specjalnych w Ostrowie Wielkopolskim.

W tym przypadku ważna jest nie tylko sprawczość uczniów, ale też cała sekwencja zdarzeń, włączając w to udział np. zmysłu smaku. – Tutaj jest reakcja różna. Przede wszystkim to jest taki proces długotrwały, trzeba przygotować. Tu jest to na takiej zasadzie, że pokażemy pierwszy raz – wiadomo, nic z tego nie będzie. Drug raz – też nie. Trzeci, czwarty… jeśli oni nacisną ten przycisk, to oni już będą wiedzieli, że jest ten dźwięk, a później będzie receptor smakowy – dodaje Anna Chojnacka-Nowak.

W szkolnej stołówce co jakiś czas urządzana jest kawiarenka. Tym razem z okazji niedawnego Dnia Kobiet panowie z ostrowskiej szkoły specjalnej samodzielnie przygotowali koktail malinowy i z powiedzenim weszli w rolę kelnerów, częstując nim swoje koleżanki z klasy. Tego rodzaju zajęcia w szkole specjalnej nie tylko pomagają uczniom w przystosowaniu do dorosłego życia, ale też po prostu sprawiają im radość. – Dzieciaki to lubią, bo w tych kulinariach możemy zrobić coś takiego jak przede wszystkim nauczyć ich planowania, bo to się zaczyna planowaniem, o czym by marzyli, co by chcieli zrobić, jaką trudność poznać, zrobić zakupy… Potem przygotować to wszystko do tego posiłku, sporządzić to z wykorzystaniem tych drobnych sprzętów albo sprzętu AGD – tego mamy bardzo dużo, a udało nam się to pozyskać dzięki Laboratorium Przyszłości – mówi Beata Serbakowska, dyrektorka Zespołu Szkół Specjalnych w Ostrowie Wielkopolskim. Dzieci i młodzież garną się do zajęć kulinarnych i chętnie korzystają z małych urządzeń agd, by przygotować specjały, które później będą ze smakiem zajadać. Asysta nauczyciela jest w tym przypadku potrzebna, ale dziewczynki właściwie wszystkie czynności wykonały samodzielnie.

Przygotowywali kanapki to, może się wydawać, prozaiczna czynność, ale dla dzieci z różnym stopniem niepełnosprawności, niektóre proste rzeczy, takie jak smarowanie chleba masłem, mogą sprawiać trudności, które oczywiście z czasem są przezwyciężane. Gotowanie kształtuje u dzieci umiejętność pracy w grupie, naukę zasad bezpieczeństwa podczas przygotowywania posiłków czy ich wartości odżywczych. To też lekcja samodzielności, bo część uczniów jest w stanie wykonać bez asysty podstawowe czynności. Jak zauważają nauczyciele, największą radość sprawia dzieciom zjadanie efektów swojej pracy. Zajęcia kulinarne w ostrowskim Zespole Szkół Specjalnych odbywają się praktycznie codziennie i stały się nieodłącznym elementem szkolnego krajobrazu.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułРосіяни каскадом ракет по Україні вишукували ППО Patriot – Гуменюк
Następny artykułW sieci pojawił się kolejny, trzeci film! „Całuj buty!”