A A+ A++

„Popiół i diament” inauguruje nowy cykl w Kinie Światowid pt. „Krótka Historia Polskiego Kina”. Seans kultowego filmu Andrzeja Wajdy odbędzie się w czwartek, 16 lutego o godz. 18.

Film Andrzeja Wajdy zapisał się w historii polskiej kultury i światowego kina jako film ikoniczny dla Szkoły Polskiej oraz symbol narodowej kinematografii. Mimo że był adaptacją popieranej przez władze Polski Ludowej powieści Jerzego Andrzejewskiego „Zaraz po wojnie” (1947), nie realizował zamówienia władzy, gdyż przeniósł uwagę i sympatię widzów ze starego komunistycznego działacza na młodego akowca, podkreślając tragizm jego losu. Co więcej, zupełnie porzucił estetykę socrealizmu na rzecz nowej estetyki obrazu, gry aktorskiej, niejednoznacznej oceny moralnej.

Uznany za najlepszy film polski 1958 roku przez redakcję czasopisma „Film”, zdobył szereg nagród za granicą: m.in. FIPRESCI w Wenecji (1959), nagrodę Kanadyjskiej Federacji Stowarzyszeń Filmowych w Vancouver (190), nagrody krytyki filmowej w Niemczech Zachodnich i w Czechosłowacji. Reżyser powrócił do bohaterów filmu po 35 latach w filmie „Pierścionek z orłem w koronie” wg powieści Aleksandra Ścibora-Rylskiego. Zrekonstruował słynną scenę z lampkami spirytusu z udziałem aktorów młodego pokolenia, którym przyglądają się bohaterowie „Pierścionka…”. Film zajął 7 miejsce wśród najciekawszych filmów polskich XX wieku w ankiecie „Polityki” w 1999.

„Popiół i diament” to historia Maćka Chełmickiego (Z. Cybulski), młodego akowca, który otrzymuje rozkaz zastrzelenia sekretarza KW PPR w przededniu zakończenia drugiej wojny światowej. W tym samym czasie poznaje Krystynę (E. Krzyżewska), barmankę w hotelu. Rozdarty między poczuciem obowiązku a rodzącym się uczuciem będzie musiał dokonać wyboru. Tej nocy trwa bankiet z okazji zwycięstwa. Poranek okaże się dla bohatera tragiczny w skutkach.

Cykl „Krótka Historia Polskiego Kina” to 10 filmów ze wstępami w formie wykładu wideo prezentuje sylwetkę twórcy/twórczyni, wprowadza w tematykę dzieła, przybliża realia polityczno-społeczne jego powstania. Każdy wstęp zawiera też analizę formalną dzieła z naciskiem na scenariusz, sztukę operatorską, grę aktorską, montaż, scenografię i kostiumy. Wskazuje też aktualny wymiar dzieła i proponuje możliwe tropy interpretacyjne. Prologi zrealizowane są w sposób przystępny, bardziej popularyzatorski niż akademicki, osadzając poszczególne filmy w szerokim, kulturoznawczym kontekście.

Kolejne projekcje:

Pociąg – Jerzy Kawalerowicz, 1959 (23.03); „Do widzenia, do jutra” – Janusz Morgenstern, 1960 (20.04), „Nikt nie woła „- Kazimierz Kutz, 1960 (18.05), „Zezowate szczęście” – Andrzej Munk, 1960 (22.06), „Sanatorium pod klepsydrą” – Wojciech Jerzy Has, 1973 (20.07); „Barwy ochronne” – Krzysztof Zanussi, 1976 (17.08); „Aria dla atlety” – Filip Bajon, 1979 (28.09); „Gorączka” – Agnieszka Holland, 1981 (26.10); „Przypadek” – Krzysztof Kieślowski, 1981 (16.11).

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułВ офіс IT-компанії MacPaw та до будинку її власника прийшли з обшуками
Następny artykułSEO łączy się z UX. Sprawdź, na co zwracać uwagę na nowoczesnej stronie internetowej