W odniesieniu do podatków dochodowych zmiany skupiają się głównie wokół opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek tzw. estoński CIT, podatku od przerzuconych dochodów, reżimu holdingowego, CFC, podatku u źródła i podatku minimalnego. W VAT nowy 2023 r. przyniesie zmiany obejmujące zarówno wprowadzenie nowych przepisów, jak i nowe tendencje w praktyce organów podatkowych, będące konsekwencją ostatnich wyroków TSUE.
Czytaj także: Możliwe opodatkowanie dzieci, wyższy ZUS, nowe formularze. Oto zmiany w podatkach osobistych w 2023 r.
Zmiany w podatku dochodowym od osób prawnych i Estoński CIT
Najważniejszym z elementów nowych przepisów o estońskim CIT, nad którymi należy się pochylić to zmiany w zakresie wykorzystywania samochodów i innych środków transportu. Zgodnie z tymi zmianami do wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 28m ust. 1 pkt 3, nie zalicza się wydatków i odpisów amortyzacyjnych oraz odpisów z tytułu trwałej utraty wartości, związanych z używaniem samochodów osobowych, środków transportu lotniczego, taboru pływającego oraz innych składników majątku:
- w przypadku składników majątku wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności gospodarcze w pełnej wysokości oraz
- w wysokości 50 proc. – w przypadku składników majątku, które nie są wykorzystywane wyłącznie na cele działalności gospodarczej.
Zgodnie z powyższym wykorzystywanie samochodów osobowych oraz innych składników majątku na cele mieszane będzie skutkowało koniecznością zapłaty estońskiego CIT od połowy wartości danego składnika i od połowy wydatków eksploatacyjnych. Ustawodawca doprecyzował również, że wykorzystywanie tych środków tylko na cele prowadzonej działalności gospodarczej- nie będzie wiązało się z koniecznością zapłaty estońskiego CIT z tego tytułu. Jednakże zgodnie z nowymi przepisami to na podatniku będzie ciążył ciężar dowodu, że wykorzystywany składnik jest wykorzystywany tylko na cele gospodarcze. Zmiana ta precyzuje i pośrednio wskazuje na konieczność prowadzenia m.in. ewidencji przebiegu pojazdu przy takich sytuacjach.
Innym zagadnieniem znowelizowanym w nowych przepisach jest tzw. korekta wstępna. Doprecyzowano sytuacje, w których wygasa zobowiązanie z tytułu korekty wstępnej. Dotyczyć to będzie podatników, którzy opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek stosowali w sposób nieprzerwany przez okres co najmniej czterech lat podatkowych, a nie jak jest obecnie, przez okres dłuższy niż 4 lata.
W odniesieniu do wymogu minimalnego zatrudnienia, wraz ze zmianą przepisów, będzie on spełniony w przypadku osób zatrudnionych na podstawie innych umów niż umowa o pracę lub osób, które w związku ze szczególną sytuacją nie są objęte obowiązkiem pobrania zaliczki na PIT i ubezpieczenie. Obecny stan prawny nie wskazuje jednoznacznie czy wymóg zatrudniania minimum 3 osób jest spełniony w przypadku, w którym osobami zatrudnionymi są np. osoby poniżej 26 roku życia. Doprecyzowanie przepisu wątpliwość tę rozwiewa. Wymóg zatrudnienia będzie spełniony, jeżeli podatnik jako płatnik byłby, co do zasady, zobowiązany do poboru zaliczki na PIT albo składki na ubezpieczenie zdrowotne, ale ze względu na dodatkowe okoliczności, nie musi ich pobierać.
Przykład: Warunek zatrudnienia będzie również spełniony w przypadku zatrudniania 3 pracowników, którzy nie osiągnęli jeszcze 26 roku życia, pomimo że są zwolnieni z opodatkowania podatkiem od dochodów osiąganych z tytułu świadczenia pracy.
Ustawa również precyzuje termin na zapłatę podatku z tytułu przekształcenia w sytuacji, w której pierwszy rok podatkowy po przekształceniu jest również pierwszym rokiem, który podlega ryczałtowi. Zgodnie z wprowadzoną zmianą termin na złożenie zeznania oraz zapłatę podatku będzie upływał z końcem trzeciego miesiąca pierwszego roku opodatkowania ryczałtem.
Uchwalone przepisy rozwiewają część wątpliwości, jakie mogli mieć podatnicy w związku z estońskim CIT. Taka zmiana powinna zachęcić kolejne podmioty do rozważenia skorzystania z tej formy opodatkowania oraz z pewnością ułatwi funkcjonowanie tym, które w przedmiotowym reżimie podatkowym już funkcjonują. Niemniej warto wskazać, że w obecnym porządku prawnym dalej występują pewne nieścisłości jak chociażby przy wydatkach niezwiązanych z działalnością gospodarczą czy przy ukrytych zyskach. W związku z tym można się spodziewać ze strony ustawodawcy dalszych prac i zmian w tym zakresie.
Zmiany w podatku od przerzuconych dochodów
Podatek od przerzuconych dochodów został wprowadzony w celu przeciwdziałania unikaniu opodatkowania poprzez transfer środków do podmiotów znajdujących się na obszarach o niskiej efektywności fiskalnej. Podatek ten wynosi 19 proc. podstawy opodatkowania.
Nowelizacja wprowadza definicję pojęcia podstawy opodatkowania jako sumy przerzuconych dochodów w roku podatkowym. W przypadku podatkowej grupy kapitałowej będzie to suma przerzuconych dochodów w roku podatkowym spółek tworzących tę grupę.
W związku z powyższą zmianą doprecyzowano również, że w przypadku podatkowych grup kapitałowych podatnikiem od tych przychodów będzie ta grupa, a nie każdy członek tej grupy z osobna.
W celu ograniczenia wątpliwości interpretacyjnych wskazano, że zakresem opodatkowania od przerzuconych dochodów będą objęte tylko takie wydatki, które zostały zaliczone przez podatnika w poczet kosztów uzyskania przychodów, a nie jak dotychczas wszystkie koszty poniesione przez podatnika.
Ustawa precyzuje również, że wypłata należności do pomiotów powiązanych będzie skutkowała pojawieniem się podatku od przerzuconych dochodów wyłącznie w przypadku podmiotów powiązanych, które nie posiadają na terenie Polski siedziby oraz zarządu. Są to kwestię rozwiewające część problemów interpretacyjnych w zakresie tego czy świadczenie usług przez inny polski podmiot powiązany będzie generowało możliwość pojawienia się przedmiotowego podatku.
Zmiany dotyczą również warunków jakie muszą zostać spełnione, aby mówić o pojawieniu się podatku od przerzuconych dochodów. Ustawodawca uzależniać będzie pojawienie się podatku od przerzuconych dochodów od sytuacji fiskalnej należności w państwie siedziby podmiotu zależnego, od wysokości otrzymywanych przez ten podmiot zależny należności, od faktu przekazywania przez podmiot zależny części przychodów oraz od wysokości samych kosztów podatkowych polskiego podmiotu.
Warunkiem fiskalnym, o którym mowa powyżej jest występowanie opodatkowania wypłacanych należności w państwie siedziby podmiotu powiązanego stawką niższą niż 14,25 proc., jego zwolnienie lub wyłączenie z opodatkowania.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS