A A+ A++

Zimowa podróż to wyzwanie nie tylko dla kierowców, ale też samochodów. Zmieniające się warunki pogodowe potrafią zaskoczyć tak samo jak wzmożony ruch drogowy. Dlatego warto mieć dobrze przygotowany samochód. Jedną z ważniejszych rzeczy jest zwrócenie uwagi na głębokość bieżnika w oponach. Dlaczego jest to ważne? Ogumienie w aucie to jedyny styk pojazdu z nawierzchnią. Zły ich stan to większa możliwość poślizgu, a tym samym niebezpiecznej sytuacji drogowej. Warto zatem pamiętać, że im większa jest jego grubość, tym sprawniej opona radzi sobie na drodze. Bieżnik opon zimowych ma liczne nacięcia i rowki, zaprojektowane z myślą o trudniejszych warunkach drogowych, wgryzaniu się w śnieg i efektywnym odprowadzaniu wody oraz błota pośniegowego spod kół. Pamiętajmy też, że minimalna wysokość bieżnika, którą dopuszczają polskie przepisy drogowe, wynosi 1,6 mm. Jest to jednak wartość graniczna, do której nigdy nie powinniśmy docierać. Producenci opon zalecają wymianę opon zimowych na nowe, kiedy bieżnik osiągnie 4 mm. Jest to podyktowane troską o bezpieczeństwo. Zbyt niski bieżnik to gorsze osiągi opon i większa podatność na przykład na aquaplaning.

Kolejna ważna sprawa to sprawdzenie ciśnienia w oponach, również w kole zapasowym. Poziom ciśnienia w ogumieniu powinien być optymalny przez cały okres eksploatacji samochodu. Zbyt niskie lub zbyt wysokie ma swoje konsekwencje. Bieżnik nie przylega do jezdni odpowiednią częścią swojej powierzchni. Zimą można łatwo to sprawdzić przyglądając się śladom pozostawionym przez opony na śniegu. Przy zbyt niskim poziomie ciśnienia wydłuża się droga hamowania, pogarsza przyczepność oraz sterowalność auta na zakrętach. Zwiększa się hałas, a także zużycie paliwa, co przekłada się na wyższe koszty eksploatacji auta. Z kolei zbyt wysokie ciśnienie przyspiesza zużycie zawieszenia i również zmniejsza przyczepność. W trasie niezbędna jest również dbałość o widoczność. Przed wyjazdem w świąteczną podróż sprawdź poziom płynów eksploatacyjnych (np. chłodniczego, hamulcowego, oleju silnikowego i płynu do spryskiwaczy). Skontroluj także stan oświetlenia w aucie: światła mijania, długie, tylne + stop, kierunkowskazy, czy świecą właściwie i czy żadna żarówka nie jest przepalona. Nie zapomnij o wycieraczkach – niesprawna wycieraczka to gorsze pole widzenia drogi, a to ma bezpośredni wpływ na nasze bezpieczeństwo podczas jazdy.

Świąteczne podróże nie zawsze ograniczają się wyłącznie do Polski. Wybierając się dalej warto zawczasu zapoznać się przepisami obowiązującymi w poszczególnych krajach. W zależności od Państwa, różnią się przepisy dotyczące m.in. wyposażenia obowiązkowego w samochodzie. Dotyczy to również ogumienia. W niektórych państwach można nie tylko dostać wysoki mandat, ale również stracić prawo do ubezpieczenia, jeśli doszłoby do wypadku. Na ten przykład można wymienić m.in. Holandię, Polskę czy Wielką Brytanię, opony zimowe nie są obowiązkowe, co wynika ze zmiennych warunków pogodowych. Są jednak kraje, w których istnieje konieczność wymiany opon na zimowe tylko w określonym czasie, jeśli wymagają tego warunki atmosferyczne. Do takich zaliczają się Norwegia, Szwecja, Finlandia, Niemcy, Czechy i Francja. Inna grupa to kraje, w których wymiana opon jest obowiązkowa w określonym czasie. Są to m.in. Włochy, Litwa, Estonia, Łotwa czy Słowenia.

W badaniu przeprowadzonym na zlecenie Goodyear, nieco ponad połowa (54 proc.) ankietowanych europejskich kierowców zadeklarowała, że sprawdza przepisy dotyczące opon zimowych obowiązujące w krajach docelowej podróży. Największą świadomość w tym względzie wykazują polscy i rumuńscy kierowcy. A jakie opony wybrać? Z pomocą wyboru przychodzą nowoczesne technologie. Przykładowo wspomniana marka Goodyear używa technologii Traction Grip oraz Winter Grip, dostępną w oponach Goodyear UG Performance+. Traction Grip to zastosowanie nowej żywicy, która zwiększa zdolność opon do odkształcania i powrotu do pierwotnej formy. Efektem jest lepsze przekształcanie sił hamowania w przyczepność – zarówno na suchej, jak i mokrej lub ośnieżonej nawierzchni. Z kolei technologia Winter Grip opiera się na wykorzystaniu nowej mieszanki gumy, zapewniającej lepszą elastyczność bieżnika w warunkach zimowych – … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKonsul Generalny Węgier odwiedził I LO w Przemyślu
Następny artykułOrban: W naszym interesie nie jest rezygnacja ze stosunków gospodarczych z Rosją