Łacińskie pestis znaczy “zaraza” lub “zguba”. Jak wiemy z historii ta choroba, która przybierała formę rozległych zmian martwiczo-zgorzelinowych w skórze o czarnej barwie, do zguby doprowadziła miliony. Symbolem walki z pandemią w tamtych czasach stał się charakterystyczny ubiór ochronny, który od XVI do XVIII wieku zakładali lekarze. Medycy do pracy zakładali maskę w kształcie dzioba, do której wkładali wonne olejki tłumiące fetor rozkładających się zwłok.
Przez lata o rozprzestrzenianie się epidemii obwiniano szczury oraz bytujące na nich pchły. Z publikacji opublikowanej w Proceedings of the National Academy of Sciences wyłania się zupełnie inny wniosek.
Naukowcy postanowili sprawdzić, w jaki sposób rozprzestrzenia się zaraza, dokonując symulacji infekcji i przyglądając się: szczurom, transmisji drogą powietrzną oraz wszom i kleszczom, które bytują na ciele i ubraniach człowieka.
Niewielkie poparcie historyczne i archeologiczne
Podczas badań naukowcy jednoznacznie odrzucili pierwszy i drugi wariant. “Zaraza rozprzestrzeniała się zbyt szybko, aby to szczury mogły być jej nosicielami. Poza tym takie twierdzenie ma niewielkie poparcie historyczne i archeologiczne. Gdyby rzeczywiście szczury były główną przyczyną zarazy, to byłoby więcej archeologicznych dowodów na istnienie martwych gryzoni” – czytamy w BBC.
Zespół badaczy z uniwersytetów w Oslo i Ferrarze jednoznacznie orzekł, że nosicielami dżumy były ludzkie wszy. “Jest mało prawdopodobne, aby dżuma rozprzestrzeniała się tak szybko, gdyby była przenoszona przez szczury. Przenoszenie zarazy z osoby na osobę jest bardziej wiarygodne” – powiedział profesor Stenseth.
Lekcje z historii
Jednocześnie profesor podkreślił, że badanie to ma przede wszystkim znaczenie historyczne. Ma na celu zrozumienie tego, co wydarzyło się podczas jednej z najbardziej niszczycielskich pandemii w historii ludzkości. “Zrozumienie tego, co dzieje się podczas epidemii, jest zawsze dobre, jeśli chcesz zmniejszyć śmiertelność w przyszłości” – stwierdził na koniec.
Źródła: Proceedings of the National Academy of Sciences / BBC / History
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS