A A+ A++

Podsumowanie kampanii cukrowniczej 2022/2023 w Krajowej Grupie Spożywczej S.A.  
Zakończyła się XXI kampania cukrownicza w Krajowej Grupie Spożywczej S.A.
Kampania trwała średnio 114 dni i w porównaniu do poprzedniego roku była dłuższa o 9 dni. Spółka zakontraktowała ponad 6,4 mln ton buraków cukrowych na areale o powierzchni 104 tys. ha. Umowy kontraktacji zawarło 12,5 tyś. Plantatorów.
Skup surowca rozpoczął się 6 września 2022 r. w Cukrowni Dobrzelin. Następnie do skupu przystąpiły cukrownie: Kruszwica (07.09.2022), Malbork (10.09.2022), Nakło (19.09.2022), Kluczewo (20.09.2022) Krasnystaw (4.10.2022) i  Werbkowice (7.10.2022)
Średni plon dla Spółki wyniósł blisko 63 ton z hektara i był to wynik lepszy niż w poprzedniej kampanii.

Z uwagi na warunki atmosferyczne plon był zróżnicowany regionalnie od 58 t/ha w rejonie Cukrowni Nakło do blisko 72 t/ha w rejonie Malborka. Średnia polaryzacja skupowa wyniosła 16,7%. Natomiast najwyższą średnią polaryzację miały buraki cukrowe dostarczone przez Plantatorów do Cukrowni Krasnystaw – 17,6%.
Krajowa Grupa Spożywcza w swoich siedmiu cukrowniach wyprodukowała ponad 917 tys. ton cukru, co jest jednym z najlepszych wyników w ponad 20 – letniej historii działalności Spółki.  
Osiągnięcie dobrych wyników techniczno-produkcyjnych było możliwe zarówno dzięki zaangażowaniu Pracowników i Plantatorów Spółki, jak również dzięki realizacji zadań inwestycyjnych i remontowych w poszczególnych cukrowniach.
Należy zauważyć, że warunki pogodowe w 2022 roku były bardzo zróżnicowane. W niektórych rejonach brak opadów oraz niskie temperatury w marcu ograniczały możliwości optymalnego przygotowania stanowiska pod wysiew nasion. Niskie temperatury spowalniały wschody roślin, a występujące lokalnie gwałtowne zjawiska atmosferyczne niszczyły zasiewy i przyczyniały się do konieczności przesiewów zniszczonych plantacji. Presja chwościka oraz szkodników w stosunku do ubiegłych kampanii była dużo mniejsza, co wpłynęło na dobrą zdrowotność korzeni buraka cukrowego. Zbiór buraków na początku kampanii przebiegał bardzo sprawnie dzięki dogodnym warunkom atmosferycznym. Początek grudnia przyniósł spadek temperatury, po czym nastąpiło wyraźne ocieplenie, co w niektórych rejonach nieznacznie utrudniło pracę kombajnów i doczyszczarek.
Jak podkreśla Józef Pawela, Przewodniczący Rady Związków Plantatorów Buraka Cukrowego przy Krajowej Grupie Spożywczej S.A. kampania przebiegała bardzo sprawnie: „Kampania w Cukrowni Kruszwica została zakończona jeszcze przed końcem 2022 roku. Ze względu na sprawny przerób nie  doszło do degradacji surowca. Z uwagi, iż od lat na terenie województwa kujawsko-pomorskiego borykamy się z lokalnymi niedoborami wody, mamy duże zróżnicowanie plonu pomiędzy poszczególnymi gminami. Niedobór wody to jedne z najtrudniejszych czynników, z którym musimy się mierzyć jednak mogę stwierdzić, że plony na ogół były zbliżone do tych z poprzednich lat, a nawet w niektórych rejonach dużo lepsze.”
 
Szymon Smajdor
Zastępca Dyrektora Departamentu – Rzecznik Prasowy
Departament Marketingu

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNajważniejsza dziś jest Ona
Następny artykuł181 mln zł z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg!