A A+ A++

Dziewięć firm złożyło oferty w przetargu na budowę nowej linii tramwajowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą do tzw. osiedla Jar. Po jej wybudowaniu miasto wzbogaci się o ponad 5,5 km nowej linii tramwajowej, nowe przystanki z Systemem Informacji Pasażerskiej, zielone torowiska i kwietne łąki. Nie zabraknie też nowych drzew i krzewów.

Budowa nowej linii tramwajowej do tzw. osiedla Jar to element projektu “Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT City II”, współfinansowanego z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Umowę o dofinansowanie prezydent Torunia Michał Zaleski podpisał 3 sierpnia 2017 r. Początkowo unijne dofinansowanie wynosiło 195,6 mln zł, ale miasto pozyskało dodatkowe środki i obecnie jest to 213,3 mln zł. Cały projekt, o łącznej wartości ponad 400 mln zł, składa się z 8 zadań, dzięki którym zostanie usprawniony transport publiczny w mieście. Część z nich zostało już zrealizowanych lub jest w trakcie realizacji. I4 autobusów hybrydowych od dwóch lat wozi już pasażerów toruńskiej komunikacji miejskiej, na zakup 6 autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ich ładowania oraz 5 niskopodłogowych tramwajów podpisano już umowy. Nowe tramwaje PESY, autobusy i ładowarki szybkiego i wolnego ładowania mają trafić do Torunia w 2022 r. Trwa także modernizacja odcinków torowisk wraz z siecią trakcyjną.

Linia na tzw. osiedle Jar

Nowa linia tramwajowa przebiegać będzie z centrum Szosą Chełmińską, ul. Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego do nawrotu w ul. Strobanda. Zapewi dojazd mieszkańcom dynamicznie rozwijającego się osiedla. To kolejny element rozbudowy nowoczesnego, ekologicznego transportu miejskiego w Toruniu. Przypomnijmy, że poprzednią nową linię – na Bielany – uruchomiono 24 czerwca 2014 r., zaś w grudniu ub.r. oddano do użytku łącznik torowy pomiędzy pl. Artylerii Polskiej a pl. Niepodległości.

Wykonawcą dokumentacji projektowej budowy nowej linii tramwajowej jest Databout Sp. z o.o. (dawniej WYG International). Firma w ramach kontraktu odpowiedzialna jest także za uzyskanie niezbędnych decyzji zezwalających na realizację robót dla inwestycji.

Przetarg został podzielony na dwie części:

  • Część A:  „Budowa nowej linii tramwajowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą do os. Jar na odcinku ulic: Watzenrodego od skrzyżowania z ul. Strobanda (z tym skrzyżowaniem), Ugory, Polnej i Legionów do przejazdu kolejowo-drogowo-tramwajowego”;
  • Część B:  „Budowa nowej linii tramwajowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą do os. Jar na odcinku ulic: Legionów od przejazdu kolejowo-drogowo-tramwajowego (z tym przejazdem), Ronda Czadcy, Długiej i Szosy Chełmińskiej do skrzyżowania przy pl. NOT (z tym skrzyżowaniem) wraz z wyposażeniem podstacji trakcyjnej”.

Oferenci mogli składać oferty częściowe, na poszczególne zadania. Na całość zamawiający planował przeznaczyć 158 mln zł brutto.

Wykaz ofert złożonych w przetargu

Wykaz ofert przetargowych

Oferty zostaną teraz sprawdzone pod względem formalnym i merytorycznym.

Wykonawca będzie miał za zadanie budowę torowiska tramwajowego o łącznej długości ponad 5,5 km oraz sieci trakcyjnej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, budowę przejazdu kolejowo-drogowo-tramwajowego na ul. Legionów, budowę i przebudowę fragmentów jezdni, chodników i ścieżek rowerowych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania projektowanego torowiska tramwajowego w układzie miejskim, a także budowę elementów nowej oraz przebudowę istniejącej infrastruktury energetycznej, sanitarnej, gazowej, ciepłowniczej i teletechnicznej. Zakres obejmuje także budowę nowej i przebudowę istniejącej sygnalizacji na skrzyżowaniach, montaż 26 nowych tablic Systemu Informacji Pasażerskiej, budowę 26 peronów przystankowych oraz montaż 31 wiat przystankowych. Część z nich będzie  miała tzw. „zielone wiaty” lub inne elementy ekologiczne.

Umowa obejmie także zagospodarowanie zieleni:

  • nasadzenia 127 drzew;
  • przesadzenie 110 drzew i ok. 1500 m2 krzewów;
  • założenie ok. 7 930 m2 łąk kwietnych oraz ok. 4 600 m2 pozostałej powierzchni zielonej (m. in. krzewy i trawy ozdobne).

Przy okazji budowy nowej linii tramwajowej powstanie ponad 3,6 km zielonego torowiska. Tego typu rozwiązania będą zastosowane tam, gdzie torowiska będą przebiegały poza jezdniami. Oprócz walorów estetycznych i wpływu na środowisko,dzięki zastosowanej konstrukcji i nawierzchni roślinnej, będą ograniczały drgania i hałas oraz absorbowały pyły z ulicznego powietrza. Zatrzymają też wilgoć, dzięki czemu zminimalizują efekt tzw. miejskiej wyspy ciepła.

Wszystkie tereny zielone znajdujące się w sąsiedztwie robót będą odnawiane do stanu istniejącego. Dodatkowo planuje się nasadzenie drzew i krzewów oraz urządzenie trawników i łąk kwietnych wzdłuż pasów ruchu miejskiego.

Realizacja zadania planowana jest do 31 maja 2023 r.

Warto przypomnieć, że pierwsze prace przy budowie nowej linii tramwajowej są już za nami. Miały one miejsce już latem 2018 r (lipiec – sierpień), przy okazji przebudowy Szosy Chełmińskiej. Wówczas powstały dwa przejazdy tramwajowo-drogowe na skrzyżowaniach Szosa Chełmińska – Żwirki i Wigury oraz Szosa Chełmińska – Długa. Wykonawcą była firma Progreg InfraCity, a koszt wyniósł niespełna 3,5 mln zł brutto. Ponadto 18 grudnia 2020 r. podpisano umowę na budowa i wyposażenie stacji zasilania energetycznego (wykonawca AMZ Elektro Sp. z o.o., wartość umowy: 3 188 000 zł brutto).

Fot. Adam Zakrzewski

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułObraduje sztab kryzysowy w Katowicach
Następny artykułAllmedica dysponuje dodatkową pulą szczepionek