Do rozległej awarii systemu ŚKUP doszło 8 lutego w godzinach nocnych. Pasażerowie autobusów i tramwajów kursujących po obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii nadal nie mogą kasować biletów zapisanych na karcie. – Stopniowo uruchamiamy i testujemy kolejne elementy systemu, jesteśmy przed krytycznym momentem uruchomienia aplikacji systemowej i jej przetestowania – mówi Łukasz Zych, rzecznik prasowy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Jak podaje biuro prasowe GZM, zystem ŚKUP powinien zacząć działać jeszcze w tym tygodniu.
Jak podaje biuro prasowe Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, specjaliści zajmujący się odtwarzaniem systemów informatycznych oraz cyberbezpieczeństwem pracują bez przerwy, by usunąć skutki awarii i przywrócić działanie systemu ŚKUP.
– Udało się odtworzyć wszystkie bazy danych. Usuwanie awarii wchodzi w krytyczny moment, który pozwoli określić, kiedy dokładnie system zostanie ponownie uruchomiony dla pasażerów. Ponowne uruchomienie systemu jest planowane w tym tygodniu – informuje Łukasz Zych.
Zobacz zdjęcia –kliknij TUTAJ!
Dodaje, że w ciągu ostatnich dni informatycy zbudowali na nowo bezpieczną infrastrukturę, udało im się również odtworzyć kluczowe bazy danych, w tym tę najważniejszą – zawierającą transakcje dokonywane przez pasażerów. Obecnie trwa uruchamianie i testowanie kolejnych elementów systemu. Rzecznik GZM wyjaśnia, że prace przy usuwaniu awarii wchodzą w krytyczny moment – uruchomiona i przetestowana zostanie aplikacja systemowa.
– Od tego zależy ostateczna data usunięcia awarii – podkreśla rzecznik – W godzinach porannych pasażerowie mogli zaobserwować testy działania poszczególnych modułów systemu. Kiedy wszystkie elementy zostaną odtworzone i przetestowane, dopiero wówczas będziemy mogli mówić o jego pełnej sprawności – dodaje.
Przypomnijmy, do awarii systemu Śląskiej Karty Usług Publicznych doszło w nocy z 7 na 8 lutego. W wyniku awarii przestały działać kasowniki w czytnikach kart znajdujących się w pojazdach, portal internetowy, aplikacja Mobilny ŚKUP, a także System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Jak poinformowało biuro prasowe GZM, przyczyną było celowe działanie osób trzecich – system ŚKUP padł ofiarą ataku hakerskiego.
– Nic nie wskazuje na to, aby mogło dojść do wycieku danych pasażerów, niemniej zgłoszenie o przeprowadzenie niezależnych wyjaśnień zostało przekazane do odpowiednich służb. O cyberataku zostały powiadomione służby związane z bezpieczeństwem Internetu oraz ochroną danych osobowych – NASK oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych. Sprawa została również zgłoszona na policję – zapewnia Łukasz Zych.
Marcin Krupa, prezydent Katowic, zaapelował po awarii o wprowadzenie darmowej komunikacji miejskiej na czas usunięcia awarii. Takie rozwiązanie nie zostało wprowadzone, nie zgodziły się na to gminy zrzeszone w GZM. Więcej na ten temat piszemy w artykule poniżej.
Rzecznik GZM przypomina, że pasażerom, którzy dotychczas kupowali bilety za pośrednictwem karty ŚKUP, Zarząd Transportu Metropolitalnego zapewnił alternatywne kanały sprzedaży. Pasażerowie mogą korzystać z zewnętrznych aplikacji mobilnych takich jak: SkyCash, mPay, moBilet, zBiletem.pl i JakDojade. Bilety papierowe są dostępne w kioskach oznaczonych logo ŚKUP, Punktach Obsługi Pasażera, u kierowców oraz w 12 automatach solarnych. Szczegółowe informacje na temat kanałów sprzedaży biletów są dostępne w poniższym tekście.
Tymczasem Łukasz Zych podkreśla, że jeszcze przed awarią przeważająca część pasażerów korzystała z kanałów sprzedaży niedotkniętych awarią.
– Pasażerowie najczęściej korzystali z biletów papierowych (ok. 50 proc.) oraz kupowanych w aplikacjach mobilnych (ok. 34 proc.). Bilety papierowe nie wyszły nigdy z użycia, a bilety kupowane elektronicznie zawsze były tańsze niż bilety papierowe, z czego pasażerowie chętnie korzystają – informuje rzecznik GZM.
Dodaje, że ZTM uruchomił w 2021 r. dodatkowy serwer działający niezależnie od systemu ŚKUP, który obsługuje magazyn biletów elektronicznych dla zewnętrznych aplikacji.
Z powodu awarii zawieszone zostały bilety wieloprzejazdowe, jednak problem dotyczy niewielkiego ułamka pasażerów.
– Bilety wieloprzejazdowe stanowią 0,12 proc. wszystkich kupowanych biletów. Nie wydarzy się jednak sytuacja, w wyniku której posiadacze tych biletów w ostatecznym rozrachunku zapłacą za przejazdy więcej. Będą się oni mogli ubiegać o zwrot różnicy w kosztach. Pakiety tych biletów ważne są pół roku. Ich ważność zostanie wydłużona o czas awarii – wyjaśnia Łukasz Zych.
Zapewnia, że w przypadku, gdy pasażerowie nie zdążą wykorzystać biletów przed upływem ich ważności, za niewykorzystane bilety otrzymają zwrot.
Utrudnień nie powinni mieć pasażerowie, którzy kupili bilety miesięczne i inne rodzaje biletów długookresowych. Wystarczy, że będą mieć przy sobie kartę ŚKUP z zakodowanym biletem i okażą ją w przypadku kontroli.
Zobacz także
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
Materiały promocyjne partnera
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS