A jednak, jak zwraca uwagę Agnieszka Górnicka, prezeska zarządu agencji badawczej Inquiry – i specjalistka od polskiego rynku e-commerce – badany w Mediapanelu ruch (na stronie internetowej lub w aplikacji) nie musiał przekładać się na zakupy za pośrednictwem platformy.
– Trzeba powiedzieć, że Shoppe ewidentnie namieszało na polskim rynku, ale też oczekiwania wobec tej platformy były bardzo duże. Mówiło się, że wchodzi azjatycki gigant, firma o ogromnym potencjale, która zmieni układ sił na polskim rynku e-commerce, w przeciwieństwie do Amazona, który też już w Polsce działa, ale jego penetracja utrzymuje się na poziomie 3-4 proc. internautów. Należy jednak zauważyć, że mniej więcej w tym samym okresie, co do Polski, Shopee weszło na kilka innych zagranicznych rynków, takich jak Brazylia, Francja, czy Indie. Z wielu tamtych rynków już się wycofało, więc wygląda na to, że problem leży bardziej po stronie Shopee jako takiego, niż samego polskiego rynku. Nie zmienia to jednak faktu, że działalności Shopee w Polsce nie można uznać za sukces, mimo prób takiego jej przedstawiania – mówi prezes Górnicka.
Shopee przegrało z Allegro
Co w takim razie poszło nie tak? Agnieszka Górnicka odpowiada: – Według badań firmy Inquiry przynajmniej raz zakupy na Shopee zrobiło 27 proc. dorosłych Polaków. Oczywiście konia z rzędem temu, kto w rok osiągnie taki wynik. Niemniej problemem Shopee niemal od początku działalności tej platformy w Polsce było utrzymanie raz zdobytego klienta. Cofnijmy się do początku zeszłego roku, czyli do tego okresu, w którym Shopee zaczęło być widoczne na polskim rynku: znajomość marki Shopee rosła, rosła penetracja rynku, ale już się pojawiali klienci, którzy deklarowali niski poziom satysfakcji. Satysfakcja potem wzrosła, ale nie na tyle, by klienci zrezygnowali z Allegro. To jednak Allegro jest benchmarkiem na polskim rynku i aby ten rynek zawojować, trzeba zaoferować minimum ten sam standard. Natomiast Shopee uruchomiło gigantyczną kampanię reklamową w czasie, kiedy jeszcze nie było w stanie zaoferować usług na tym samym poziomie, a i oferta pozostawiała dużo do życzenia – mówi prezes Górnicka i dodaje: – Sytuacja z Shopee to zresztą cenna wskazówka dla Allegro, jeśli chodzi o plany ekspansji na rynkach zagranicznych. Na innych rynkach są inne firmy e-commercowe, z którymi będzie trzeba się zmierzyć.
Czytaj też: Twórca Eobuwia zainwestował ponownie. Czy powtórzy sukces pierwszej firmy?
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS