Oto osiem nadchodzących trendów, które wszyscy marketerzy powinni poznać:
1. Zasady i procedury przetwarzania danych
Ochrona danych osobowych zyskuje na znaczeniu. Firmy codziennie „żonglują” gigantyczną liczbą danych, podlegających ochronie. Posiadanie jasnych zasad i procedur pomoże zmniejszyć ryzyko naruszenia bezpieczeństwa, kradzieży lub ich udostępnienia. W rzeczywistości jedynie 65 procent specjalistów ds. bezpieczeństwa IT, uczestniczących w konferencji „Black Hat” USA 2019, zgodziło się z tezą, że poradzi sobie z poważnym atakiem cyberbezpieczeństwa.
Rośnie znaczenie etyki danych, dostępu i bezpieczeństwa. Warto więc dopilnować, aby nasza firma korzystała z usług bezpieczeństwa cybernetycznego, tworzyć procedury awaryjne i stosować surowe zasady dla pracowników. Jest to ściśle wymagane przepisami RODO.
To również podnosi wymagania na etapie konfiguracji narzędzi analizy biznesowej, ponieważ trzeba być gotowym, by ujawnić swoim klientom, w jaki sposób działa „przetwarzanie danych” i umieć pokazać, co dzieje się z ich danymi na poszczególnych etapach.
2. Wzrost znaczenia CRM
„Customer Relationship Management” to strategia biznesowa polegająca na selekcjonowaniu i zarządzaniu klientami w celu optymalizacji długoterminowych korzyści. CRM wymaga wprowadzenia filozofii i kultury biznesu skierowanej “na klienta”, zapewniającej efektywne procesy marketingu, sprzedaży i serwisu. Ponad 73% ludzi uważa, że doświadczenie konsumenta jest istotnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o zakupie, tuż za ceną i jakością produktu. Jak na ironię, tylko 49% konsumentów w Stanach Zjednoczonych twierdzi, że firmy zapewniają dziś doskonałą obsługę klienta, a jeden na trzech konsumentów opuszcza markę, którą „kocha”, po złym doświadczeniu.
Głównym wyzwaniem okazuje się to, jak zapewnić klientom spersonalizowane doświadczenie?
Tutaj zaczyna się budowa platformy zarządzania relacjami z klientami. Wcześniej organizacje gromadziły wiele warstw informacji o jednym kliencie, ale brakowało połączenia ich i integracji z centralnym punktem kontroli. Posiadanie wszystkich informacji o klientach w jednym miejscu jest jednym z głównych kluczy do tworzenia bardziej spersonalizowanych doświadczeń. CRM pomoże w gromadzeniu danych z wielu interakcji offline i online oraz połączy je z jednym profilem klienta.
Pomoże to w tworzeniu lepszych analiz postaci i pomoże dotrzeć do każdego klienta za pomocą spersonalizowanych ofert i zachęt, których aktualnie mogą potrzebować, a nie tych, które zwykle traktują jako spam.
3. Transformacja cyfrowa (DX) jest już koniecznością, a optymalizacja doświadczenia klienta (CX) to klucz do sukcesu
Wiele firm popełnia błąd, nie mając jasnej i mierzalnej strategii cyfrowej, co powoduje, że pozostają w tyle za konkurencją. W dzisiejszych czasach wszystko jest cyfrowe. Oznacza to, że plan marketingowy również musi być cyfrowy. Ponieważ 40 procent wszystkich technologii zmierza w kierunku transformacji cyfrowej.
„Blockbuster”, niegdyś najpopularniejsi sieć wypożyczalni filmów, jest świetnym tego przykładem. Nie udało im się przejść do Internetu, podczas gdy firmy takie jak Netflix zaczęły przejmować kontrolę nad rynkiem, ostatecznie doprowadzając do ich upadku i bankructwa. Nawet rynki niszowe nasyciły się już produktami, które są w dużej mierze podobne do siebie, dzięki czemu ludzie mają , jednolite doświadczenie marki, co staje się kluczem do różnicowania.
Koncepcja koła zamachowego, po raz pierwszy przyjęta przez organ marketingowy HubSpot, uczy nas, że kluczem do generowania potencjalnych klientów jest ich zauroczenie marką. Ponadto pomaga zrozumieć, że marketing wymaga czasu i odniesienia się do kilku różnych etapów podróży jednocześnie, aby osiągnąć sukces. Nie wystarczy po prostu publikować treści ukierunkowanych na świadomość.
