Inflacja w grudniu 2021 roku wyniosła 8,6 procent w ujęciu rocznym. Wskaźnik za grudzień 2022 roku poznamy dopiero na początku stycznia, ale w listopadzie inflacja wyniosła 17,5 proc. Spowodowało to, że – z jednej strony – na te same produkty, co rok wcześniej, musimy wydać znacznie więcej i nasze świąteczne wydatki wzrosły, a z drugiej – jednym ze skutków wysokiej inflacji jest zmniejszenie u wielu osób kwoty, którą mogą one przeznaczyć na święta.
Według najnowszego sondażu United Surveys, w ubiegłym roku wydatki na święta Bożego Narodzenia w wysokości do 300 zł miało zamiar ponieść 11,6 proc. Polaków, a w tym roku – 12,5 proc. Zrobienie zakupów w łącznej kwocie od 300 zł do 500 zł w 2021 roku deklarowało 21 proc. ankietowanych, a w 2022 r. – 28,4 proc.
Na prezenty, żywność i inne świąteczne cele kwotę od 500 do 1000 zł w ubiegłym roku chciało wydać 42,7 proc. Polaków – w tym roku już tylko 32,4 proc. Mniej o 1-2 tys. zł w portfelu po świętach w 2021 roku miało zostać u 10,4 proc. badanych, z kolei w 2022 r. – u 10,2 proc.
5,6 proc. Polaków planowało wydać od 2 tys. do 3 tys. zł na święta na Boże Narodzenie AD 2021, a w tym roku odsetek ten wynosi 5,7 proc. Duży wzrost liczby konsumentów odnotowano z kolei w przypadku wydatków świątecznych w wysokości powyżej 3 tys. zł – w 2021 roku 1,2 proc. ankietowanych miało takie plany, a w bieżącym – 3,3 proc.
Badanie było przeprowadzone w dniach od 16 do 18 grudnia 2022 r. na reprezentatywnej grupie 1000 dorosłych mieszkańców Polski.
Jak wynika z badania, największy wzrost liczby osób, które planują wydać na święta do 300 zł – w porównaniu roku 2022 z 2021 – odnotowano w przypadku tych, którzy nie deklarują dochodu – z 8 proc. rok temu do 70 proc. obecnie. Co ciekawe, również wśród Polaków o dochodach w wysokości od 5000 do 6999 zł nastąpił wzrost w przypadku zakupów w kwocie do 300 zł – z 0 proc. w 2021 roku do 13 proc. w bieżącym.
Więcej w tym roku, w porównaniu z ubiegłym, jest także osób w wieku 40-49 lat, które na święta planują przeznaczyć do 300 zł (4 proc. ankietowanych w 2021 r., a 13 proc. w 2022). W przypadku tej kwoty również o kilkanaście – z 4 proc. do 18 proc. – zwiększyła się liczba badanych z miast o liczbie mieszkańców od 50 do 250 tys. w porównaniu roku minionego i bieżącego.
Zaledwie 2 proc. ankietowanych, którzy mają dzieci w wieku 3-18 lat, chciało w 2021 roku wydać na święta Bożego Narodzenia kwotę do 300 zł. Obecnie odsetek ten wynosi 33 proc.
Z 4 proc. do 13 proc. – gdy porównamy rok 2021 do 2022 – wzrosła liczba badanych, którzy chcą wydać na święta powyżej 3 tys. zł, a sami zarabiają powyżej 7 tys. zł.
Zauważalnie wzrosła również liczba osób w wieku 30-39 lat, a także 60-69 lat, które na przedświąteczny szał zakupów chcą wydać kwotę powyżej 3 tys. zł. W 2021 roku 0 proc. badanych składało takie deklaracje, a rok później – 8 proc.
Również więcej osób posiadających dzieci w wieku od 3 do 18 lat wyda na Boże Narodzenia ponad 3 tys. zł – w 2021 r. było to 3 proc. a w 2022 – 11 proc.
Zauważalny wzrost liczby Polaków wydających więcej niż 3 tys. zł na święta nastąpił również w miastach powyżej 250 tys. osób – z 1 proc. w ubiegłym roku do 7 proc. w roku bieżącym.
Ciekawostką jest to, że z 0 proc. w 2021 r. do 2 proc. w 2022 r. wzrosła również liczba osób po 70. roku życia, które na zakupy przedświąteczne planują wydać powyżej 3 tys. zł.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS