A A+ A++

Agata, Natalia i Weronika to uczennice 2 klasy II LO w Rudzie Śląskiej. W ramach swojego projektu “Zaszufladkowani” zwiększają świadomość o otaczających nas stereotypach oraz pokazują, jak można wyzwolić się ze stereotypowego myślenia. O stereotypach i projekcie “Zaszufladkowani” rozmawialiśmy z jego autorkami.

Kto jest inicjatorem projektu “Zaszufladkowani” i kiedy powstał?

Natalia Bieniasz: O Olimpiadzie “Zwolnieni z Teorii” usłyszałyśmy już jakiś czas temu, ale nie planowałyśmy brania w niej udziału aż do wakacji zeszłego roku, kiedy w trójkę wpadłyśmy na pomysł projektu edukującego w zakresie stereotypów i postanowiłyśmy podjąć to wyzwanie.

Skąd pomysł o edukowaniu w zakresie stereotypów?

Agata Nocoń: To tak naprawdę bardzo proste – stereotypy wpływają na każdego, a my nie jesteśmy wyjątkiem od tej reguły. Na własnej skórze przekonałyśmy się o otaczających nas stereotypach i tego jak krzywdzące mogą być.

Jaki jest cel projektu “Zaszufladkowani”?

Weronika Temich: Celem naszego projektu jest zwiększenie świadomości o otaczających nas stereotypach oraz zobrazowanie ich wpływu na nasze życie. Chcemy również pokazać jak w prosty i przyjemny sposób wyzwolić się ze schematycznego myślenia.

Dlaczego walka ze stereotypami jest tak ważna?

Agata Nocoń: Stereotypy otaczają nas wszędzie – w domu, szkole, pracy i wszyscy musimy się z nimi mierzyć. Dlatego tak ważne jest byśmy byli ich świadomi, bo w przeciwnym wypadku zawsze będą nas kontrolowały, sprawiając, że krzywdzimy siebie nawzajem i nas samych. To one tworzą fałszywą rzeczywistość, w której łatwo nami manipulować, ograniczać nasze doświadczenia i usprawiedliwiać ranienie innych.

Jak wyglądają warsztaty przeprowadzane w ramach projektu “Zaszufladkowani” i jakie zagadnienia poruszają?

Weronika Temich: Warsztaty zaczynamy od przybliżenia uczestnikom pojęcia stereotypu i gdzie najczęściej się z nimi spotykamy. Następnie przechodzimy do zadania, które ma na celu uświadomienie, jak głęboko stereotypy są w nas zakorzenione. Dalej gładko przechodzimy przez resztę zagadnień – czym jest błędne koło stereotypów, ich przeznaczenie oraz mechanizm funkcjonowania naszego mózgu. Warsztaty kończymy przedstawieniem przyjemnych sposobów na wyzwolenie się z “zaszufladkowanego” myślenia. Świetnym przykładem na przełamywanie tych schematów są np. bajki Disneya. Kto ich nie uwielbia? 

Natalia Beniasz: Staramy się zadawać uczestnikom jak najwięcej pytań tak, aby warsztaty nie miały formy wykładu, a raczej szczerej rozmowy. 

Gdzie do tej pory zostały przeprowadzone warsztaty i z jaką reakcją uczestników się spotkały? 

Natalia Bieniasz: Do tej pory miałyśmy przyjemność przeprowadzić warsztaty edukacyjne w świetlicy socjoterapeutycznej Ośrodka św. Elżbiety na Wirku. Podczas zajęć panowała świetna atmosfera, a młodzież bardzo aktywnie uczestniczyła w spotkaniu – nie tylko odpowiadali na nasze pytania i wykonywali zadania, ale sami dzielili się swoimi przemyśleniami. 

Projekt “Zaszufladkowani” powstał w ramach Olimpiady „Zwolnieni z teorii”. W ramach projektu organizowane są warsztaty edukacyjne oraz publikowane są materiały w mediach społecznościowych, które znajdziemy tutaj:

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPieskow narzeka na śledztwo ws. Nord Stream. „Nadal nie jesteśmy dopuszczeni”
Następny artykułУкраина надеется быстро получить от партнеров ПВО и миллион 155-мм снарядов – Резников