A A+ A++

Dokładnie 7 lat temu, 9 grudnia 2013 roku,  w Toruniu został oddany do użytku most drogowy Elżbiety Zawackiej.

Budowa nowego mostu mostu była jednym z najambitniejszych i najbardziej złożonych inżyniersko przedsięwzięć inżynierskich podjętych w Toruniu i w Polsce w ostatnich latach. Inwestycja obejmowała nie tylko budowę samej przeprawy, ale także rozległych dróg dojazdowych (o łącznej długość trasy ponad 4 km) oraz 3-poziomowego węzła na placu Daszyńskiego.

Most został zaprojektowany jako stalowa konstrukcja złożona z dwóch przęseł łukowych. Są to najdłuższe takie przęsła w Polsce. Każde ma po 270 m długości i 50 m wysokości (mierzonej od najwyższego punktu łuku do poziomu góry fundamentu podpory). Przy projektowaniu przeprawy zastosowano najnowsze technologie, dzięki czemu inwestycja powstała bez szkody dla środowiska naturalnego.

Najważniejsze dane inwestycji:

  • most o długości 540 m długości i szerokości 24 m
  • 2 jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku jazdy oraz pełna infrastruktura: zatoki autobusowe, chodniki, droga rowerowa, oświetlenie i odwodnienie
  • 2 przęsła łukowe po 270 m długości i 50 m wysokości
  • 4,1 km – całkowita długość trasy mostowej wraz z drogami dojazdowymi
  • 600 m i 830 m – długość estakad nad terenami zalewowymi po prawej i lewej stronie Wisły

Inwestycja została zrealizowana przy udziale unijnego Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Umowę na dofinansowanie podpisano 6 października 2010 r.  Od tego momentu rozpoczęły się intensywne starania o zwiększenie wsparcia do poziomu 85%, tj. takiego, na jakim były dofinansowane inne polskie inwestycje realizowane w ramach POIŚ. Ostatecznie 19 września 2014 r. Minister Rozwoju Regionalnego podjął decyzję o zwiększeniu dofinansowania unijnego dla budowy toruńskiego mostu drogowego o 148 mln 999 tys zł.

Ostatecznie całkowita wartość zadania inwestycyjnego wyniosła łącznie ponad 651,8 mln zł (wydatki kwalifikowalne i niekwalifikowalne oraz wydatki poniesione w ramach inwestycji, lecz nie objęte projektem). Dofinansowanie z Funduszu Spójności stanowiło ponad 467 mln zł, a wkład własny miasta – ponad  189 mln zł (w tym kredyt EBI 119 mln zł).

Wykonawcy i inwestor

Generalnym wykonawcą przeprawy było konsorcjum firm: Strabag Sp. z o.o. i Strabag AG, inwestorem – Miejski Zarząd Dróg w Toruniu, działający w imieniu Gminy Miasta Torunia. Prace rozpoczęto w listopadzie 2010 r. Oddanie mostu gen. Elżbiety Zawackiej do użytku miało miejsce 9 grudnia 2013 r.

Konkurs na 7. rocznicę – do wygrania album o moście

W  albumie pt.„Most gen. Elżbiety Zawackiej połączył to, co najważniejsze”, który można wygrać w konkursie, można znaleźć informacje o ważnych wydarzeniach i najciekawszych faktach z budowy. Konkurs jest rozgrywany na facebookowych profilach: Mój Torun i Drogowy Torun. Pytania będą się pojawiały przez najbliższe 10 dni roboczych (począwszy od 8.12), między godzinami 11:00 a 12:00. Przejdź do szczegółowej informacji o konkursie

Zdjęcia w galerii: Małgorzata Litwin, Adam Zakrzewski, Michał Kunicki, Grupa Falco, Sławomir Kowalski

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułX Forum Architektów IT – fotogaleria
Następny artykułUlica Alejnika: Radni podjęli decyzję ws. skargi