Optymalizacja CX zapewnia lepsze zaangażowanie, utrzymanie i satysfakcję. Ponieważ każdy klient jest wyjątkowy, reaguje na kopiowanie, wezwania do działania CTA i różne oferty. Prezentowanie unikalnych treści w każdym segmencie omija ten problem, a jednocześnie pokazuje, że dbasz o nie wystarczająco, aby to zrobić. Podczas gdy większość firm korzysta ze standardowego leja marketingowego, aby zrozumieć doświadczenia klientów i je mierzyć, nowszą koncepcją, która może lepiej pasować do dzisiejszych wzorów CX, jest koło zamachowe.
4. Tworzenie treści wspomagane przez sztuczną inteligencję (AI)
Wielu uważa, że tworzenie treści wspomagane przez sztuczną inteligencję, ograniczałoby rolę człowieka w procesie twórczym, a AI mogłaby zastąpić ludzką inteligencję. Ludzka wiedza zawsze będzie wymagana, chociaż ludzie muszą się regularnie rozwijać. Postępy w sztucznej inteligencji stały się dobrodziejstwem dla twórców treści. Do 2022 r. ten proces pomoże twórcom w 30% tworzyć treści cyfrowe, zwiększając produktywność, dając więcej miejsca na proces twórczy.
Jedną z najważniejszych przeszkód stojących przed marketerem w tworzeniu skutecznej kampanii spersonalizowanej jest ilość wysiłku i czasu potrzebnego do stworzenia treści. To wyzwanie można rozwiązać za pomocą sztucznej inteligencji, aby stworzyć realistyczne wideo, audio, obrazy i tekst. Algorytmy mogą wykreować tysiące wariantów treści, testować je i oceniać względem konkretnych osób i grup. Pomoże to w szybszej optymalizacji treści kampanii w ciągu kilku dni lub nawet godzin.
Szaleństwo na temat technologii AI i ML (Machine learning) osiągnęło zenit w analityce marketingowej. Teraz firmy zaczną spokojnie współpracować z AI i ML, aby wbudować te technologie w swoje systemy analityczne.
5. Automatyzacja zoptymalizuje marketing wielokanałowy
Automatyzacja zoptymalizuje marketing wielokanałowy dzięki startupom technologicznym, oferującym innowacyjne rozwiązania w jednym z modeli chmury obliczeniowej (SaaS). Właściciele małych i średnich firm mogą przeglądać dane pochodzące z różnych kanałów marketingowych, sprawdzać liczby i określać strategię marketingu cyfrowego. Przedsiębiorcy i szefowie marketingu stworzyli wiele możliwości opracowania strategii marketingowej „omnichannel” (wielokanałowa strategia treści) w budżecie wraz z dokładną oceną ROI (zwrot z inwestycji).
Do 2023 r. autonomiczne systemy marketingowe będą emitować ponad 50% wielokanałowych komunikatów marketingowych w oparciu o kryteria marketingowe i zachowania konsumentów w czasie rzeczywistym, co spowoduje ponad 20% wzrost odsetka odpowiedzi. Wzrost automatyzacji doprowadzi do wzrostu marketingu wielokanałowego. W nadchodzących czasach algorytmy będą kładły większy nacisk na skłonność danej osoby do reakcji, zastępując oparty na regułach wybór kanału.
Gdy konsumenci nie podejmą niezbędnych działań lub nie udzielą właściwej odpowiedzi, algorytmy ponownie zaangażują odbiorców za pomocą dodatkowych wiadomości lub za pośrednictwem uzupełniających kanałów, takich jak SMS lub reklama displayowa. Mniejsze i średnie firmy również wejdą na scenę sztucznej inteligencji, aby skorzystać z zaawansowanej analityki. Świat zmierza w kierunku masowej cyfryzacji, a ponieważ dane stają się jeszcze bardziej krytyczne, analizy z pewnością staną się gorętszym tematem w nadchodzących latach.
Będąc marketerem należy być przygotowanym i być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami, w ten sposób zwiększa się szansę na opracowanie lepszych strategii marketingowych zsynchronizowanych ze współczesnością.
6. Uczenie maszynowe i analityka predykcyjna
Rozwój sztucznej inteligencji dotknął każdego kanału, w tym marketingu. Jednym z najnowszych trendów analityki marketingowej jest wykorzystanie procesów uczenia maszynowego, takich jak analiza predykcyjna (ang. Predictive Analytics; wymiennie stosuje się też pojęcia Data Mining lub Data Science). Analityka predykcyjna to proces wykorzystywania sztucznej inteligencji do mierzenia działań marketingowych w celu znalezienia trendów i szans. Pomaga to firmom wykorzystać szanse, których nie mogłyby znaleźć w inny sposób, a także odkrywać problemy związane z produktem, zanim spowodują szkodę.
Ponieważ tworzenie tego typu oprogramowania we własnym zakresie może być kosztowne, wielu wybiera rozwiązania takie jak Appfollow. Obejmuje ono analizy semantyczne oparte na sztucznej inteligencji, aby przekształcić recenzje aplikacji użytkowników w przydatne informacje marketingowe, umożliwiając jednocześnie decydentom lepsze ukierunkowanie dyskursu i narracji na temat ich produktów. Rośnie też liczba narzędzi analityki marketingowej. Jeśli masz już w pakiecie narzędzie, które może wykonać tę pracę i zrobić to dobrze, może nie musisz wydawać pieniędzy na nową „zabawkę”. Kluczem do sukcesu jest posiadanie odpowiednich narzędzi, które pomogą efektywnie i wydajnie wykonywać swoją pracę oraz umieć je właściwie wykorzystywać.
Najbardziej zaawansowane technologicznie części nowych narzędzi zostaną oznaczone jako automatyczna sztuczna inteligencja lub „sztuczna inteligencja dla sztucznej inteligencji”. Warto pomyśleć o narzędziach takich jak AutoML i Auto AI. Narzędzia te przeprowadzą najbardziej nawet skomplikowaną analizę danych, obsługując najtrudniejsze procesy modelowania.
7. Prognoza dla domeny analitycznej
W interesie firm leży oszczędność, stąd wybierają najprostszą kombinację narzędzi, które posiadają wymagany zestaw funkcji. Rosnący poziom wiedzy z zakresu analizy danych wśród analityków i marketerów, zmniejszy całkowitą kwotę wydawaną na technologie, ponieważ specjaliści wybierają narzędzia, które precyzyjnie rozwiązują ich zadania. Prognozowanie opisuje czynność generowania prognoz przyszłych wartości lub zdarzeń. W inżynierii oprogramowania, analizie domen lub analizie linii produktów, jest to proces analizy powiązanych systemów oprogramowania w domenie w celu znalezienia ich wspólnych i zmiennych części. Jest to model szerszego kontekstu biznesowego dla systemu.
Młoda, interdyscyplinarna dziedzina analityczna stanie się bardziej powszechna, rozwijając się zarówno pod względem ilości, jak i różnorodności technologii. W tym roku większość firm przejdzie z kompleksowego narzędzia analitycznego, takiego jak Google Analytics na bardziej skomplikowane instrumenty: systemy ETL, platformy danych klientów, Google BigQuery + Data Studio itp.
Analityka marketingowa będzie nadal odchodzić od funkcjonalności jednego dostawcy (np. Google Analytics) w stronę mechanizmów komunikacji międzyprocesowej umożliwiających wymianę danych pomiędzy dwoma procesami (Potok-Unix). Odbywa się to najczęściej poprzez połączenie standardowego wyjścia jednego procesu ze standardowym wejściem drugiego, co oznacza, że inżynierowie danych będą coraz bardziej poszukiwani na rynku pracy.
8. Analizy danych w czasie rzeczywistym
Analiza danych w czasie rzeczywistym może zmienić sposób cyfrowej pracy organizacji.
Zamiast cofać się i zaglądać do rejestrów zdarzeń i doświadczeń, organizacje mogą korzystać z analiz w czasie rzeczywistym, aby uzyskać dokładny wgląd w to, co dzieje się teraz i na podstawie tego szkicu opracowywać strategie na przyszłość. Dzięki analizom w czasie rzeczywistym można wykorzystywać zarówno zindywidualizowane, jak i branżowe dane klientów, aby mieć lepsze interakcje z klientami. Gromadzenie danych klientów z wielu kanałów pomoże uzyskać jasny obraz tego, czego potrzebują i jak dowiedzieli się o naszej firmie.
Pomoże to też w budowaniu lepszych relacji z klientem, co z kolei ułatwi tworzenie spersonalizowanych ofert. Efektem jest rosnące zapotrzebowanie na umiejętności techniczne wśród marketerów. Będą one mieć wpływ na wyniki komunikacji, narzędzia, z których korzystają marketerzy oraz na ich skuteczność i wydajność w codziennej pracy. Świat zakochał się w danych, więc marketerzy stają się analitykami, a analitycy stają się analitykami danych.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS