Rajd Świdnicki po raz siódmy w ciągu ostatniej dekady rozpoczyna sezon krajowego czempionatu. Zawody, organizowane do 2010 roku pod nazwą Rajd Elmot, są obecne w kalendarzu Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski już od 45 lat.
Trasa tegorocznej edycji rajdu składa się z 13 odcinków specjalnych o łącznej długości 132,6 km wytyczonych na asfaltowych drogach w Górach Sowich i Górach Wałbrzyskich, a także na ulicach Świdnicy. Cztery oesy zaplanowano na sobotę, 22 kwietnia, w tym również dwa przejazdy nieco ponad 3-kilometrowej próby w Świdnicy. W niedzielę, zawodników czeka dziewięć odcinków specjalnych.
12 załóg przywiezie do Świdnicy rajdówki klasy R5/Rally2, czyli najszybsze i najbardziej zaawansowane samochody, jakimi można rywalizować w rajdach w Polsce. Wśród nich są zdecydowani faworyci 51. Rajdu Świdnickiego, czyli Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo). Grzyb wielokrotnie stawał na podium tej imprezy, w tym cztery razy na najwyższym stopniu. W tym roku wrocławianin powalczy o swój piąty triumf w Rajdzie Świdnickim, czym może wyrównać rekord niezapomnianych mistrzów – Mariana Bublewicza i Janusza Kuliga. Zadanie Grzybowi może nieco ułatwić nieobecność Kacpra Wróblewskiego i Toma Kristenssona. Wróblewski, który w duecie z Jakubem Wróblem wygrał dwie poprzednie edycje Rajdu Świdnickiego, nie zgłosił się do inauguracyjnej rundy RSMP. Z kolei Szwed – ubiegłoroczny mistrz Polski – wraz ze swoim pilotem Andreasem Johanssonem zdecydował się na rywalizację w mistrzostwach Europy.
Samochodami najwyższej klasy dysponować będą także inni kierowcy, którzy mają na swoim koncie podium wywalczone na oesach wokół Świdnicy, czyli Maciej Lubiak (pilot: Grzegorz Dachowski, Skoda Fabia Rally2 evo) oraz Sylwester Płachytka (pilot: Jakub Gerber, Skoda Fabia Rally2 evo). Najpopularniejszą konstrukcją w klasie R5/Rally2 jest Skoda Fabia, którą wystartuje sześć załóg. Dwie pojadą Citroenami C3 Rally 2 (Tochowicz/Białowąs oraz Kotarba/Kotarba), a na trasie kibice zobaczą jeszcze takie samochody, jak Hyundai i20 R5 (Szeja/Szeja), Volkswagen Polo GTI R5 (Poloński/Sitek), Ford Fiesta Rally2 (Kołtun/Pleskot) i Citroen DS3 R5 (Marek Temple).
Blisko połowa z 86 zgłoszonych załóg wystartuje mocnymi i widowiskowymi rajdówkami z napędem na wszystkie koła. W RSMP takimi konstrukcjami dysponować będzie 30 duetów, a pozostałe 9 to uczestnicy mistrzostw historycznych.
W Świdnicy pojawią się także Martins Sesks i Renars Francis, znani ze startów w mistrzostwach Europy. 23-letni Łotysz skorzysta ze Skody Fabii Rally2 Kit, czyli rajdówki z napędem 4×4, wyposażonej w zestaw przeróbek, które upodabniają czeski samochód do konstrukcji Rally2.
Ciekawie zapowiada się rywalizacja w klasie 3 (Rally3), do której dołączyli nowi zawodnicy. W poprzednim sezonie w tej kategorii regularnie rywalizowały dwie załogi, a w Rajdzie Świdnickim o zwycięstwo powalczy już sześć duetów. Każdy z nich dysponuje identycznym samochodem – Fordem Fiestą Rally3, co zwiastuje wyrównany pojedynek o zwycięstwo w klasie. Skonstruowana i budowana w krakowskim oddziale M-Sportu Fiesta Rally3 jest obecnie jest jedynym dostępnym obecnie samochodem tej kategorii. Do takiej rajdówki przesiada się m.in. 23-letni Piotr Parys, który utworzy załogę z doświadczonym Damianem Sytym.
Pozostałe 36 zgłoszonych załóg to duety w samochodach z napędem na jedną – przednią lub tylną oś. Zabrakło wśród nich urzędujących mistrzów Polski w klasie 2WD, czyli Adama Sroki i Patryka Kielara, których starty zatrzymały problemy budżetowe. Na szybkich oesach wokół Świdnicy zdecydowanym kandydatem do zwycięstwa w “ośce” jest Jacek Sobczak. Kierowca, pilotowany przez Mateusza Pawłowskiego, dysponuje niezwykle mocnym Porsche 911 GT3, a swoje tempo potwierdził już rok temu wygrywając Rajd Świdnicki w klasie 2WD. O miejsca na podium powalczą także inni czołowi zawodnicy krajowej “ośki”: Gracjan Predko i Michał Jurgała (Peugeot 208 Rally4), Grzegorz Bonder i Kamil Heller (Renault Clio Rally4), Błażej Gazda z Maciejem Mikuliszynem (Peugeot 208 Rally4) oraz Marek Nowak i Adrian Sadowski (Opel Corsa Rally4). Z wspomnianymi kierowcami zmierzy się również 23-letni Filip Pindel (pilot: Krzysztof Pietruszka, Peugeot 208 Rally4), który w poprzednim sezonie rywalizował w rundach mistrzostw Czech.
W gronie 21 załóg zgłoszonych w ramach HRSMP (mistrzostwa historyczne) jest aż 9 duetów w samochodach z napędem na wszystkie koła. Fordem Sierrą RS Cosworth wzorowanym na rajdówce Mariana Bublewicza pojadą Marek Suder i Marcin Kowalik – urzędującym mistrzowie Polski w rajdach historycznych. Start w Świdnicy zaanonsował także Robert Luty (pilot: Marcin Celiński, Subaru Legacy 4WD), który trzy razy sięgał po tytuł w klasyfikacji generalnej HRSMP.
Harmonogram 51. Rajdu Świdnickiego – 1. rundy RSMP 2023
Sobota, 22 kwietnia (4 odcinki specjalne, łącznie 27,45 km):
- 9:00-12:00 – odcinek testowy (6,9 km)
- 14:30 – uroczyste rozpoczęcie zawodów (Stadion OSiR, Świdnica)
- 16:00 – OS 1: Świdnica – Fundusz Regionu Wałbrzyskiego (3,1 km)
- 16:20 – OS 2: Świdnica – Dziećmorowice – Puchar Dziećmorowic, 12,4 km)
- 17:00 – OS 3: Walim – Rościszów (8,85 km)
- 18:27 – serwis A: Stadion OSiR, Świdnica (30 min.)
- 19:00 – OS 4: Świdnica – Fundusz Regionu Wałbrzyskiego (3,1 km)
- 19:15 – serwis B: Stadion OSiR, Świdnica (45 min.)
Niedziela, 23 kwietnia (9 odcinków specjalnych, łącznie 105,15 km)
- 7:00 – serwis C: Stadion OSiR, Świdnica (15 min.)
- 8:18 – OS 5: Ludwikowice – Kamionki (14,1 km)
- 9:02 – OS 6: Rościszów – Walim (8,45 km)
- 9:36 – OS 7: Dziećmorowice – Świdnica (12,5 km)
- 10:13 – serwis D: Stadion OSiR, Świdnica (30 min.)
- 11:46 – OS 8: Ludwikowice – Kamionki (14,1 km)
- 12:30 – OS 9: Rościszów – Walim (8,45 km)
- 13:04 – OS 10: Dziećmorowice – Świdnica (12,5 km)
- 13:41 – serwis E: Stadion OSiR, Świdnica (30 min.)
- 15:14 – OS 11: Ludwikowice – Kamionki (14,1 km)
- 15:58 – OS 12: Rościszów – Walim (8,45 km)
- 16:32 – OS 13: Dziećmorowice – Świdnica (Power Stage, 12,5 km)
- 18:00 – ceremonia zakończenia zawodów (Stadion OSiR, Świdnica)
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS