Kolejnych 8 nowoczesnych i przyjaznych środowisku autobusów niskopodłogowych marki Solaris wyjedzie na gliwickie ulice. Już za kilka dni połączą Sośnicę, Łabędy i osiedle Waryńskiego, będą kursować też w Żernikach, na Sikorniku i Trynku.
27 listopada w gliwickim PKM zaprezentowano osiem nowoczesnych autobusów elektrycznych przekazanych przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię, które wkrótce wyjadą na gliwickie ulice – siedem o długości 12 m i jeden 18-metrowy.
– Komfortowa i przyjazna dla środowiska komunikacja miejska jest dla nas bardzo ważna, tym bardziej cieszy mnie, że kolejne ekologiczne pojazdy trafiły do naszego miasta. Do końca roku w zajezdni PKM-u pojawią się następne nowoczesne pojazdy – tym razem hybrydowe. Takie inwestycje są niezbędne, by zachęcać do korzystania z komunikacji publicznej. Jestem przekonany, że pasażerowie docenią komfort podróżowania tymi bogato wyposażonymi autobusami. Chcemy promować komunikację miejską, a jednym z najlepszych sposobów, by to robić jest oferowanie nowoczesnego, komfortowego taboru – mówi prezydent Gliwic Adam Neumann.
Do Gliwic trafiło również osiem ładowarek: cztery podwójne ładowarki mobilne (każda o mocy min. 2 x 40 kW) i cztery pantografowe (każda o mocy min. 200 kW). Będą zlokalizowane na przystankach przy ulicach: Toruńskiej, Mechaników, Szafirowej i Jesiennej. Jak informuje Metropolia, pojazdy zostały kupione w ramach Programu GEPARD II, który łącznie obejmował 32 autobusy dla czterech PKM-ów, a także 11 stacjonarnych i 16 mobilnych ładowarek. Całość została dofinansowana ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Poza Gliwicami trafią one do Katowic, Sosnowca i Świerklańca. Całkowity koszt przedsięwzięcia to ponad 107 mln zł, z czego niemal 75 mln zł pochodzi z dotacji RPO Województwa Śląskiego na lata 2014–2020 oraz NFOŚiGW.
Nowe autobusy to część projektu scalającego wszystkie formy mobilności realizowane przez Metropolię i sposób na ujednolicenie wizerunku podmiotów budujących system komunikacji w regionie.
– Poprzez inwestycje w niskoemisyjne pojazdy Metropolia podnosi jakość transportu na całym swoim obszarze. Nowy zakup ma ograniczyć emisję zanieczyszczeń powietrza i hałasu. Nowoczesny, przyjazny środowisku i komfortowo wyposażony tabor zwiększy też atrakcyjność transportu publicznego. Zależy nam na tym, żeby pasażerowie podróżowali w komfortowych warunkach – pojazdy są klimatyzowane, wyposażone w Wi-Fi i ładowarki USB, przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i wózkami dziecięcymi czy z rowerami. Mamy nadzieję, że coraz więcej pasażerów będzie korzystało z transportu publicznego. Kolejnych zakupów mających na celu zazielenianie transportu publicznego – w ramach Programu Zielony Transport Publiczny – dokonamy w przyszłym roku. Do Gliwic trafi wówczas kolejnych siedem autobusów elektrycznych – mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM.
Nowe autobusy uzupełnią ofertę gliwickiego PKM, który systematycznie odświeża tabor i wymienia starsze pojazdy na nowoczesne, wygodne, funkcjonalne i ekologiczne.
– Sukcesywnie odnawiamy tabor, a stare pojazdy zastępujemy nowymi, coraz bardziej ekologicznymi. Mamy obecnie 190 autobusów, w tym 18 elektrycznych, a także 15 hybrydowych marki MAN. Jeszcze przed końcem roku na ulicach Gliwic powinno pojawić się także 17 nowoczesnych i przyjaznych środowisku hybrydowych autobusów niskopodłogowych marki Solaris Urbino 18 Hybrid. Dwa z nich już zostały dostarczone do gliwickiego PKM – dodaje Henryk Szary, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gliwicach.
Inwestycja, o wartości niemal 40 mln zł, została sfinansowana przy wsparciu unijnym (18,5 mln zł) w ramach Działania 11.4 Transport miejski, Priorytet XI: REACT-EU Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020 w związku z realizacją projektu „Rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego w Gliwicach poprzez zakup 17 autobusów hybrydowych”. Od początku działalności, czyli od 1997 r., gliwickie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej kupiło 269 autobusów za 278 mln zł. 217 z nich to autobusy fabrycznie nowe, których łączny koszt zakupu wyniósł 268 mln zł, a 52 to autobusy używane – kosztowały w sumie 10 mln zł.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS