Z dnia na dzień, w ostatnim dniu 2022 roku cena hurtowa litra benzyny spadła o prawie 70 groszy, oleju napędowego o 84 grosze. Na stacjach spadków jednak nie zobaczymy, bo od jutra do poziomu 23% wraca podatek VAT. Przypadek?
1 dnia 2022 roku cena hurtowa benzyny bezołowiowej wynosiła 4 zł 47 gr za litr, kurs dolara wynosił wówczas 4 zł 4 gr, a cena za baryłkę ropy wynosiła wówczas 75 dolarów.
Najwyższa cena hurtowa paliwa była 2 czerwca, wówczas litr benzyny kosztował 7 zł 51 gr za litr, kurs dolara wynosił wówczas 4 zł 25 gr, a za baryłkę ropy trzeba było zapłacić 117 dolarów.
Po wybuchu wojny rząd “próbował” obniżać cenę paliw redukując VAT z 23% na 8%. Jutro, 1 stycznia 2023 roku podatek VAT wraca do poziomu 23%.
Co się stało na rynkach od czerwca?
Cena hurtowa benzyny bezołowiowej do wczoraj wynosiła 5 zł 93 gr za litr, kurs dolara to 4 zł 37 gr, cena za baryłkę ropy to 80 dolarów (9 grudnia wynosiła 71 dolarów, czyli była niższa niż przed wojną).
Nagle, 31 grudnia 2022 roku cena hurtowa spadła do poziomu 5 zł 24 gr za litr, cena baryłki ropy jest podobna dolara też. Jednak VAT od jutra pójdzie o 15% w górę, a po jego zmianie cena za litr wyniesie ponad 6 zł.
Podobna sytuacja jest z olejem napędowym, który w hurcie wczoraj kosztował 6 zł 89 gr, a dziś kosztuje 6 zł 05 gr, a po podwyżce VAT’u będzie kosztował około 6 zł 95 gr.
Wynika z tego, że w najbliższych dniach pomimo jutrzejszego wzrostu VAT’u o 15% ceny paliw wzrosną może o kilka/kilkanaście groszy.
Kto zatem, oprócz standardowej marży producenckiej, zarabiał dodatkowe 15 procent na paliwach? Wnioski możecie Państwo wyciągnąć sami.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS