A A+ A++

Spółka, której największym akcjonariuszem i jednocześnie
prezesem jest Albert Rokicki, pokazała wyniki i nową strategię. Pierwszy tytuł producenta
i wydawcy gier okazał się komercyjną klapą, a do pozostałych inwestorów
dociera, że „longterm” to nie tylko składowa nazwy studia, ale wymuszona strategia, jaką trzeba przyjąć, by na razie nie księgować strat na spółce.

Longterm Games i inwestorzy długoterminowi. Porażka flagowego tytułu i nowa strategia
Longterm Games i inwestorzy długoterminowi. Porażka flagowego tytułu i nowa strategia
fot. Bildagentur Zoonar GmbH / / Shutterstock

Podejście do inwestycji w horyzoncie kilku, kilkunastu lat, podejmowanie
decyzji w oparciu fundamentalną ocenę spółek, ich selektywny wybór, analizę zestawu danych ekonomicznych, to
filozofia stojąca za długoterminowym inwestowaniem. Znalazła ona odzwierciedlenie w nazwie spółki Longterm Games, w której popularny inwestor Albert Rokicki jest największym akcjonariuszem (46,64 proc.) i prezesem odpowiedzialnym za całą jej działalność. Nie można odmówić jej
racjonalności, a chociażby Warren Buffett, od lat inwestujący w ten sposób, jest
przykładem na jej opłacalność w długim terminie.

Wydaje się, że o takim podejściu do
strategii biznesowej zapominały władze spółki Longterm Games bowiem na początku
swojej działalności operacyjnej postawili na jedną kartę, jaką była produkcja i
wydanie gry „Space Tail: Every Journey Leads Home”, która miała
premierę 3 listopada 2022 r. na platformie Steam.

Jedna karta i drogie pudło

Według raportu spółki opublikowanego 13 lutego 2023 r.
przychody z tytułu sprzedaży gry w IV kwartale wyniosły tylko 62 tys. zł. Z
drugiej strony spółka dokonała odpisu na blisko 2,9 mln zł, przewidując na
bazie sprzedaży, że istnieje ryzyko nieosiągnięcia zwrotu kosztów gry.

Odpis wpłynął na całoroczny wynik spółki, która 2022 r. zamknęła
stratą 2,84 mln zł wobec 236,7 tys. zł straty w 2021 r. Gotówka na kontach
spółki stopniała do 343 tys. zł  z ponad
1 mln, jakie miała do dyspozycji na początku roku. To ważne z perspektywy kosztów stałych, o których mówiono na webinarze po wynikach, które wynoszą ok. 40 tys. miesięcznie. 

Co prawda kurs spółki zyskiwał 14 lutego przed południem ok.
2,5 proc. do 7,88 zł i dawał giełdową kapitalizację na poziomie ok. 10 mln zł,
ale inwestorzy, którzy wzięli udział w ofercie publicznej, liczą straty. W 2020
r. 200 tys. akcji po 12,5 zł kupiło 65 inwestorów indywidualnych i jedna osoba
prawna (pozyskano 2,5 mln zł), a w 2021 r. 86,3 tys. akcji po 23 zł
przydzielono 50 osobom fizycznym oraz 3 osobom prawnym (pozyskano 1,98 mln zł). Z
tą ostatnią ceną akcji spółka
weszła na NewConnect w październiku 2022 r. i od tego czasu ich wartość spadła
o blisko 66 proc.  

Bankier.pl

„Małe produkcje, typu symulatory, przy których wydatki na
marketing oraz tzw. hype są stosunkowo niewielkie w porównaniu z
wysokobudżetowymi produkcjami z segmentu AAA, charakteryzują się dużym ryzykiem
i dużą losowością, jeśli chodzi o przewidzenie możliwego sukcesu gry. Dobrym
przykładem jest tutaj Playway, który wypuszcza mnóstwo małych gier, jednak gro
przychodów generują nadal House Flipper i CMS” – komentuje dla Bankier.pl Maciej
Kietliński, analityk branży z DM XTB.

LongetrmGames swoją nazwę, poza blogerskim rodowodem,
czerpie może przede wszystkim z modelu biznesowego, który zakłada produkowanie
gier tzw. „long sellerów”, czyli z długim ogonem sprzedażowym i generowaniem
przychodów w długim okresie po wydaniu gry, płatnych dodatków i kolejnych
części.

W przypadku „Space Tail” na to się nie zanosi, chociaż na spotkaniu
z inwestorami po wynikach władze spółki zapowiedziały na marzec 2023 r.
premierę tytułu w wersji na konsole PS4, PS, XboX One i XboX Seriers S/X oraz
Nintendo Switch, które mogą podreperować fatalne wyniki sprzedażowe, nawet mimo
niewielu, ale jednak pozytywnych opinii o jakości gry widocznych na Steam.

„W przypadku Longterm Games twórcy postawili wszystko na
jedną kartę i póki co, ta strategia nie przynosi rezultatów. Planowane jest
wydanie gry na konsole, jednak biorąc pod uwagę aktualną dynamikę sprzedaży, osiągniecie progu rentowności z tego projektu przy bardzo wysokich, jak na taką
grę kosztach (ok 2 mln zł), może okazać się niewykonalne” – prognozuje
Kietliński.

Nowa, lepsza strategia?

Dzień publikacji raportu był także okazją to zaprezentowania
strategii spółki na najbliższe lata, do końca 2024 r., a więc niezbyt długoterminowej,
w której spółka na bazie pierwszych doświadczeń w branży gamdev rezygnuje z ryzykownego
zaangażowania w produkcję jednego tytułu i wydawania go samodzielnie, natomiast
skupia się na przygotowaniu i sfinansowaniu wczesnego etapu gry (tzw.
pre-produkcji, czyli grywalnych prototypów), by później szukać wydawcy, który
sfinansuje tytuł i pomoże we właściwym marketingu.

Drugim członem strategii jest “inwestowanie nadwyżek finansowych” w spółki gamedev i wspieranie ich na wczesnym etapie rozwoju oraz w drodze na
NewConnect. Na teraz Longterm Games posiada udziały Covenant.dev, Enjoy Studio,
Rune Powered. W tej pierwszej za ok. 600 tys. zł, sprzedał część udziałów koreańskiemu
Kraftonowi.

Z kolei Enjoy Studio było współodpowiedzialne za produkcję „Space
Tail”, a teraz rozpoczyna pracę nad swoją własną grą, wydawaną przez amerykańskiego
partnera Freedom Games. Longterm Games, chce wprowadzić studio na NewConnect.
Obecnie posiada 41 proc. udziałów w spółce.  

„Spółka Longterm Games nie powstałaby, gdyby nie powstał najpierw portal longterm.pl dla inwestorów
giełdowych i gdyby nie fakt, że tak skutecznie udawało się nam inwestować
własny kapitał (twórcom portalu, przyp. red.). Powiedzmy sobie szczerze, ta część
inwestycyjna udała nam się o wiele lepiej niż produkcja gier do tej pory.
Miejmy nadzieję, że ta pierwsza noga (produkcja gier, przyp. red.) dogoni tą
drugą (inwestowanie w spółki gamedev, red.)” – powiedział na webinarze z inwestorami
prezes Albert Rokicki.

Patrząc jednak na zaprezentowaną strategię trudno by była odpowiedzią
na jakąkolwiek niszę w polskiej branży gamedev. W podobny sposób funkcjonuje co
najmniej kilka spółek, z większym zapleczem kapitałowym, sukcesami wydawniczymi,
a tym samym ze zbudowanym zaufaniem inwestorów. 

Tego, póki co spółce Longterm Games brakuje, chociaż na
giełdzie jest notowana od niespełna pięciu miesięcy, to dołączyła do grona tych
podmiotów, których akcje zostały szybko przecenione o kilkadziesiąt procent, sprawiając,
że przynajmniej część akcjonariuszy “została zmuszona” być inwestorami długoterminowymi, jeśli stronią oni od księgowania pokaźnych strat na swoich rachunkach.

Źródło:
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMiędzynarodowe spotkanie w Sielpi [zdjęcia]
Następny artykułPo co komu ścieżki rowerowe? Rowerzyści i tak jeżdżą po przejściach dla pieszych