Znana jest już dokładna data likwidacji Śląskiej Karty Usług Publicznych. O tym jakie zmiany czekają w związku z tym pasażerów już za kilka miesięcy, rozmawiamy z Grzegorzem Kwitkiem, członkiem zarząd Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, odpowiedzialnym za transport.
Grzegorz Żądło: Nasz tekst o tym, że w marcu 2023 roku karta ŚKUP przejdzie do historii, wywołał duże emocje wśród pasażerów. Pojawiło się wiele pytań, z których jedno przewijało się najczęściej: A co, jeśli ktoś nie zainstaluje nowej aplikacji albo nie używa smartfona?
Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM: Po pierwsze, wszystkie będące w użyciu karty ŚKUP zachowują swoją ważność do czasu, na jaki zostały wydane. Niektórzy będą więc mogli z nich korzystać jeszcze przez kila lat. Owszem, w marcu 2023 roku system ŚKUP w obecnej formie zostanie wyłączony, ale karty będzie można nadal używać.
Tyle, że będzie bezużyteczna, jeśli ktoś nie założy konta w nowym systemie o nazwie Transport GZM i nie przeprowadzi migracji danych z konta ŚKUP?
Oczywiście stawiamy przede wszystkim na rozwiązania online i aplikacje na smartfony. Rzeczywiście, żeby dalej móc korzystać z plastikowej karty, trzeba będzie założyć konto w systemie Transport GZM.
Kto zajmie się migracją danych pasażerów pomiędzy kontami?
Pasażer będzie mógł to zrobić sam przez internet. To będzie naprawdę proste. Jeśli jednak ktoś będzie potrzebował pomocy, to do dyspozycji będą pracownicy Punktów Obsługi Pasażera oraz infolinii.
Ci, którzy nie chcą polegać wyłącznie na smartfonach, będą mogli wyrobić sobie nową plastikową kartę – Metrokartę. Czym będzie się ona różniła od karty ŚKUP?
Nowe karty zmienią się wizualnie i technologicznie. Będą wykonane z trwalszych materiałów i będą miały nową szatę graficzną. Nie będą na nich nadrukowane zdjęcia i dane osobowe użytkownika. Dane te będą potrzebne jedynie do założenia konta imiennego i będą wyświetlane podczas kontroli biletów na terminalu kontrolera.
Główna różnica będzie jednak taka, że plastikowa karta będzie tylko jednym z możliwych identyfikatorów danych, które znajdą się w chmurze. Nie będzie już ich nośnikiem.
A konkretnie? Obecnie na karcie ŚKUP koduje się różne bilety, głównie długookresowe. W Metrokarcie będzie podobnie?
Niezupełnie. Bilety długookresowe będzie można kupić poprzez aplikację albo portal systemu Transport GZM, kiedy ktoś założy w nim konto. Metrokarta może być jednym z dokumentów, które podczas kontroli biletów umożliwią identyfikację pasażera i sprawdzenie czy zakupił odpowiedni bilet na przejazd.
Jakie będą inne możliwości identyfikacji?
Może to być zarówno smartfon i ściągnięta na niego aplikacja Transport GZM, jak i dowód osobisty, karta płatnicza albo legitymacja szkolna. Wszystko zależy od tego, jaki dokument zostanie „podpięty” do konta pasażera. Podczas kontroli biletów pasażer będzie musiał zostać w jakiś sposób zidentyfikowany.
Nasi czytelnicy obawiają się, że nowy system i nowe karty mogą stanowić utrudnienie dla seniorów
Dla seniorów, którzy już teraz korzystają z karty ŚKUP, nie będzie to stanowiło żadnego utrudnienia. Nadal w sprzedaży będą bilety papierowe, tak jak dotychczas. Dodatkowo osoby powyżej 70. roku życia nie muszą niczego wyrabiać, bo podróżują bezpłatnie. Muszą mieć tylko przy sobie jakiś dokument ze zdjęciem potwierdzający wiek. Z kolei emeryci, którzy mają uprawnienia do przejazdów z 50% ulgą, jeśli będą chcieli kupić bilety długookresowe, będą musieli założyć konto w systemie Transport GZM, a podczas kontroli okazać, tak jak dotychczas, dodatkowo legitymację emeryta, jeżeli ulga nie będzie zakodowana w systemie.
A co z dziećmi i młodzieżą w wieku 7-16 lat? Obecnie korzystają z komunikacji ZTM bezpłatnie, ale ulgę muszą mieć zakodowaną na karcie ŚKUP
W przypadku tej grupy pasażerów nadal trzeba będzie mieć zakodowaną zniżkę, co oznacza konieczność posiadania konta w nowym systemie. Teoretycznie mogłaby wystarczyć sama legitymacja szkolna, ale akurat w przypadku dzieci i młodzieży do 16. roku życia potrzebujemy dokładnych danych do rozliczeń. Ponadto w obecnych dokumentach nie ma informacji o miejscu zamieszkania, co uniemożliwia weryfikację uprawnienia wyłącznie na podstawie samej legitymacji.
Kiedy będą wydawane nowe Metrokarty?
Wraz z uruchomieniem kolejnego etapu, czyli na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2023 roku.
To trochę później niż ma zacząć funkcjonować aplikacja Transport GZM, której start zaplanowany został na 16 stycznia 2023 roku. Czy ten termin jest niezagrożony?
Cały proces wdrażania nowego systemu został zaplanowany w dwóch etapach. W pierwszym zostanie uruchomiona aplikacja, natomiast drugi etap to uruchomienie pełnej funkcjonalności z wydawaniem nowych kart. Robimy wszystko, żeby w połowie stycznia nowa aplikacja była już dostępna dla pasażerów. Kilka dni temu rozpoczęliśmy testy systemu, a na początku stycznia rozpoczną się testy „w warunkach bojowych”, czyli w autobusach, tramwajach i trolejbusach. W celu zapewnienia płynnego przejścia z jednego systemu na drugi, w początkowym okresie będzie dostępny zarówno dotychczasowy, jak i nowy system.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS