Za największy statek na świecie uznaje się supertankowiec TT Knock Nevi, wcześniej znany jako Seawise Giant, Happy Giant i Jahre Viking. Jego wymiary wynosiły 458,45 m długości, i 68,8 m szerokości. Jego nośność, czyli parametr oznaczający zdolność przewozową, wynosiła 647 955 ton. Statek mógł rozpędzić się do prędkości 16 węzłów (czyli ok. 29.63 km/godz.).
Największy statek świata był wybudowany w Japonii
Największy statek w historii został zbudowany w stoczni Oppama na japońskiej wyspie Honsiu w latach 1979-1981. Jednostka przeznaczona była do transportowania ropy naftowej z Zatoki Perskiej do reszty świata.
Supertankowiec w 1986 r., jeszcze pod nazwą Seawise Giant, został trafiony irackim pociskiem w czasie trwania konfliktu zbrojnego pomiędzy Irakiem a Iranem. Jednostka została uznana przez ubezpieczyciela za zniszczoną i wycofana z normalnego użytkowania.
Polak ostatnim dowódcą supertankowca
Tankowiec pod koniec wojny na Bliskim Wschodzie został wykupiony przez norweską firmę Norman International, która przetransportowała go do Singapuru i wyremontowała. Zmieniono mu również nazwę na Happy Giant.
Już w 1991 ponownie zmienił właściciela i nazwę – od teraz podpisany był jako Jahre Viking. Kolejnym właścicielem od 2004 r. został norweski koncern Fred.Olsen Production ASA, który z kolei przerobił maszynę na pływający magazyn na polu naftowym u wybrzeży Kataru – od tego czasu nosił już nazwę TT Knock Nevi.
Ostatnim dowódcą supertankowca w latach 2005-2009 był polski kapitan Wiktor Bąk. Supertankowiec został zezłomowany w porcie Alang na zachodnim wybrzeżu Indii, czyli jednej z największych stoczni złomowych. Co ciekawe, decyzja nie miała związku z wiekiem jednostki, a jej rozmiarami – supertankowiec nie mógł bowiem swobodnie przepłynąć przez najważniejsze kanały morskie na świecie, czyli np. kanał Sueski, Panamski czy La Manche.
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS