A A+ A++

Społeczność Zespołu Szkół Mechanicznych i Ogólnokształcących nr 5 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego była niezwykle kreatywna podczas realizacji pilotażowej edycji programu Szkolnego Budżetu Obywatelskiego. Uczniowie nie tylko napisali siedem projektów, ale współdziałali tak, że zostały zrealizowane wszystkie: dwa miękkie i pięć twardych. Przeprowadzający akcję SBO w czterech łomżyńskich szkołach średnich Łomżyński Klaster Ekonomii Społecznej przekazał Mechaniakowi na ich wprowadzenie siedem tysięcy złotych. – Jestem bardzo zadowolony, że w naszej szkole w tym roku pojawił się Szkolny Budżet Obywatelski – podkreśla jeden z autorów projektów Michał Zieliński, dodając, że ma nadzieję, iż takich akcji będzie więcej, bo korzystają dzięki nim i szkoła, i uczniowie.

Szkolny Budżet Obywatelski, realizowany w Łomży przez Stowarzyszenie Łomżyński Klaster Ekonomii Społecznej dzięki środkom z Funduszu Inicjatyw Obywatelskich Narodowego Instytutu Wolności, jest inicjatywą mającą dać młodym ludziom nie tylko wiedzę i narzędzia do działania, ale też nauczyć ich poruszania się w świecie demokratycznych zasad i prawideł ekonomii, gdzie praca zespołowa, aktywność i inicjatywa własna zawsze przynoszą dobre efekty. W Zespole Szkół Mechanicznych i Ogólnokształcących nr 5 było to tym bardziej widoczne, ponieważ do finalnej realizacji nie trafiły dwa-trzy projekty wybrane w głosowaniu, ale aż siedem, a autorzy poszczególnych inicjatyw współpracowali ze sobą, na bieżąco konsultując ilość środków potrzebnych do ich ewentualnej realizacji. Dzięki temu w Mechaniaku zostały zrealizowane wszystkie inicjatywy zgłoszone przez młodzież, od niszowych do masowych, ale dla uczniów jednakowo ważnych, bo ich własnych. Nad prawidłową realizacją SBO w szkole czuwał zespół koordynatorów, złożony z uczniów i nauczycieli. Kamil Parol, Sylwia Kalicka, Maksymilian Pietraszewski, Bartosz Janiak, Michał Biedrzycki, Kamil Sanicki, Katarzyna Przytuła i Jakub Cekała bardzo chwalili sobie tę współpracę – tym bardziej wartościową, że zespół połączył uczniów różnych klas, w tym pierwszoklasistów będących w szkole dopiero od września. Ku radości nie tylko autorów poszczególnych projektów, ale również osób na nie głosujących, do etapu realizacji przeszły wszystkie. Wśród projektów miękkich (kwota dofinansowania dwa tysiące złotych) były to „Szkolny Turniej E – SPORTOWY” zgłoszony przez Jakuba Żołnierowicza, Piotra Napiórkowskiego, Machała Biedrzyckiego, Pawła Domańskiego, Miłosza Parzycha oraz „Sztanga – w zdrowym ciele zdrowy duch!”, zgłoszony przez Jakuba Jurkiewicza, Jakuba Kołdysa, Jakuba Czaplickiego, Kacpra Dębowskiego i Karola Karwowskiego, cieszący się ogromnym zainteresowaniem uczestników i kibiców, turniej wyciskania sztangi na ławeczce.

– Szkolny Budżet Obywatelski to bardzo fajna incjatywa! – podkreśla nauczyciel wychowania fizycznego Artur Nadolny, zadowolony nie tylko z udanego turnieju, ale również doposażenia w siatkę i profesjonalne piłki sekcji siatkówki. – Pozwoliła nam sporo zrobić, przede wszystkim pokazała, że uczniowie również mają wpływ na szkołę i mogą w niej sporo zmienić, jeśli tylko będą chcieli zorganizować się i działać. Jak widać ich pomysły zostały zaaprobowane, tak więc uczniowie są zadowoleni, że coś potrafili zrobić – liczę, że przyniesie to efekty również w przyszłości i w dorosłym życiu będą już umieli podejmować takie inicjatywy.
Projekty twarde (na ich realizację szkoła otrzymała łącznie pięć tysięcy złotych) były równie urozmaicone. Dawid Tyborowski i Amadeusz Szeligowski uznali, że warto stworzyć w bibliotece kącik czytelniczy, a swój projekt zatytułowali „Czytam więc jestem – w Mechaniaku”. „Mechasiatka” to zakup sprzętu do siatkówki, przede wszystkim piłek, zgłoszony przez Rafała Kurpiewskiego, Damiana Pietruszewskiego, Jakuba Kamińskiego, Wiktora Kacprzyka i Mateusza Komorowskiego. Ich koledzy: Oliwier Lipiński, Maciej Tyszka i Dawid Pelc uznali, że warto stworzyć „Kącik relaksu Mechaniaka” i zakupić piłkarzyki – test odbył się jeszcze w czasie spotkania podsumowującego SBO w szkole i był nad wyraz udany. „Planszowy Mechaniak” to z kolei inicjatywa miłośników gier planszowych i logicznych, Patryka Szenka, Mateusza Maszkowskiego i Piotra Szymańskiego.

Zaczęło się od tego, że chcieliśmy uczestniczyć w turnieju gier planszowych – mówi Mateusz Maszkowski. – Zebraliśmy się w trójkę i zauważyliśmy, że jest projekt Szkolny Budżet Obywatelski, dzięki któremu można pozyskać środki. – Powiedział nam o tym prof. Parol – dodaje Patryk Szenk. – I wpadliśmy na pomysł utworzenia takiego kółka, bo interesujemy się grami, planszowymi i online. Teraz jest już nas czterech, więc początek został zrobiony.

Kolejna inicjatywa to „Naładuj się! – stacja Mechaniak” przewidująca zakup stacji dokującej do ładowania telefonów komórkowych.
– To ważna inicjatywa dla szkoły i jej społeczności – zauważa Michał Zieliński. – Wiele osób korzysta ze swoich ładowarek, ale nie ma tylu gniazdek, dlatego z grupą kolegów z klasy wpadliśmy na pomysł, żeby przeznaczyć środki na ten cel, o ile oczywiście by przeszedł.
I cieszymy się, bo daliśmy radę, nasz projekt został doceniony i zrealizowany, więc teraz wszyscy uczniowie podczas przerwy będą mogli naładować swój telefon.
Podsumowanie projektu, ogłoszenie wyników i nagrodzenie osób zaangażowanych w akcję miało formę specjalnego spotkania, obejmującego prelekcję
Krzysztofa Kozickiego, członka zarządu Łomżyńskiego Klastra Ekonomii Społecznej, a uczniowie i nauczyciele Mechanika zgodnie podkreślali, że liczą na kontynuację tej wartościowej inicjatywy również w kolejnych latach.


Wszystko się udało, chociaż początki były trudne – podkreśla Kamil Parol, w bieżącym roku szkolnym, wraz z Sylwią Kalicką, opiekun samorządu szkolnego. – Można powiedzieć, że ta inicjatywa gdzieś się tliła, tak do momentu, kiedy przeprowadziliśmy pierwszą ankietę, mającą odpowiedzieć co w szkole jest dobrego, co funkcjonuje nie tak oraz jakie są potrzeby uczniów. Dało nam to domyślenia co ewentualnie można zrobić i w jaki sposób ukierunkowywać kolejne działania w tym projekcie. Kiedy zaś poszczególni uczniowie zaczęli zgłaszać swoje projekty obserwowali to inni, więc z jednego-dwóch szybko zrobiło się pięć, a ostatecznie siedem. W momencie głosowania zaczęły pojawiać się kolejne pomysły, ale niestety było już za późno, oceniam jednak, że jest to dobry początek do ewentualnego działania przy kolejnej edycji SBO w naszej szkole. Cieszy nas również to, że jak na początku przeważały inicjatywy sportowe, tak z czasem doszły do nich kolejne, choćby dotyczące kącika czytelniczego czy stacji dokującej, umożliwiającej doładowywanie telefonów. Dzięki projektowi narodziło się również kółko miłośników gier planszowych, gdzie chłopcy szybko napisali projekt i mają już z czym zaczynać.
Pilotażowy projekt Szkolnego Budżetu Obywatelskiego w Łomży odbył się w Zespole Szkół Mechanicznych i Ogólnokształcących nr 5 w Łomży; dziś mamy finał, podsumowanie zmagań uczniów. Należy podkreślić, że cała społeczność szkolna zaangażowała się w realizacje SBO czego efektem było zgłoszenia aż 7 pomysłów; osobiście podoba mi się „Kącik poetycki” zaproponowany przez uczniów Dawida Tyborowskiego i Amadeusza Szeligowskiego. Również chciałabym wyróżnić inicjatywę pn. „Sztanga”, której opiekunem był Pan Zbigniew Turowski. – podsumowuje Tomasz Wróblewski, prezes Łomżyńskiego Klastra Ekonomii Społecznej i pomysłodawca wdrażania w Łomży SBO. – Pewne schematy i wzorce myślenia dają bezpieczeństwo uczniom, zapewne bez nich trudno egzystować. Jednocześnie, bez wychodzenia z schematu, nic byśmy nie osiągnęli. Warto pamiętać, że kreatywność można pobudzić. To duża zasługa nauczycieli Pana Artura Nadolnego oraz Kamila Parola za co serdecznie dziękuje.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułDesperacja Rosjan. Opancerzają czołgi T-80U obciążnikami do traktora
Następny artykułBuczek. 100 urodziny Pani Marianny Ciabiady