Kilka dni temu w internecie pojawił się film dokumentujący przejazd “rządowej” kolumny, która 3 lutego poruszała się po drogowej trasie średnicowej w okolicy Rudy Śląskiej. Internauci nie szczędzili gorzkich słów pod adresem kierowcy radiowozu, który omal nie zepchnął z drogi innego pojazdu. O komentarz do zaistniałej sytuacji zwróciliśmy się do Komendy Głównej Policji. Co z niego wynika?
Z KGP odesłano nas do jednostki, na terenie operowania której doszło do zdarzenia. Sytuacja miała miejsce na trasie średnicowej, która podlega pod Komendę Wojewódzką Policji w Katowicach.
Policjant nie uchylił się jednak od odpowiedzi na stawiane przez redakcję pytana.
“Na jego (filmu – przy. red.) podstawie mogę jednak stwierdzić, że kolumna pojazdów SOP poruszała się w tym przypadku najprawdopodobniej w normalnym ruchu i zgodnie z obowiązującymi ogólnie przepisami ruchu drogowego, a policyjny radiowóz możemy potraktować jako uprzywilejowany w momencie użycia przez jego kierowcę sygnałów świetlnych i dźwiękowych” – stwierdził w rozmowie z Interią kom. Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.
Warto dodać, że wbrew panującej opinii – załoga radiowozu samodzielnie podejmuje decyzję o włączeniu “kogutów” i nie potrzebuje do tego zgody “zewnętrznej” . Wynika to z m.in. z zarządzenia nr 30 Komendanta Głównego Policji, w którym czytamy, że:
Mając to na uwadze można wiec przyjąć, że decyzja o włączeniu sygnałów uprzywilejowania przez policjanta prowadzącego radiowóz była zgodna z prawem.
Sytuacja, do jakiej doszło nieopodal Rudy Śląskiej to dobry przyczynek, by przypomnieć sobie przepisy dotyczące pojazdów uprzywilejowanych. Każdy uczestnik ruchu powinien pamiętać definicję pojazdu uprzywilejowanego, zgodnie z którą jest to:
Wynika z niej np. że pojazdy wyposażone w żółte sygnały błyskowe nie są pojazdami uprzywilejowanymi.
Z drugiej strony pamiętajmy jednak, że określenie pojazdu uprzywilejowanego obejmuje również:
Każdy uczestnik ruchu (lub inna osoba znajdująca się na drodze) są obowiązani ułatwić przejazd takiego pojazdu, w szczególności przez niezwłoczne usunięcie się z jego drogi, a – w razie potrzeby – zatrzymanie się.
W warunkach zwiększonego natężenia ruchu pojazdów, by umożliwić swobodny przejazd pojazdu uprzywilejowanego, należy:
- na jezdni z dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku – kierujący pojazdem poruszający się lewym pasem ruchu jest obowiązany do zjechania jak najbliżej lewej krawędzi pasa ruchu, a kierujący pojazdem poruszający się prawym pasem ruchu jest obowiązany do zjechania jak najbliżej prawej krawędzi pasa ruchu,
- na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku – kierujący pojazdem poruszający się skrajnym lewym pasem ruchu jest obowiązany do zjechania jak najbliżej lewej krawędzi pasa ruchu, a kierujący pojazdami poruszający się pozostałymi pasami ruchu są obowiązani do zjechania jak najbliżej prawej krawędzi pasów ruchu.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS