A A+ A++

Nawet 30 tys. zł zarobić może nieuczciwy sprzedający, który zdecyduje się cofnąć licznik oferowanego na sprzedaż samochodu o 100 tys. km. W których modelach pokusa “korekty licznika” jest obecnie największa? Jak cofnięcie licznika o 50 czy 100 tys. km wpływa na wartość pojazdu na rynku wtórnym?

Chociaż od przeszło trzech lat za cofanie licznika trafić można w Polsce do więzienia nawet na 5 lat, odległość między Berlinem a Warszawą wciąż zdaje się wynosić “minus 100 tys. km”. Ciekawe dane w tym zakresie opublikowała – wyspecjalizowana w weryfikowaniu historii pojazdów – firma AutoDNA. Ile nieuczciwy handlarz zarobić może cofając licznik sprzedawanego samochodu o 50 lub 100 tys. km i które modele są dziś szczególnie narażone na takie zjawisko?

W tych autach pokusa cofnięcia licznika jest największa

Wartość pojazdu na rynku wtórnym w największym stopniu określają dwa parametry – rocznik i przebieg. Nie jest więc zaskoczeniem, że na zjawisko cofania licznika najbardziej narażone są stosunkowo młode samochody.

W szczególnym stopniu dotyczy to aut segmentu premium, w których wpływ przebiegu na wartość pojazdu jest największy. W stosunkowo krótkim czasie mogą one pokonywać naprawdę imponujące odległości, a naprawy wynikające z wyeksploatowania jednostki silnika, układu napędowego (automatyczna skrzynia biegów) czy zawieszenia (np. układ pneumatyczny) nierzadko stawiają opłacalność naprawy pod dużym znakiem zapytania.

Jak sprawdzić przebiegu samochodu w Polsce?

Przypominamy, że od 2014 roku diagnosta wpisuje stan drogomierza do Centralnej Ewidencji Pojazdów przy każdym badaniu technicznym. Dostęp do tych informacji jest bezpłatny i odbywa się za pośrednictwem państwowego serwisu historiapojazdu.gov.pl.

Problem w tym, że średni wiek samochodu w Polsce wynosi obecnie 15 lat, a zdecydowana większość aut z rynku wtórnego trafiła do kraju w ramach tzw. prywatnego importu pojazdów używanych. W przypadku aut sprowadzonych korekta najczęściej dokonywana jest więc przed pierwszym badaniem technicznym w Polsce. Nie przez przypadek utarło się powiedzenie, że odległość między Berlinem i Warszawą to “minus sto tysięcy kilometrów”.

Ile osób trafiło w Polsce do więzienia zacofanie licznika?

Chociaż ryzyko zakupu auta po “korekcie licznika” wciąż jest bardzo duże, udostępnienie historii pojazdu w państwowym serwisie i zaostrzenie kar za taki proceder, to kroki w dobrym kierunku.

Jak poinformowało Interię Ministerstwo Sprawiedliwości, w pierwszym półroczu 2022 roku (najnowsze zweryfikowane dane) w sądach pierwszej instancji (dane dla sądów rejonowych) w Polsce wydano 27 wyroków dotyczących przestępstwa z art. 306 a Kodeksu karnego. Aż 20 osób skazanych zostało na karę “grzywny samoistnej”. 7 osób usłyszało wyrok pozbawienia wolności. Niestety, aż w 6 przypadkach orzeczono warunkowe zawieszenie kary, co oznacza, że – o ile wyrok utrzymany zostanie w sądzie wyżej instancji – do więzienia trafić może zaledwie 1 osoba.

Z drugiej strony wypada zauważyć, że w 2021 roku z art. 306a Kodeksu karnego sądy pierwszej instancji wydały 58 wyroków skazujących. Na ten wynik składało się:

  • 14 kar pozbawienia wolności (12 z warunkowym zawieszeniem),
  • 3 kary ograniczenia wolności,
  • 41 kar grzywny samoistnej.

Marzysz o nowszym Audi A6? Lepiej dobrze sprawdź jego historię

Świetnym przykładem tego, jak stan licznika wpływa na wartość pojazdu jest Audi A6 z rocznika 2016. Z danych AutoDNA wynika, że cofnięcie licznika o 100 … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułFederal government hides true rate of inflation by changing how CPI is calculated
Następny artykułRekordowy popyt na złoto banków centralnych. Polskie rezerwy na 22 miejscu