Nowe taryfikatory mandatów i punktów karny skutecznie zmieniły nawyki wielu polskich kierowców. Wraz z zaostrzeniem grzywien za wykroczenia drogowe zauważalnie spadła liczba interwencji drogówki. W całym ubiegłym roku policjanci ruchu drogowego wystawili o ponad 350 tys. mniej mandatów niż w roku 2021.
Ubiegły rok był dla polskich kierowców prawdziwą terapią szokową. Z początkiem stycznia 2022 roku obowiązywać zaczął nowy taryfikator mandatów. We wrześniu uzupełnił go nowy taryfikator punktów karnych, w tym samym czasie weszły też w życie przepisy dotyczące tzw. recydywy, czyli naliczania podwójnej stawki mandatu, w przypadku ponownego popełnienia wykroczenia z danej grupy w okresie 24 miesięcy od poprzedniego. Jak wprowadzenie nowych taryfikatorów przełożyło się na liczbę wystawianych przez policję mandatów?
Jak dowiedziała się Interia.pl, w 2022 roku policjanci ruchu drogowego wystawili w sumie 2 698 713 mandatów karnych. Oznacza to, że w porównaniu do roku 2021 liczba wystawionych mandatów zmniejszyła się aż o 352 131 sztuk.
Znaczący spadek widoczny jest w statystykach już od pierwszego dnia obowiązywania nowego taryfikatora. Jak poinformował Interię komisarz Robert Opas z biura ruchu drogowego Komendy Głównej Policji – już w styczniu 2022 roku liczba wystawionych przez policjantów drogówki mandatów spadła o ponad 18 tysięcy – z 229 854 w styczniu 2021 roku do 211 785 w styczniu 2022.
Wyraźny trend spadkowy utrzymał się przez cały rok za wyjątkiem września, gdy liczba mandatów wzrosła w porównaniu z 2021 rokiem o 48,6 tys. (ze 193,7 w 2021 r. do 242,3 tys. w 2022 r.). Skokowy wzrost liczby wystawionych przez drogówkę mandatów we wrześniu łączyć można ze wzmożonymi działaniami wynikającymi z rozpoczęcia roku szkolnego.
Policjanci szczególnie surowo traktowali w ubiegłym roku wszelkie zachowania mogące zagrażać niechronionym uczestnikom ruchu drogowego. Widać to doskonale w statystykach dotyczących mandatów wystawionych przez drogówkę kierującym za wykroczenia popełnione wobec pieszych.
W całym 2021 roku za “nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych/pieszemu wchodzącemu na przejście dla pieszych” wystawiono kierowcom 11 237 mandatów. Dla porównania, w roku 2022 takich mandatów było już – uwaga – 20 297.
Podobną zależność zauważyć można w przypadku “nieustąpienia pierwszeństwa pieszemu przy skręcaniu w drogę poprzeczną“. W roku 2021 drogówka ukarała za takie wykroczenie 1066 kierowców. W roku 2022 było ich już 2734.
Niewielkim pocieszeniem może być fakt, że w porównaniu rok do roku – z 20 259 do 17 737 spadła w Polsce liczba kierowców ukaranych za wyprzedzanie na lub w bezpośredniej bliskości przejścia dla pieszych.
Z drugiej strony – z 2 631 do 3 474 – wzrosła liczba kierowców ukaranych za – skrajnie niebezpieczne dla niechronionych uczestników ruchu drogowego – omijanie pojazdu przed przejściem dla pieszych.
Lista “najcięższych” grzechów polskich kierowców jest raczej stała. W ubiegłym roku policjanci drogówki najczęściej sięgali po bloczki mandatowe w związku z przekroczeniami prędkości. Takich mandatów wystawiono aż 2 434 111. To o 113 355 mniej niż w roku 2021.
Co pocieszające – zauważalnie, o ponad 9,3 tys., spadła liczba grzywien za nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu innemu … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS