Pasażerowie podróżujący na trasach aglomeracyjnych zyskali 10 nowych autobusów MAN Lion’s Intercity. Zaczęły one kursować 28 grudnia na trzech liniach: 222 („Czyżyny Dworzec” – „Słomniki Osiedle”), 301 („Nowy Kleparz” – „Niepołomice Dworzec”) i 238 („Bronowice Małe” – „Młynka Pętla”).
Nowe autobusy zostały zamówione z myślą o podmiejskich, dłuższych trasach. Pojazdy mają długość 13,2 m i dwie pary drzwi. Dzięki temu w środku jest sporo miejsc siedzących, bo aż 46 (oraz dodatkowe 32 miejsca stojące). Każdy fotel jest wyposażony w pasy bezpieczeństwa. Wszystko po to, aby pasażerom na dłuższych aglomeracyjnych trasach bezpiecznie i wygodnie się podróżowało. Autobusy są także dostosowane do podróży osób z ograniczoną mobilnością – gwarantuje to w części niska podłoga, funkcja przyklęku, czyli obniżenia podłogi przez kierowcę oraz specjalna platforma dla osób poruszających się na wózkach.
Autobusy są wyposażone w klimatyzację, monitoring oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej (tablice wyświetlające trasę przejazdu oraz głosowe zapowiadanie przystanków). Nowe pojazdy mają silniki spełniające najwyższe normy Euro 6. W związku z tym, że będą wykorzystywane na dłuższych trasach aglomeracyjnych, każdy z nich został zaopatrzony w koło zapasowe oraz haki holownicze, dzięki czemu mogą być wykorzystywane do ciągnięcia przyczepek rowerowych na liniach rekreacyjnych.
10 autobusów firmy MAN zostało zamówionych w formie leasingu przez Krak-Trans-Rem sp. z o.o. (spółkę-córkę MPK SA).
Warto podkreślić, że autobusy marki MAN mają długą historię w Krakowie. Pierwsze autobusy MAN trafiły do Krakowa z Norymbergi w 1989 r. i były to pojazdy używane.
Pierwszy nowy MAN typu SG242 dotarł do Krakowa w maju 1992 r. i trafił do zajezdni w Czyżynach. Krakowski MAN był wtedy najprawdopodobniej pierwszym fabrycznie nowym autobusem zakupionym w Europie Zachodniej, który trafił do Polski po przemianach gospodarczych w 1989 r.. Co ciekawe, jest to najprawdopodobniej najdłużej eksploatowany przez MPK SA autobus w Krakowie. W ciągu ponad dwudziestoletniej eksploatacji przejechał ponad 800 tys. km. Został wycofany z regularnego ruchu dopiero we wrześniu 2013 r. Obecnie jest autobusem zabytkowym.
Kolejne autobusy tego producenta, o nazwie MAN NG313, w liczbie 10 sztuk woziły pasażerów w Krakowie w latach 2001–2016.
pokaż metkę
Osoba publikująca:
Tomasz Róg
Podmiot publikujący:
Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji:
2022-12-27
Data aktualizacji:
2022-12-28
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS