Czy do centrum Gliwic wkrótce wjadą tylko pojazdy spełniające określone normy emisji spalin? Rozwiązanie, które na Zachodzie jest powszechne, w Polsce dopiero raczkuje, a jednym z pierwszych miast, które mogłyby zdecydować się na taki krok są Gliwice.
Strefy Czystego Transportu funkcjonują w 320 europejskich regionach miejskich. W Polsce nie ma jeszcze żadnej takiej strefy, ale od stycznia ubiegłego roku samorządy zyskały możliwość ich wprowadzenia. W Gliwicach już w lutym 2022 roku, ZDM informował o analizach związanych z wprowadzeniem SCT. Po prawie roku od tego czasu, tempo prac nie jest raczej wysokie, choć temat ruszył z miejsca, a pierwsze konsultacje były prowadzone m.in. z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią.
– W najbliższym czasie prowadzone będą analizy danych, które są niezbędne do procedowania wprowadzenia strefy czystego transportu
– informuje Jadwiga Stiborska, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach. – Zakres przygotowania do wprowadzenia SCT jest tak duży, że w chwili obecnej nie ma takiej możliwości, aby strefa została wprowadzona w tym roku – dodaje.
Zainteresowanie SCT potwierdził też gliwicki samorząd w badaniu Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych. Gliwice jako jedno z nielicznych polskich miast wyraziły chęć wprowadzenia strefy, choć uniknęły podawania konkretów dotyczących daty wdrożenia.
Strefa Czystego Transportu to obszar, po którym swobodnie poruszać się mogą tylko pojazdy spełniające określone normy emisji spalin, co redukuje zanieczyszczenie powietrza. Strefy to obszar miasta odpowiednio wybrany i oznakowany. Mogą w nich przemieszczać się zarówno pojazdy o napędzie benzynowym jak i popularne „diesle”. Kluczowe jest spełnienie odpowiednio wysokiej normy emisji spalin EURO. Badania organizacji ekologicznych (m.in. HEAL Polska) wykazują, że SCT zapewniają znaczną poprawę jakości powietrza i mają pozytywny wpływ na lokalny handel.
(msz)
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS