Radni Rady Miasta Zambrów Kamil Kowalczyk, Anna Truchel i Radosław Bańkowski złożyli wniosek do Przewodniczącego Rady Miasta Zambrów o rozszerzenie porządku obrad o projekt uchwały dotyczący przyjęcia Apelu do Rządu RP w przedmiocie wycofania z dalszego procedowania projektu „Ustawy o ochronie ludności oraz stanie klęski żywiołowej”.
W załączeniu projekt uchwały:
UCHWAŁA NR RADY MIASTA ZAMBRÓW z dnia 2022 r.
w sprawie przyjęcia Apelu do Rządu RP w przedmiocie wycofania z dalszego procedowania projektu „Ustawy o ochronie ludności oraz stanie klęski żywiołowej”
Na podstawie art. 18 ust. I ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 559 z późn. zm.), Działu II, Rozdziału 2, § 14 pkt 2, ppkt 4) Statutu Miasta Zambrów stanowiącego załącznik do uchwały Nr 26/V/03 Rady Miasta Zambrów z dnia 25 lutego 2003 r. w sprawie: uchwalenia Statutu Miasta Zambrów z późn. zm.
Rada Miasta Zambrów
uchwala:
§ 1
1. Przyjąć Apel do Rządu RP w przedmiocie wycofania z dalszego procedowania projektu „Ustawy o ochronie ludności oraz stanie klęski żywiołowej „. Treść Apelu stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Zambrów.
§ 3
3. Zobowiązuje się Burmistrza Miasta Zambrów do przekazania niniejszej Uchwały:
1. Prezydentowi RP,
- Prezesowi Rady Ministrów,
- Marszałkowi Sejmu RP,
- Marszałkowi Senatu RP.
§ 4
4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Miasta Zambrów
Załącznik do uchwały Nr Rady Miasta Zambrów z dnia2022 r.
Apel do Rządu RP o wycofanie z dalszego procedowania projektu „Ustawy o ochronie ludności oraz stanie klęski żywiołowej”.
Rada Miasta Zambrów wyraża stanowczy sprzeciw wobec działań zmierzających do przyjęcia Ustawy o ochronie ludności oraz o stanie klęski żywiołowej. Projektowana regulacja prawna przedstawiona przez resort Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji:
- zakłada wprowadzenie dwóch nowych „stanów nadzwyczajnych” tj. : stanu pogotowia i stanu zagrożenia co pozostaje w sprzeczności z przepisami obowiązującej Konstytucji RP zawierającej w art. 228 ust. I zamknięty katalog stanów nadzwyczajnych (stan wojenny, stan wyjątkowy oraz stan klęski żywiołowej). Unormowanie zawarte w art. 228 ust. 1 Konstytucji jest równoznaczne z zakazem ustanawiania w drodze ustawowej innych stanów nadzwyczajnych niż wymienione w tym przepisie. Niezależnie od powyższego zwrócenia uwagi wymaga, iż przesłanki do wprowadzenia nowych stanów są nieostre i mogą rodzić pole do nadużyć ze strony organów je wprowadzających, zważywszy na brak w tym zakresie jakichkolwiek mechanizmów kontroli wprowadzania tego rodzaju stanów. Niezmiernie ważne jest, iż w określony w ustawie zasadniczej stan nadzwyczajny jest ostatecznością i wyjątkiem, a nie narzędziem, które ma być wykorzystywane do rozwiązywania problemów, które nie wpisują się w kategorię szczególnych zagrożeń w rozumieniu art. 228 ust. 1 Konstytucji,
- ogranicza samodzielność jednostek samorządu terytorialnego — poprzez zawieszanie przez Prezesa Rady Ministrów organów jednostki samorządu terytorialnego wójtów/burmistrzów/prezydentów, rad gminy/miast w przypadków stanów wskazanych w projekcie ustawy, kiedy organy te nie zrealizują założeń/celów wyznaczonych przez organy administracji rządowej, wynikających z wydawanych poleceń (nie wykonanie poleceń, niewłaściwe wykonywanie poleceń, brak skuteczności w realizacji działań) i wprowadzenie w ich miejsce pełnomocników, będących faktycznie komisarzami rządowymi przejmujących zadania organów samorządu. Oznacza to możliwość unicestwienia organów samorządowych, tak w zakresie realizacji zadań i pełnionych funkcji oraz odebrania gminom samodzielności, będącej wartością chronioną Konstytucją RP, jako jednego z fundamentów ustroju terytorialnego Państwa. W pewnym uproszczeniu rozwiązania zamieszczone w projekcie ustawy dają wojewodzie możliwość przejmowania w trybie natychmiastowym zadań samorządu, który nie wyraża woli poddania się mechanizmowi ręcznego sterowania ze strony administracji rządowej,
- marginalizuje organy wykonawcze i stanowiące jednostek samorządu terytorialnego do roli podmiotów wykonujących dyspozycje rządu,
- stwarza ryzyko, iż w związku z wprowadzeniem stanów wskazanych w ustawie pod pretekstem minimalizacji skutków zagrożeń jakie mogą wynikać z racji wprowadzenia tych stanów, będą wprowadzane ograniczenia wolności, praw człowieka i obywatela, rozciągające się na sferę osobistą i majątkową jednostki. Restrykcje usprawiedliwione wprowadzonym stanem przybierające czy to postać zawieszenia działalności gospodarczej lub zakazu prowadzenia działalności określonego rodzaju mogą ponownie przyczynić się do ruiny finansowej i społecznej wielu osób, z kolei możliwość wykorzystania mienia (ruchomego oraz nieruchomości), nakaz opróżniania lokali bez zgody właściciela, konieczność udostępniania pomieszczeń będzie bez wątpienia godzić w „święte prawo własności”.
Rada Miasta Zambrów apeluje o respektowanie w toku prac nad zmianami prawa w Polsce postanowień Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz apeluje do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Parlamentu, Rządu Rzeczypospolitej Polskiej o nie przyjmowanie rozwiązań, które z jednej strony godzą w samodzielność i niezależność samorządu terytorialnego, a z drugiej stanowią zapowiedź daleko idącej ingerencji w prawa człowieka, prawa obywateli Rzeczypospolitej Polskiej. W związku z powyższym wnosimy o wycofanie z dalszego procedowania projektu „Ustawy o ochronie ludności oraz stanie klęski żywiołowej .”
Uzasadnienie
Zgodnie z § 14 pkt 2, ppkt 4), Działu II, Rozdziału 2, obowiązującego Statutu Miasta Zambrów, Rada Miasta Zambrów może w trybie przewidzianym dla uchwał podejmować apele.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS